سید مصطفی حسینی با بیان این مطلب به ایسنا گفت: انتظار این بود همانطور که با سختترین تعهدها و پیگیریهای مداوم از ستاد ملی کرونا مجوز برگزاری جشنواره فجر گرفته شد، برای برگزاری اکران نوروزی که نقطه امید رونق سینماست، نیز تدابیر جدی در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: اما درحالی که سینماها تنها با ۴-۵ درصد ضریب اشغال میزبان فقط ۱۵ هزار مخاطب در ایام نوروز در سراسر کشور بودهاند و رئیس سازمان سینمایی در بازدید اخیر از یکی از سینماها به امن بودن این محیط تاکید میکند، باز هم مصداق تعطیلی قرار میگیرند و این مسئله متاسفانه ناشی از عدم تغییر گروه شغلی سینماست که قرار بوده پیش از جشنواره فجر رخ دهد.
حسینی در این زمینه توضیح داد: علیرغم پیگیری سینماداران از آبان ماه سال گذشته برای تغییر گروه شغلی از ۳ به ۲ و وعده دبیر جشنواره فیلم فجر برای برگزاری این رویداد به شرط این اتفاق، اما در عمل به نتیجهای نرسید تا امروز با کوچکترین جهش در وضعیت کرونا، اکران نوروزی به کلی متوقف شود.
مدیرعامل «بهمن سبز» با اشاره به ناعادلانه بودن این تقسیم بندی افزود: چطور میشود سفرهای نوروزی، کافهها، رستورانها، موزهها، باغ وحش، کنسرت، استخر و شنا در سواحل آزاد باشد، کسی هم دستور به تعطیلی آنها ندهد اما سینما مورد چنین بیمهری قرار گیرد؟! اگر شعار احیای سینما میدهیم قدم اول تجدیدنظر در مصوبه ستاد ملی کرونا برای گروه شغلی سینما است. متاسفانه این ستاد بدون کار کارشناسی و با تصمیمات غلط، مردم را از سینما ترساند و از آن بدتر آنکه بر این تصمیم تداوم میورزد.
او درباره آینده سینما گفت: سینما امکان احیا دارد و این ذات سینماست که خود را احیا میکند. اما باید شرایط و زمینه را فراهم کرد. در درجه نخست فراهم کردن شرایطی برای بازگشایی مداوم سینماست. دوم چینش درست و نمایش فیلمهای مخاطب پسند و جذاب. و سوم اطلاعرسانی و تبلیغات حداکثری با ایجاد شرایط حمایتی مناسب. امروز متاسفانه شأن سینما رعایت نمیشود و بعضا فیلمهای قاچاق یا اکران آنلاین شده، روی پرده میروند. اینها زمینه دلسردی و تغییر ذائقه مخاطب را فراهم میکند. ترکیب اکران نوروزی علیرغم درخواستها و مطالبات ما بدون حتی یک فیلم از جشنواره سی و نهم فیلم فجر بسته میشود. بارها گفتیم برگزاری جشنواره بسیار خوب است اما بدون اکران نوروزی ویترینی بیش نیست.
حسینی اضافه کرد: جشنوارهای که به ادعای برخی قرار بود نجاتبخش سینمای ایران و سکوی پرتاب فیلمسازان جوان باشد اما فیلمهایش جوایز معتبرترین جشنواره سینمایی کشور را میبرند، بعد از سر تلویزیون در میآوردند. در عین حال هیچ خبری از پخش تیزر تبلیغاتی برای فیلمهای اکران نوروزی نیست و تبلیغ مناسبی برای آثار یا باز بودن سینماها در رسانه ملی، فضای شهری و رسانههای جمعی نمیبینید.
مدیرعامل بهمن سبز با خلاف آئین نامه دانستن نمایش مستقیم آثار سینمایی در تلویزیون تصریح کرد: طبق آئین نامه فیلمی که پروانه نمایش سینما گرفته تا پیش از اکران در سینما نباید جایی نمایش داشته باشد. نمایش مستقیم آثار سینمایی در تلویزیون ضمن افزایش سرعت قاچاق، حیات اکران فیلمها را به اتمام میرساند و سرمایه سینما را از آن میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: فیلمی که میتواند برای سالن مخاطب جذب کند و کمککننده چرخه احیای سینما باشد و سپس وارد بسترهای دیگر شود، از آن دریغ میشود. خرید فیلمهای تولید شده با بودجه دولتی توسط نهاد دیگری در دل حاکمیت نقض غرض و به نوعی اخلالگر چرخهٔ اقتصاد فرهنگ است. اگر هنر و مخاطب برای ما موضوعیت دارد و به دنبال فرهنگسازی هستیم باید تمام تلاش و توان خود را بر اصلاح چرخه حیات آثار سینمایی متمرکز کنیم. در این صورت قطعا فیلمها با وجود همه محدودیتها به بازگشت سرمایه خود نیز میرسند. کما اینکه ما علیرغم اکران عمومی فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در سختترین شرایط سینماها و پس از تعطیلی چندماهه، به فروش قابل قبول ۱.۲ میلیارد تومانی و رکوردی در دوران کرونا رسیدیم. همین فیلم در ادامه در بستر نمایش آنلاین نیز میلیاردی شد و این روند میتواند تا نمایش در تلویزیون ادامه یاید.
مدیرعامل «بهمن سبز» با درخواست از نهادهای مسئول برای هم افزایی در عرصه فرهنگ گفت: انتظار این است با کمک به عرضهٔ چندگانه آثار به ترتیب در بسترهای مختلف هم به احیای این هنر کمک کنیم و هم مسئولیت فرهنگی خود را به سرانجام برسانیم.
حسینی در پایان گفت: از ستاد ملی کرونا میخواهم با کارشناسی درست و درک ضرورت تغییر گروه شغلی سینما، قدم اول برای تغییر شرایط سینما در سال جدید را بردارد تا قصه تلخ سینما در سال ۹۹ تکرار نشود.
انتهای پیام