آتش سرمایی که بر جان شکوفه‌های بهاری افتاد؛ شکوفه‌ها سوختند!

با کاهش دمای شدید در اواخر سال‌ گذشته و ابتدای امسال شاهد نشستن سوز سرما بر جان شکوفه‌های درختان در چهارمحال و بختیاری بودیم، شکوفه‌های زیبایی که بر اثر سرما سوختند، زخمی می‌شود بر دل کشاورزانی که یکسال منتظر برداشت محصول و رسیدن به سود دسترنج خود هستند.

به گزارش ایسنا، چهارمحال و بختیاری یکی از مناطق سردسیر در کشور است، با افزایش دمای بی‌سابقه در بهمن‌ماه سال گذشته شاهد شکوفه دادن زودهنگام درختان بادام و گردو بودیم، اما به‌طور ناگهانی با کاهش شدید دما در اواخر اسفند و ابتدای فروردین‌ماه مواجه شدیم و این مسئله زمینه وارد آمدن خسارت به باغات از جمله باغات گردو و بادام را فراهم کرد.

سرمازدگی را امروز باید به سایر مشکلات کشاورزان از جمله کمبود کود و نهاده، افزایش قیمت آن‌ها، بالا رفتن دستمزد کارگران، کاهش حمایت بیمه‌ای و ... اضافه کرد، شاید برای تمامی افراد دیدن شکوفه درختان در هر فصلی جذاب و دلنشین باشد، اما تنها کشاورزان می‌دانند که این گل‌دهی بی موقع چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد.

سرمازدگی محصولات کشاورزی نیز می‌تواند نویدبخش افزایش قیمت محصولات باغی مانند گردو، بادام، زردآلو  و ... باشد، زیرا اگر عرضه و تقاضا برابر نباشد، ناخوداگاه باید شاهد  افزایش قیمت این دست از محصولات باشیم.

قطعا چتر بیمه می‌تواند تا حدودی از خسارات کشاورزان را جبران کنند و آن‌ها را از گزند حوادث طبیعی تا حدودی در امان دارد، اما باتوجه به افزایش قیمت محصولات کشاورزی و تورم در کشور به‌نظر می‌رسد دولت باید در بحث بیمه کشاورزان را بیش‌تر از گذشته یاری کنند تا کشاورزان نیز برای بیمه محصولات خود پیشقدم شوند.

خسارت ۱۸ میلیاردی سرمازدگی به باغات چهارمحال و بختیاری

ابراهیم شیرانی معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری باغات چهارمحال و بختیاری در چند مرحله دچار سرمازدگی شدند، اظهار کرد: بیش‌ترین میزان خسارت روزهای ۱۰ تا ۱۲ فروردین‌ماه که دمای استان در برخی مناطق به زیر ۹ درجه سانتی‌گراد رسید، رخ داد.

وی افزود: بیش‌ترین میزان خسارت سرمازدگی به باغات زودگل ده مانند بادام، گردو، زردآلو و هلو وارد شد، در مجموع نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان خسارت به باغات بر اثر سرمازدگی وارد شده است، در مناطق لردگان و اردل خسارت کمتر از سایر مناطق و در شهرستان‌های حاشیه زاینده‌رود مانند بن، سامان و شهرکرد خسارت بیش‌تر از سایر نقاط بود.

شیرانی با اشاره به اینکه برای برآورد اولیه خسارت بازدیدی از باغات استان صورت گرفت، گفت: میزان خسارت به سازمان مدیریت بحران اعلام شد، حدود دو سوم باغات چهارمحال و بختیاری تحت پوشش بیمه هستند، اما تنها بخشی از خسارت وارده به کشاورزان پرداخت می‌شود.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بنا به دلایلی کشاورزان تمایلی به بیمه محصول کشاورزی ندارند، یادآور شد: معمولا خسارات پرداختی از سوی دولت با تاخیر انجام می‌شود، همچنین در گذشته حدود ۷۰ درصد حق بیمه از سوی دولت و ۳۰ درصد از سوی کشاورز پرداخت می‌شد، اما اکنون تنها ۳۰ درصد حق بیمه از سوی دولت پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: اقلیم در سراسر کشور تغییر کرده است و معمولا محصولات کشاورزی در معرض خطر سرمازدگی و ... هستند، امسال در اکثر نقاط کشور باغات دچار سرمازدگی شدند، بنابراین کشاورزان باید به سمت بیمه کشاورزی حرکت کنند زیرا خسارت قابل پیش‌بینی است.

پرداخت غرامت به کشاورزان آسیب دیده از سرمازدگی

حمید رحیمی معاون خدمات بیمه‌‎ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه کشاورزی همواره با خطر و ریسک همراه است، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری جزو مناطق حادثه‌خیز در کشور است، به‌همین علت بر اثر رانش زمین، سیل، سرمازدگی، گرمازدگی، بیماری‌های واگیر و ... محصولات کشاورزی در معرض آسیب و خسارت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بنابراین توصیه می‌شود کشاورزان و فعالان حوزه بخش کشاورزی در بخش‌های زراعت، باغ، دام، زنبورعسل و آبزیان محصول خود را بیمه کنند، زیرا بیمه یک امر حمایتی است و بخش عمده‌ای از حوادث بیمه‌ای توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود.

رحیمی در خصوص سرمازدگی باغات در سال‌جاری، توضیح داد: در سال زراعی جاری در اثر وقوع سرمازدگی به‌خصوص در روزهای نهم و دهم فروردین‌ماه خسارات قابل توجهی به محصولات باغی در چهارمحال و بختیاری وارد شد، این خسارات در باغات گردو و بادام قابل توجه است.

معاون خدمات بیمه‌‎ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میزان خسارات وارده به باغات در اثر سرمازدگی در نقاط مختلف استان یکسان نیست، گفت: خسارات در نقاط دامنه‌ای کمتر بود، اما در مناطقی شاهد خسارات بالای ۸۰ و ۹۰ درصدی به باغات هستیم.

وی افزود: ارزیابی‌های اولیه برای برآورد خسارات انجام شده است، کارشناسان برای تهیه گزارش به مناطق مختلف اعزام شده‌اند و این ارزیابی‌ها تا زمان کیل‌گیری محصول نیز ادامه دارد.

رحیمی تاکید کرد: صندوق بیمه کشاورزی بانک کشاورزی آمادگی دارد بخشی از خسارات وارده به باغات را پرداخت کند تا فعالان بخش کشاورزی بتوانند به فعالیت خود با آرامش خاطر ادامه دهند.

معاون خدمات بیمه‌‎ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه زمان بیمه یکسری از محصولات کشاورزی هم‌زمان با تاریخ کشت انجام می‌شود، توضیح داد: در حال حاضر فصل محصولات بهاره مانند ذرت علوفه‌ای، چغندر قند، سیب‌زمینی، حبوبات است، کشاورزان با مراجعه به شعب بانک کشاورزی و شرکت خدمات بیمه‌ای در سراسر استان محصول خود را بیمه کنند.

وی اضافه کرد: همچنین مواردی مانند کپه‌کاری و بذرکاری در عرصه‌های منابع طبیعی و مراتع نیز می‌تواند تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، کشاورزان با پرداخت مبلغ جزئی محصول خود را بیمه کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۷:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400013017504
  • خبرنگار :