دکتر میرباقری

بندگی خدا محور حرکت مکاتب الهی است

استاد دانشگاه یکی از مهمترین اصول و ارکان حرکت مکاتب الهی را حرکت در اصل بندگی خدا دانست.

دکتر سید محسن میرباقری در سلسله نشست‌های ایمان و چالش‌های عصر جدید با موضوع ایمان و ارزش های مطرح در عصر جدید با ارزیابی از منظر قرآن کریم گفت: در آیات ۲۳ مومنون و ۲۱ بقره بیان شده است که محور ارزش در مکتب انبیاء الهی خدای سبحان است و همه انبیا انسان را به بندگی خدا دعوت کرده‌اند. در این مکاتب معنای بندگی محور قرار گرفته است.
وی افزود: ارزش انسان به درجه بندگی او برای خدای رحمان است. در آیه ۲۴ سوره یوسف «انه من عبادنا المخلصین» و آیه ۸۴ حجر «الا عباد الله المخلصین» در برابر اصطلاح انسان کامل قرآن کریم اصطلاح عبد خالص را به کار می‌برد.
میرباقری درباره جایگاه ایمان در بندگی خدای سبحان، بیان کرد: فلاح و رستگاری انسان در گرو ایمان و عمل صالح است. در آیات ۱۰ و ۱۱ مومنون آمده است محقق فلاح بهشتی شدن در جوار قرب خداوند است.
وی اضافه کرد: در قرآن هیچ وعده‌ای برای غیر مؤمنون نسبت به بهشت داده نشده است؛ حتی برای اهل کتاب.
میرباقری با بیان اینکه سه چالش در عصر جدید مطرح است گفت: اولین چالش اصل گرفتن عمل در برابر ایمان است. باید توجه داشت در قرآن کریم ایمان بر عمل تقدم دارد و عمل صالح بدون ایمان میسر نیست .
وی تصریح کرد: عمل صالح بدون ایمان می‌تواند اثر دنیایی داشته باشد. قرآن کریم برای عدم ایمان به توحید، نبوت، معاد و امامت وعده عذاب جهنم می‌دهد.
میرباقری اظهار داشت: جلوه‌گری تمدن‌های مادی مانند سامازمان‌های اجتماعی، تکنولوژی و ... دومین چالش مطرح در این زمینه است. در آیه ۹ سوره روم آمده است که آبادی بدون ایمان فاقد ارزش است.
وی افزود: در قرآن داستان برخورد خداوند با سه تمدن بزرگ و بدون ایمان عاد، ثمود و فرعون را شاهد هستیم.
میرباقری بیان کرد: سومین مورد چالش در زمینه علوم بشریکه شامل تجربی، انسانی و عقلی و فلسفی است. در آیات ۲۹ تا ۳۱ سوره نجم « فاعرض عمن تولی عن ذکرنا ...» علوم اهل دنیا کوچکشمرده شده است و اگر صاحبان این علوم به خدا پشت کنند، دستور اعراض از آن‌ها داده شده است.
وی ادامه داد: در آیات ۲۳ و ۲۴ سوره جاثبه « افرایت من اتخذ الهه هواه ...» طرح بندگی نفس بیان شده است و ضلالت رانتیجه نفس محوری عنوان مرده است.
وی تاکید کرد: علم این افراد مانع ضلالت آن‌ها نمی‌شود. امروزه در دنیای غرب نفس محوری را تقدیس می‌کنند.
انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400020705059
  • خبرنگار : 50399