به گزارش ایسنا به نقل از تهران برج، مراکز تجاری دیگری نیز در این محدوده ایجاد شده اند که در این مطلب قصد داریم بطور کلی وضعیت مراکز تجاری در منطقه 22 تهران را مورد بررسی قرار دهیم.
بافت تجاری در منطقه 22
منطقه 22 تهران دارای فضای قابل ساخت زیادی میباشد و اکثر مراکز خرید در این محدوده دارای واحدهای تجاری با متراژ مناسبی هستند اما تنها یک مرکز خرید است که بصورت تخصصی بر روی یک کالا کار میکند. اینکه مراکز خرید زیاد باشند و در هر کدام بصورت پراکنده اصناف مختلفی در آن قرار گرفته باشند ممکن است آن مرکز خرید را تبدیل به یک محیط غیر تخصصی کند اما اگر همه ی اصناف آن بصورت واحد بر روی یک کالا تمرکز داشته باشند آن مرکز میتواند به عنوان مجتمع خرید یک کالای تجاری خاص شناخته شود.
در حال حاضر مرکز تخصصی خدمات تلفن همراه و خرید و فروش آن در نزدیکی پروژه ماهور در منطقه 22 وجود دارد و قرار است مراکز خرید دیگری با کالا هایی مانند لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری و پوشاک بصورت تخصصی ایجاد شود.
نحوه مدیریت اصناف
یکی از مواردی که برای رونق یک مرکز تجاری نیاز است مدیریت اصناف در هر طبقه از آن میباشد . اگر بصورت تخصصی یک کالا در یک مرکز فروخته میشود نباید اجازه داد اصناف دیگری در آن مرکز مستقر شوند زیرا این امر میتواند تخصصی بودن آن مرکز را زیر سوال ببرد و مراجعه کنندگان سردرگم شوند. یکی از مواردی که برای این موضوع نیاز است مالکیت واحدهای تجاری در آن مرکز خرید است.
بسیاری از مراکز خرید بزرگ مالکیت واحدهای خود را هیچگاه واگذار نمیکنند و تنها آن را اجاره میدهند و نحوه اجاره دادن واحدها نیز بصورت اجاره بها ماهیانه نیست بلکه درصدی از سود فروش را بر میدارند و اگر به حد نصاب نرسد مبلغی را به عنوان اجاره دریافت میکنند . یکی از محاسن این امر کنترل دائمی اصناف در آن مرکز خرید است.توجه داشته باشید که این موضوع بسیاری حیاتی است که بتوان تمام اصناف را دسته بندی کرده و آنها را محدود کرد.
در غیر این صورت و مالک هر واحد میتواند برای تغییر صنف تصمیم گیری نماید و لحاظ قانونی نیز این حق را دارا میباشد مگر آن که قبل از فروش واحد با وی قراردادی منعقد شده باشد که از نظر قانونی واگذاری و یا تغییر صنف واحد را محدود کرده باشد. البته در این موارد نیز مشکلات بسیاری بوجود می آید و تجربه نشان داده مراکزی که هیچگاه مالکیت خود را واگذار نکردهاند موفقتر عمل کردهاند.
افزایش مراجعهکنندگان
یکی از مهمترین نکاتی که طی سالهای اخیر توسط سازندگان مراکز خرید رعایت شده ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی درون مجتمع تجاری و فودکورت در آن است که باعث افزایش مراجعه کنندگان به مرکز خرید شود. این نکته را نیز باید در نظر بگیرید سازنده مجتمع تجاری باید بسیاری از نکات را از روز اول در نظر داشته باشد و قرار دادن هر یک از این موارد لازمه ایجاد یک مرکز تجاری موفق میباشد.
همچنین داشتن فضای پارک و پارکینگ به همراه مواردی که در بالا ذکر کرده ایم یکی از مهمترین نکاتی است که باید در ایجاد یک مرکز تجاری رعایت شود. شما تصور کنید که یک مجموعه دارای 4 سالن سینما به ظرفیت 300 صندلی است و هر سانس نیز 2 ساعت زمان میبرد یعنی در هر سانس 1200 نفر درون مرکز خرید در رفت و آمد هستند.
در بازه زمانی 6 بعد از ظهر تا 12 شب 3600 نفر تنها برای مراجعه به سالن سینما به مرکز خرید مراجعه میکنند. این آمار تنها برای 4 سالن سینماست در حالی که مراکزی مانند بازار بزرگ ایران در نزدیکی پروژه ماندگار وجود دارند که بیش از 10 سالن سینمایی و تئاتر در آنها قرار دارند که این تعداد بازدید کننده در صورت استفاده از فودکورت میتوانند باعث تضمین رونق همیشگی آن قسمت از مجموعه به همراه دیگر فضاهای تجاری شوند.
واحدهای تجاری در پایین برج های مسکونی
برخی برج های مسکونی مانند پروژه سیمرغ چیتگر فضای تجاری در پایین برج های خود در نظر میگیرند که عموما برای مشاغل عمومی مورد نیاز ساکنین برج مورد استفاده قرار میگیرند مانند سوپرمارکت، خشکشوئی، پروتئینی، نانوایی که رونق آنها به دلیل عمومی بودن مشاغل همیشه در یک سطح میباشد و مراجعهکنندگان خودش را دارد.
پارکینگ و فضای پارک
یکی از بزرگترین مزیتهای مرکز تجاری در منطقه 22 تهران داشتن فضای کافی برای پارک است. این منطقه به دلیل شهرسازی جدید و داشتن خیابان های عریض مشکل پارک ندارد و مراکز خرید آن نیز فضای بسیار زیادی را برای پارکینگ اختصاص داده اند ولیکن شرایط در دیگر مناطق تهران به گونه ای است که در صورت نداشتن پارکینگ درصد عظیمی از مراجعه کنندگان خود را از دست میدهند.
البته که یکی از راههای درآمدزایی برای مراکز تجاری بزرگ دریافت هزینه پارکینگ از مراجعه کنندگان میباشد که به عنوان بخشی از مجموعه که هزینه نگهداری آن ناچیز است یک منبع درآمد همیشگی میباشد. در این مطلب وضعیت مراکز تجاری در منطقه 22 تهران را مورد بررسی قرار دادیم و اطلاعات بیشتر راجع به خود مراکز را در مطالب دیگر خدمتتان ارائه خواهیم داد.
انتهای رپرتاژ آگهی