فاطمه کاهی در گفت و گو با ایسنا، درباره مدت زمان صدور کارت سوخت، اظهار کرد: در حال حاضر فرایند صدور کارت سوخت و تحویل آن به متقاضی بین ۴۰ روز تا دو ماه طول خواهد کشید و طی این مدت کارت سوخت به دست متقاضیان می رسد.
وی با اشاره به کارت هایی که در پست باقی مانده است، اظهار کرد: معمولا ۱۰ درصد از آنچه که پاکت گذاری و تحویل پست می شود مجددا به دلایلی که یا متقاضی در محل دریافت کارت حضور نداشته و یا آدرس اشتباه بوده و یا دلایل دیگر به پست برگردانده می شود و در باجه معطله باقی ماند.
سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ادامه داد: هر شش ماه یکبار نیز کارت هایی که در باجه معطله باقی مانده اند، به شرکت ملی پخش برگردانده میشوند و متقاضیان می بایست برای دریافت کارت خود مجددا درخواست المثنی بدهند تا بتوانند کارت خود را در یافت کنند.
کاهی اظهار کرد: تقاضای ما از مشترکان این است که در محل به موقع حضور داشته باشند و از طریق سامانه www.epolice.ir کارت سوخت خود را ردیابی کنند. در آنجا اطلاعات کافی به آن ها داده خواهد شد مبنی بر اینکه کارت سوخت آن ها اکنون در چه وضعیتی قرار دارد و در کدام باجه پستی قرار گرفته است.
در خواست المثنی کارت هوشمند سوخت
طبق اعلام شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، صدور کارت سوخت هوشمند المثنی فقط از طریق دفاتر پلیس +۱۰ مقدور است، زیرا افرادی سودجو با هدف دستیابی به اطلاعات شخصی و کارت بانکی و کلاهبرداری از هموطنان و سوء استفاده های احتمالی اقدام به ایجاد سایت های غیرمجاز کرده اند. بنابراین کسانی که کارت سوخت ندارند و تاکنون نیز درخواست صدور کارت سوخت نکرده اند، میتوانند خود یا وکیل قانونیشان با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو و وسیله نقلیه به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنند. حذف رمز کارت سوخت نیز در این دفاتر قابل انجام است.
مدارک هویتی مالک برای درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت نیز به شرح زیر است: برای اشخاص حقیقی، یکی از مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نیاز است. برای اشخاص حقوقی نیز معرفی نامه رسمی از سازمان یا شرکت مربوطه با امضاء و مهر مجاز به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نماینده نیاز است. دارندگان وکالتنامه معتبر قانونی از مالک نیز می توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نسبت به اخذ خدمات مورد نیاز اقدام کنند.
در مورد خودروهای لیزینگی (خودروهای اجاره به شرط تملیک)، اسناد و مدارک در اختیار استفاده کننده خودرو شامل کارت خودرو ملاک عمل است. مدارک شناسایی وسیله نقلیه نیز شامل کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا بنچاق محضری به همراه بیمه نامه شخص ثالث معتبر می شود.
اما برای تکمیل فرم تعهدنامه در دفاتر پلیس +۱۰ واریز مبلغ ۱۰ هزار تومان در پایانههای pos بانک ملت مستقر در این دفاتر و اخذ رسید ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی از کاربر، مراحلی است که باید طی شود.
کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام کردهاند، نیازی به ارائه درخواست المثنی ندارند. کارت سوخت این اشخاص از طریق اداره پست به آدرسی که اعلام کرده اند ارسال می شود.
نحوه پیگیری کارت هوشمند سوخت
متقاضیان کارتهای هوشمند سوخت ابتدا باید وارد سایت www.epolice.ir شده و سپس بر روی گزینه کارت سوخت کلیک کنند. بعد در قسمت پیگیری صدور کارت سوخت نسبت به وارد کردن نوع و شماره پلاک خودرو اقدام و روی گزینه پیگیری کارت سوخت کلیک کنند.
در این قسمـت، شماره مرسوله پستی نمایان میشود که با کلیک روی گزینه شرکت پست که به رنگ آبی نوشته شده، وارد سامانه رهگیری مرسولات میشوید و با فعال کردن گزینه جستوجو، وضعیت کارت سوخت مشخص میشود.
متقاضیان به منظور اطلاع دقیق از وضعیت کارت سوخت هم با کلیک روی گزینه مشاهده جزئیات کامل مرسوله میتوانند از آخرین وضعیت کارت خود باخبر شوند. همچنین افرادی که کارت سوخت آنها از سال ۱۳۹۴ صادر و در باجههای معطله پست مانده، میتوانند در قسمت رهگیری مرسوله پستی آن را پیگیری کنند و با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر و کارت و سند خودرو به اداره پست مورد نظر خود مراجعه و کارت سوخت خود را دریافت کنند.
اگر کارت سوخت مربوط به خودروهای نوشماره و یا ثبتنامی در سایت دولت همراه (GSB) باشد، مالکان باید مبلغ مصوب شده را بابت هزینه صدور کارت سوخت به متصدی تحویل دهنده کارت سوخت بپردازند.
شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی اعلام کرده که متقاضیان در صورتی که در این باره سوال داشته باشند، میتوانند به پورتال این شرکت با آدرس WWW.NIOPDC.IR مراجعه یا با شماره پاسخگویی ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.
انتهای پیام