دکتر غلامعلی افروز در گفت وگو با ایسنا، در آستانه روز جهانی مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه نظارت ما در این حوزه ضعیف است، در عین حال تاکید کرد: باید بازرسی انجام شود اما نمیتوان تمام دکههای کل کشور را نظارت کرد. نظارت اصلی بر دوش معلمان و والدین است. معلمان و والدین باید از حالات چهره و تمرکز بچهها، مصرف مواد اعتیادآور را تشخیص دهند.
دانش آموزانی که به زور خود را در مدرسه نگه می دارند
این روانشناس علائمی نظیر بیقراری، اضطراب، افسردگی، افت تحصیلی، بی نظمی، تیرگی پوست، بی حوصلگی و تندخویی را از جمله نشانههای مصرف مواد مخدر و اعتیادآور در نوجوانان عنوان کرد و به والدین و معلمان هشدار داد: معلمان و والدین باید این علائم را بهتر بدانند و از دانش آموزان مراقبت کنند. برای مثال ممکن است نوجوانی تندخو باشد و دائما برای مصرف مواد مخدر و اعتیادآور به سرویس بهداشتی برود و پس از آن حالش بهتر شود که والدین و معلمان باید به این علائم توجه کنند. در این شرایط فرار از مدرسه زیاد می شود چراکه این دانش آموزان در مدرسه تمرکز ندارند و به زور خود را در مدرسه نگه می دارند و اگر مواد نکشند احساس نا امنی می کنند.
وی با بیان اینکه برخی سودجویان، مواد مخدر و اعتیادآور را در قالب دمنوش، قرص تقویتی و شیوه های مختلف دیگر میفروشند نسبت به عادی سازی مصرف حشیش در بین دانش آموزان و دانشجویان هشدار داد.
سورپرایز "حشیش" در مهمانی ها برای "سرخوشی"
این استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر و اعتیاد آور گفت که برخی نوجوانان با اهدافی نظیر سرخوش شدن این مواد را مصرف کرده و یکدیگر را به مصرف آن ترغیب و تشویق می کنند.
این روانشناس همچنین این را هم گفت که بعضا نوجوانان و جوانان حاضر در مهمانیهایی نظیر جشن تولد همراه با دوستان خود، مواد اعتیادآوری نظیر حشیش را به عنوان سورپرایز آن مهمانی مصرف می کنند و یا این مواد را در قالب قرص به یکدیگر تعارف می کنند تا به سرخوشی برسند، حال آنکه این سرخوشی محدود است و پس از مدتی دچار کسالت می شوند.
افروز معتقد است که اعتیاد به وسایل الکترونیکی و اعتیاد به مواد مخدر دو اعتیاد خطرناک در کشور محسوب می شوند.
حدود ۳۰ درصد دانشآموزان پسر «دیپلم ردی» هستند
این استاد ممتاز دانشگاه به پدیده "دیپلم ردی" و بی اشتهایی تحصیلی و ارتباط آن با مصرف مواد اعتیادآور در بین دانش آموزان نیز اشاره کرد و توضیح داد: دیپلم ردی در کشور ما به نسبت دیگر کشورها بیشتر است. ورودی دانش آموزان پسر به مدارس در مناطق شهری و روستایی ایران ۴ تا ۵ درصد از دخترها بیشتر است اما خروجی دخترها ۲۵ درصد از پسرها بیشتر است. درواقع حدود ۳۰ درصد پسرها دیپلم نگرفته و دچار دیپلم ردی میشوند که یکی از دلایل آن می تواند بی اشتهایی تحصیلی در پی مصرف مواد اعتیادآور باشد.
تجارت مرگ آور
وی از فروش مواد مخدر با عنوان "تجارت اعتیاد مرگ آور" یاد و تاکید کرد: یکی از تجارتهای مهم و مرگ آور جهانی همین تجارت اعتیاد است. مافیای مشروبات الکی، سیگار و مواد مخدر فوق العاده پیچیده و گسترده است و تجارت مواد اعتیادآوری نظیر گل، حشیش، دراگ و... در کنار تجارت اسلحه و مشروبات الکلی یکی از بزرگترین تجارت های جهانی است. به طوری که سرمایه برخی کشورها از طریق مواد مخدر می گردد و مبارزه با قاچاقچیان آنها از سخت ترین مبارزه ها است. این در حالیست که ایران نیز در راه مبارزه با موادمخدر چندین هزار شهید داشته است.
این استاد ممتاز دانشگاه تهران باند قاچاقچیان مواد مخدر در دنیا را بسیار خطرناک و "تجارت اعتیاد مرگ آور" در سطج جهان را بسیار سودآور دانست و با بیان اینکه شبکه این قاچاقچیان بسیار گسترده است، تصریح کرد: شیوه های شارژ و مصرف این مواد نیز جدید شده است به طوریکه شاهد خرید اینترنتی موادمخدر و حتی قلمهایی شبیه به خودکار هستیم که برای استنشاق مواد مخدر از آنها استفاده می شود.
افروز در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه مصرف مواد اعتیادآور همچنان در بسیاری از کشورها ممنوع است، درباره چرایی مجاز بودن مصرف این مواد در برخی کشورها گفت: در آمریکا فروش مواد مخدر مجاز است همانگونه که فروش اسلحه و مشروبات الکلی مجاز است اما این مجاز بودن به معنای بی ضرر بودن آن نیست. برخی باورهای غیر علمی در رسانههای جهانی به ویژه تلویزیونهای رسمی انگلستان و آمریکا مصرف مواد مخدر را تبلیغ میکنند. در حال حاضر خرید و فروش برخی مواد نظیر حشیش و ال اس دی و گل در برخی کشورهای آمریکای شمالی و برخی کشورهای اروپایی مجاز است اما این به معنای بی ضرر بودن و اعتیاد آور نبودن این مواد نیست. آخرین یافته های جهانی در سال ۱۹۷۹ نشان داد که حتی مصرف یک قطره الکل سلول های مغز را منقبض و کوچک می کند.
انتهای پیام