به گزارش ایسنا، عبدالرحیم کردی ۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ در بازدید مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به چابهار افزود: مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از نزدیک با روند آمادهسازی و پیشرفت فیزیکی این پروژه آشنا شد.
وی تصریح کرد: این پروژه در زمینی به گستره ۳۰۰ هکتار احداث میشود که در مراحل نخست و دوم آن تولید آهن سفنجی، ۲ واحد گندله سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نوردسازی پیشبینی شده است.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با توجه به قرار گرفتن این سایت در کنار بندرچابهار، مواد اولیه موردنیاز پروژههای مختلف را میتوان از خارج بویژه از کشورهایی همچون عمان یا از طریق راه آهن از داخل کشور تهیه کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مکران باز شدن ال. سی داخلی از محل صندوق توسعه ملی با ۱۱۲ میلیون یورو جانی تازه به طرح فولاد مکران بخشیده و با انجام خریدهای داخلی و خارجی مربوطه در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ راهاندازی کامل میشود.
محمد پارسا اظهارکرد: اکنون پیش پرداخت ها برای خریدهای خارجی و داخلی مورد نیاز بمنظور پیشرفت طرح انجام شده و امید می رود تا اواخر سال خریدهای خارجی وارد کشور شود.
وی ادامه داد: هم اکنون اسکلت کوره و ریفرمر مجموعه در حال ساخت است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل مجتمع فولاد مکران خاطرنشان کرد: اگر شرایط تا پایان سال سخت نشود و با چالش مواجه نشویم، می توان گفت این طرح از برنامه زمان بندی شده کمی جلوتر است.
وی با اشاره به مشخصات و ظرفیت این طرح گفت: فولاد مکران با هدف تولید ۳.۲ میلیون تن فولاد شامل گندله سازی، واحد احیا و فولادسازی طراحی شده، اما در حال حاضر مگامدول ۱.۶ میلیون تنی آهن اسفنجی که محصول نهایی آن هات بریکت است را در دست اجرا داریم.
پارسا گفت: تا زمانی که واحد گندله سازی این مجموعه راه اندازی نشود، گندله مورد نیاز از داخل تامین خواهد شد و در غیر این صورت از خارج کشور وارد می شود.
وی تاکید کرد: نفس احداث این طرح در کنار سواحل دریای عمان، استفاده از مزیت صادراتی و وارداتی منطقه بوده، تا مواد اولیه مورد نیاز به راحتی وارد و محصولات نهایی به دیگر کشورها صادر شود.
وی یادآور شد: در راستای افق ۱۴۰۴ که ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد پیش بینی شده، قرار است ۱۰ میلیون تن آن در منطقه چابهار باشد، اما تاکنون فقط یک طرح ۳.۲ میلیون تنی که توصیف شده، در حال اجراست.
مدیرعامل مجتمع فولاد مکران تصریح کرد: ۱۵ درصد سهام این مجموعه دولتی و در اختیار ایمیدرو و منطقه آزاد چابهار است و ۸۵ درصد دیگر در اختیار چند شرکت بخش خصوصی است.
وی گفت: آهن اسفنجی به دلیل اشتعال زا بودن با مشکلاتی در صادرات به ویژه با کشتی مواجه است، اما وقتی به صورت هات بریکت تبدیل شود قابلیت دپو یا صادرات خواهد داشت.
انتهای پیام