روستای علیک خوشاب قطب پرورش کرم ابریشم در خراسان رضوی

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب گفت: روستای علیک واقع در شهرستان خوشاب با بهره‌مندی از درختان توت فراوان، طی سالیان گذشته به عنوان یکی از قطب‌های پرورش کرم ابریشم در خراسان رضوی مطرح شده است.

ابراهیم رودسرابی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: پرورش کرم ابریشم و صنعت نوغانداری در این شهرستان قدمتی طولانی دارد که در این بین، روستای علیک مهمترین قطب پرورش کرم ابریشم است.

وی ادامه داد: پرورش کرم ابریشم مزایای زیادی دارد، دوره پرورش کوتاه مدت و هزینه کم پرورش آن، این حرفه را به عنوان یک شغل فصلی مطرح کرده است که اعضای خانواده نیز می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند و درآمد مناسبی نصیب آن‌ها شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب اظهار کرد: به منظور بهره‌وری و تولید بیشتر پیله تر، ضمن رصد و پایش مراکز پرورش، رعایت نکات فنی پرورش شامل بهسازی جایگاه‌های نوغانداری و ضدعفونی اماکن پرورش به بهره‌برداران آموزش‌های لازم داده شده است.

رودسرابی افزود: با همکاری یکی از بانوان روستای علیک به عنوان تسهیل گر جعبه‌های تخم نوغان در سطح روستاهای شهرستان توزیع شده و همچنین برای آموزش پرورش دهندگان این حرفه، برنامه‌های آموزشی وترویجی لازم در نظر گرفته شده است.

توزیع ۳۵۰ جعبه تخم نوغان در خوشاب 

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب گفت: با توجه به فروانی درختان توت و اقلیم مناسب این شهرستان طی سال جاری ۳۵۰ جعبه تخم نوغان توزیع شده که پیش بینی می‌شود ۱۴ تن پیله تر تولید شود.

رودسرابی عنوان کرد: پیله وران در صورت رعایت اصول فنی می‌توانند از هر جعبه نوغان ۴۰ کیلوگرم پیله تر برداشت نمایند و درآمد مناسبی نصیب آن‌ها شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب بیان کرد: مدت پرورش پیله کرم ابریشم حدود ۴۵ روز است بنابراین کشاورزان با صرف هزینه کم می‌توانند اقدام به پرورش کرم ابریشم کرده و درآمد خوبی کسب کنند.

وی بیان کرد: در کنار فعالیت کشاورزی، نوغانداری و تولید فرآورده‌های ابریشمی اقدامی موثر برای درآمد پایدار کشاورزان است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

پسته، گندم، جو، زیره، زعفران، خربزه و انگور برخی از محصولات مهم در شهرستان خوشاب است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400021106987
  • خبرنگار : 50082