به گزارش ایسنا، عرضه اولیه ها به دلیل بازدهی ای که در پی دارند قسمت مورد علاقه بورسی ها هستند. به طوریکه پرتفوی بسیاری از سهام داران بازار سرمایه فقط از عرضه اولیه ها تشکیل و پای بسیاری از این افراد به دلیل عرضه اولیه به بازار سرمایه باز شده است. عرضه اولیه ها در ماه های ابتدایی سال گذشته همسو با رشد شارپی بازار علاقه مندان زیادی داشتند، به طوری که در خرید این عرضه ها، بیش از پنج میلیون نفر مشارکت می کردند.
در آن روزها بود که پای شرکت های بزرگی از جمله شستا به بازار سرمایه باز شد و عرضه برخی دیگر از شرکت های بزرگ دولتی در حد حرف باقی ماند. در میان عرضه اولیه برخی شرکت ها از جمله حآفرین و مدار آگهی و در دقیقه ۹۰ لغو شد.
البته با گذشت زمان به دلیل ریزش بازار، عرضه اولیه ها همانند ابتدای سال ۱۳۹۹ با استقبال مواجه نشدند؛ به طوریکه در عرضه اولیه هایی که در اواخر سال گذشته صورت گرفت، حدود دو میلیون نفر مشارکت کردند.
در این راستا عرضه اولیه که در میانه های شهریورماه صورت گرفت، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه سپیدار که اواسط دی ماه صورت گرفت، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه کزغال که اواسط بهمن ماه صورت گرفت، سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشارکت کردند و در عرضه اولیه اپال که روز گذشته صورت گرفت، تنها دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشارکت کردند.
از سوی دیگر روند نزولی بازار روی بازدهی عرضه اولیه ها نیز تاثیر گذاشت و حدود شش سهم عرضه اولیه ها، با بازدهی منفی سال را به پایان بردند.
در این راستا، فرابورس ۱۸ عرضه اولیه در فرابورس انجام شد که شامل نمادهای وپویا، پیزد، زملارد، کزغال، غگیلا، چخزر، شاروم، رافزا، گدنا، بپیوند، ثامید، کیا، وسپهر، زملارد، آریا، سپیدار، وکبهمن و ولپارس میشود. همچنین در بازار بورس نیز ۹ عرضه اولیه با نمادهای شبهساز، امین، غزر، آبادا، سیتا، شبهساز، اپال، بوعلی و شستا میشود.
انتهای پیام