به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، این پیشرفت مهمی است زیرا از آن جایی که درخواست برای سرویسهای ماهوارهای رو به گسترش است، فرکانسهای رادیویی که در حال حاضر توسط ماهوارهها مورد استفاده قرار میگیرند دچار اختلال شدهاند. این فناوری جدید به هواپیماها و ماهوارهها امکان برقراری ارتباط بدون نیاز به فرکانسهای رادیویی را میدهد و به جای آن میتوانند از لیزرهایی که دادهها بر روی آنها کدگذاری شده استفاده کنند که انتقال سریعتری فراهم میکند و مستقیم به ماهوارههایی با فاصلهی زیاد متصل میشود.
طبق اعلامیه مطبوعاتی این شرکت هواپیمایی، به لطف استفاده از لیزر سرعت اینترنت در هواپیما به ۱.۸ گیگابایت بر ثانیه رسیده است.
ارتباطات ماهوارهای-لیزری
شرکت ایرباس میخواهد از لیزر برای اتصال هواپیماها به ماهوارههای زمین ثابت استفاده کند تا ارتباطات ماهوارهای در حین پرواز را به طور مطمئن و امنی بهبود بخشد.
این برنامه که با همکاری ایرباس و سازمان تحقیقات علمی-کاربردی هلند و دفتر هوا و فضای هلند انجام میگیرد، با هدف انتقال دادهها با سرعت چندگیگابایت بر ثانیه است.
اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود ترمینال "اولترا ایر" قادر به ایجاد ارتباط لیزری بین هواپیماها و ماهوارهها در مدار زمین ثابت خواهد بود این مدار در ارتفاع ۳۵ هزار و ۷۸۶ کیلومتر بالاتر از سطح دریا و دقیقاً بر فراز خط استوای زمین قرار دارد.
این فناوری مزایای زیادی دارد زیرا ارتباطات لیزری تداخل پیدا نمیکنند و قابل تشخیص نیستند. علاوه بر آن از آن جا که پرتوهای لیزر باریک هستند ترمینالها میتوانند نیروی کمتری مصرف کنند و امنیت بیشتری نسبت به سیگنالهای رادیویی داشته باشند.
تا پایان سال ۲۰۲۱ اولین آزمایشات با همکاری شرکت "Tesat" که زیرمجموعهی ایرباس است انجام میشود و آزمایشات زمینی در سال آینده در تنریف(Tenerife) اسپانیا انجام خواهد گرفت. در این آزمایش اتصال بین ماهوارهی زمین ثابت و ترمینال اولترا ایر برقرار خواهد شد.
اجرای این برنامه در صنعت هوانوردی ممکن است دو تا چهار سال طول بکشد.
این پروژه مزایای آشکاری برای ارتش و هواپیماهای بی سرنشین دارد و ایرباس میگوید در طولانی مدت این فناوری به مسافران هواپیماها امکان اتصال به اینترنت با سرعت بسیار بالا را میدهد.
انتهای پیام