محمد جواد هدایتی شامگاه ۱۸ فروردین ماه در جلسه ساماندهی ساختاری و فرامرزی فعالیت های مرز بازرگان که با حضور مدیرعامل و معاونین لجستیک و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو ، مدیران کل گمرک، راهداری وحمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی، ناظر کل گمرک استان، مدیرکل گمرک بازرگان و مدیران پایانه و کنترل سوخت بازرگان برگزارشد، افزود: مرز استراتژیکی بازرگان به عنوان دروازه اروپا نقش ویژه در صادرات دارد و توجه به توسعه زیرساختی و فرایندی این مرز ضروری است.
وی با اشاره به وسعت ۹۰ هکتاری مرز بازرگان گفت: وسیع بودن این مرز خارج از چهارچوب های متعارف جهانی است و یکی از عوامل توقف کامیون ها همین وسعت زیاد آن است که باید تدابیر لازم صورت گیرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ساماندهی فرآیندی و عملکردی مرز بازرگان در کنار توسعه زیر ساختی را امری ضروری دانست و اظهارداشت: بیشترین مشکل در مرزهای کشور مربوط به موضوعات فرایندی است.
وی گفت: متوسط تردد کامیون در مرزهای ۲۴ گانه کشور ۲۲۰ کامیون در روز است در حالیکه در یکی از مرزهای کشور ترکیه با گرجستان روزانه ۴۰۰۰ کامیون تردد می کنند.
هدایتی مرزهای زمینی را راه تنفس کشور ارزیابی کرد و بیان کرد: همه دستگاه های اجرایی و مرتبط باید بجای بخشی نگری، دست در دست هم مشکلات این مرز بزرگ را حل کنیم.
وی با بیان اینکه طرح ساماندهی این مرز سال ها قبل از سوی گمرک ایران مصوب شده بود گفت: این طرح سالیان سال طول کشیده و میزان پیشرفت آن بسیار کم است و گره های ترافیکی موجود ضرورت ساماندهی این مرز را دوچندان کرده است.
جواد آذربد ناظر گمرکات آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: با کلیات طرح پیشنهادی سازمان منطقه آزاد ماکو برای ساماندهی مرز موافقیم و از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم بود.
وی به اهتمام گمرکات برای تسریع در فرایندهای گمرکی اشاره کرد و افزود: از هر برنامه ای برای کاهش صف کامیون و توقف خودروها و کامیون ها در مرز بازرگان استقبال می کنیم.
انتهای پیام