مدرس مراکز استعدادهای درخشان مطرح کرد

پیشنهاد راه‌اندازی دانشگاه ادبیات کودک و نوجوان

مدرس مراکز استعدادهای درخشان اهواز می‌گوید: اگر دانشگاه ادبیات کودک و نوجوان و نهادی در ریاست جمهوری به عنوان نهاد کودک و نوجوان داشته باشیم و با دید علمی و با دورنمای اینکه کشور ما به چگونه انسان‌هایی نیاز دارد، به تربیت کودکان بپردازیم قطعا شاهد رشد و پیشرفت فرزندان این سرزمین خواهیم بود.

فرامرز سنجری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آینده هر سرزمینی و سربلندی آن در گرو تربیت درست نسل امروز است و برای تألیف محتوای آثار کودک و نوجوان یک عزم ملی و حضور همه دانشمندان از حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی، ادبیات، روانشناسی و... نیاز است. 

او ادامه داد: به طور کلی وضعیت ادبیات در کشور ما خوب نیست و برای صدق این گفته‌ها فقط کافی است به کتابخانه‌ها مراجعه کنیم تا متوجه شویم که کم‌توجهی اجتماعی به بحث مطالعه در زمینه ادبیات به شکل کلی نمود دارد.

سنجری خاطرنشان کرد: زبان برای ایجاد ارتباط استفاده می‌شود و ادبیات برای زیبا جلوه کردن، لذت بردن مخاطب و تاثیرگذاری بیشتر وارد میدان می‌شود و با چاشنی شعر، ریتم، آهنگ، موسیقی و تخیل آغاز می‌شود و تأثیرگذاری خود را نمایان می‌کند.

به باور این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی: با پناه بردن به جنبه‌های مختلف ادبیات همانند شعر، داستان و... می‌توانیم این دنیای ناشناخته را برای کودک ملموس‌تر کنیم، فکر کردن را به او بیاموزیم و همچنین به او یاد بدهیم که از زبان به شکل زیبایی استفاده کند.

وی معتقد است: آنچه اغلب در ذهن کودک و نوجوان می‌گذرد شناخت جهان پیرامون خود و هستی است زیرا کودک با یک عالمه سؤال به دنیای اطراف نگاه می‌کند و نسبت به بزرگی هستی و چیزهایی که می‌شنود تصویر مبهمی دارد و ادبیات بهترین ابزار برای آشنا کردن کودک با جهان پیرامون است.

سنجری تاکید کرد: ما باید برای دانش‌آموزان کودک و نوجوان اهمیت فوق‌العاده و بسیار خاصی را در نظر بگیریم و اینکه اگر اصلاحات آموزشی را از دوره متوسطه دوم و دانشگاه آغاز کنیم، بسیار دیر و بی‌تاثیر است؛ به دلیل اینکه شخصیت بچه‌ها تا آن زمان شکل گرفته است.

او با بیان اینکه ادبیات می‌تواند به دیدگاه‌های فکری و ذهنی کودک پاسخ دهد اظهار کرد: ادبیات کودک و نوجوان باید به شکل خیلی خاصی مدنظر قرار گیرد و محتوای این آثار باید با دقت هر چه بیشتر تنظیم و در آموزش و پرورش و کتاب‌های درسی به شکل دقیقی لحاظ شود.

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی گوش‌زد کرد: متاسفانه از این حوزه حمایتی نمی‌شود و مهمترین چالش حوزه ادبیات کودک و نوجوان بی‌برنامه بودن آن است زیرا نویسندگانی که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کنند وقتی بدون برنامه پیش می‌روند طبیعتا نتیجه دلخواه را به دست نخواهند آورد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 00062042439
  • خبرنگار : 50562