در حالی که پروژه کنار گذر انزلی بعد از ۲۲ سال هنوز به اتمام نرسیده و عدهای به دلایل زیست محیطی با اجرای آن مخالف بوده و این پروژه را یکی از عوامل افزایش رسوبگذاری و خشک شدن تالاب بینالمللی انزلی میدانند، برخی نیز این دلیل را رد کرده و کنارگذر انزلی را مسیری برای کاهش بار ترافیکی شهر و دسترسی سریع ورودی شرقی و غربی بندر انزلی میدانند.
این پروژه که از سال ۷۸ آغاز شده، بعد از ۲۲ سال هنوز به اتمام و بهرهبرداری کامل نرسیده یکی از پروژههایی بود که امروز و در سفر ریاست جمهوری و هیئت همراه به استان گیلان مورد بازدید معاون وزیر و رئیس محیط زیست کشور قرار گرفت.
احمد دنیامالی، نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید رئیس سازمان محیط زیست از این پروژه اظهار کرد: کنارگذر انزلی برای ادامه کار در حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: با تعهد دولت، بانک ملی تصویب کرده ۲۵۰ میلیارد تومان وام در اختیار این پروژه قرار دهد و بازپرداخت آن از طریق سازمان برنامه و بودجه باشد.
دنیامالی گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان نیز رئیس جمهور در سفر خود به استان گیلان در نظر گرفته که البته بخشی از آن برای راه انزلی به رضوانشهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت ولی بخش بیشتر آن برای کنارگذر انزلی هزینه میشود.
وی با اشاره به اینکه در منابع سال آینده نیز بخشی از هزینههای این پروژه پیشبینی شده، تصریح کرد: صبح امروز در بازدید وزیر راه از مجتمع بندری انزلی دستور داده شد از محل منابع بنادر و کشتیرانی ۵۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه تامین شود.
دنیا مالی گفت: در طراحی کنارگذر دو تقاطع غیر همسطح در دو سمت آن، بشمن و طالبآباد در نظر گرفته شده که البته اینها در این عدد نیست و در فاز بعدی لحاظ میشود.
الزامات محیط زیستی کنارگذر انزلی را باور داریم
نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحثهایی که از ابتدای اجرای این پروژه با محیط زیست بوده قطعاً مورد نظر قرار دارد،ادامه داد: الزامات محیط زیستی را باور داریم و در جاهایی که نیاز است باید برای جلوگیری از رسوبگذاری تالاب و جریان آب پل زده شود.
دنیامالی با بیان اینکه تالاب از رسوب پر شده و عمق آب در آن به حداقل رسیده، تاکید کرد: لایروبی رودخانههای منتهی به تالاب به ویژه سمت طالبآباد باید مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه اسکله شماره ۱۰ یکی از مواردی است که در رسوبگذاری تاثیر داشته، گفت: در سالهای ۷۰ تا ۷۲ بالاترین حد آب دریا را داشتیم و زمانی که موج میآمد خیابان ۳۰ متری زیر آب میرفت که برای کنترل امواج، اسکله شماره ۱۰ احداث شد.
دنیامالی گفت: با صحبتی که با بنادر و کشتیرانی داشتیم قرار شد این اسکله جمع شود زیرا سرعت جریان آب را گرفته و موجب ایجاد حوضچه آرامش و رسوبگذاری برای تالاب میشود.
نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد توجه به آبخوانداری و آبخیزداری در بالادست است که سرعت جریان آب باید از آنجا گرفته شود.
اسکله شماره ۱۰ برداشته شود
همچنین در حاشیه این بازدید اکبر سبحانی، دادستان بندر انزلی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: کنارگذر از جهاتی به عنوان کمربندی شهر محسوب میشود و از باب رفت و آمد و رفع ترافیک شهر حائز اهمیت است که اگر به خوبی به انجام برسد و بتواند حقوق زیست محیطی را رعایت کند با توجه به اینکه رئیس سازمان محیط زیست نیز آن را تایید کردند، این قضیه حرکت خوبی است.
وی افزود: ولی چیزی که باعث نگرانی من به عنوان دادستان شده و از باب حقوق عامه هم ورود و از نزدیک مسئله را مورد بررسی قرار دادیم با توجه به بازدید میدانی که در روزهای مختلف از آب زیر گذر داشتیم پیشنهاد داشتیم زیر موج شکن بزرگ چندین زیرگذر برای جریان آب ایجاد شود.
سبحانی تصریح کرد: زیرا طبق مشاهده میدانی در روزهای مختلف صورت گرفت آب مشرف به تالاب کدر بود ولی آن سوی زیرگذر شفافیت داشت لذا اگر تدابیری برای رفت و آمد آب ایجاد شود و رسوبات حرکت داشته و ماندگار نشود خوب است.
دادستان بندر انزلی گفت: آنطور که شرح وظایف دادستان و دستورالعملی که ریاست قوه قضاییه وقت به دادستانها اختیار دادند در مواردی که بر خلاف مصالح و منافع جامعه بوده و جنبه عمومی دارد دادستان میتواند به ادارات ذیربط و سازمانها اخطار کند لذا در خصوص اسکله شماره ۱۰ بهتر است کار کارشناسی صورت گیرد.
سبحانی تصریح کرد: طبق اعلام رئیس سازمان محیط زیست کشور بهتر است اسکله شماره ۱۰ کلا برداشته شود زیرا یکی از مواردی که باعث ایجاد رسوبات شده موجشکنی است که جریان آب از تالاب به طرف دریا را منقطع کرده و باعث بروز مشکلاتی شده است.
به گزارش ایسنا در طراحی مسیرکنار گذر انزلی ۵۸ دستگاه پل کوچک ۸ دستگاه پل بزرگ جهت سهولت جریان آب تالاب بینالمللی انزلی در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام