به گزارش ایسنا، علی قمصری ـ نوازنده تار و آهنگساز ـ در بخشی از متنی که درباره این بخش از پروژه «تار ایرانی» نوشته، آورده است:
«در فیروزآباد به دلیل بی مهری عجیب میراث فرهنگی امکان ورود به کاخ اردشیر بابکان را پیدا نکردیم. پوزش بابت حس ناشی از چالشها که در چهرهی ما پیداست.⠀⠀
اما درباره این بخش: ⠀⠀
جنگ جهانی اول شاهد رشادت قشقاییها به رهبری صولت الدوله و محافظت از حریم استان فارس از متجاوزین بود. قشقاییها با تکیه بر رشادت و همبستگی قومی، انگلیسیها را با شکستهایی سنگین از جمله در نبرد آق چشمه مواجه کردند. این نبردها یکی از نمونههای مهم تاثیر موسیقی در ایجاد همدلی و یکپارچگی و حس دلیری در یک قوم برای دفاع از خاک و خانواده است.⠀⠀
«جنگنامه» صدای رشادت قشقاییها در تاریخ ایران است. آهنگی رزمی و محرک در دستگاه ایل خانی که هنوز به عنوان نماد عصیان در برابر ظلم نقش آفرینی می کند و مقابل ناجوانمردی میایستد.⠀⠀
جنگ جهانی اول با وجود اعلام بی طرفی ایران، ۴۰ درصد جمعیت کشورمان را از بین برد. اقوام مختلف همیشه در حفظ مرزها از قدرت مرکزی چند قدم جلوتر بودهاند و با آهنگهای حماسی مانند «جنگنامه» و «تفنگ»(لری) یکپارچگی را قوام بخشیدهاند.⠀⠀⠀
به نظرم نمونهای از سیاستهای اشتباه بعضی مسئولان را میتوان در این ویدیو دید.⠀⠀
اجرای قطعهای که نماد یکپارچگی ملی و محرک دفاع در برابر تجاوز به خاک بوده، با ممانعت مواجه میشود. از طرف مدیری (جناب ضرغامی) که با افتخار اعلام میکند: «کاری میکنم کباب بناب، مک دونالد شود». مدیری که تخت جمشید و پاسارگاد را به خاطر منع حفر چاه برای کشاورزان نکوهش میکند.
مسیر تار ایرانی به دلیل کنشگر و صلح طلب بودنش از آسمان صیقل داده میشود.»⠀⠀