به گزارش ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: به تازگی یکی از کاربران توییتر چنان از این مشکل به تنگ آمده که نوشته: «یه بار به پمپ بنزین رفتم. ظرفیت باک ماشین من، ۴۰ لیتر است و به همین دلیل هم برای ۴۰ لیتر کارت کشیدم. ناگهان مسئول باجه گفت ۵۶ لیتر بنزین زدی و کم کشیدی.» کاربران بسیاری هم در زیر همین توئیت از تجربیات مشابه خود نوشته بودند.
اضافهکردن آب به بنزین
یکی از اتهامهایی که درباره کمفروشی برخی جایگاهداران مطرح میشود، اضافهکردن آب به بنزین است. البته این موضوع از سوی جایگاهداران تکذیب شده و سخنگوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی هم آن را از نظر علم شیمی ناممکن اعلام کرده و به ایسنا گفته است: «باید توجه کرد که چگالی بنزین و آب یکسان نیست و آب در مخازن تهنشین و طبق برنامههای دورهای آب ته مخازن تهکشی میشود و امکان مخلوطشدن آب با فراوردههای نفتی وجود ندارد و از نظر علمی چنین چیزی با توجه به زمان ماندگاری بنزین در مخازن و پمپکردن بنزین از سطح بالایی فراورده، شدنی نیست.»
اما سال ۹۸ ویدئویی از شهر صدرای شیراز منتشر شد که یک راننده با ریختن بنزین در یک بطری ۱.۵ لیتری نشان میدهد که بنزین ناخالصی دارد. همان موقع مدیر کنترل و نظارت بازرسی پخش فراوردههای نفتی استان فارس گفته بود: «طبق کارشناسیهای انجامشده شاهد این موضوع بودیم که به دنبال بارندگیهای اخیر در حوضچه مخازن جایگاه، آب باران با بنزین مخلوط شده است.»
اضافهشدن هوا به بنزین
یکی دیگر از موضوعاتی که در این خصوص مطرح میشود هوافروشی به همراه بنزین است. چندی پیش در این خصوص هم ویدئویی منتشر شد که فردی یک بطری ۱.۵ لیتری را زیر نازل بنزین میگیرد و نمایشگر پمپ بنزین که صفر است، بعد از پرشدن بطری رقم ۲.۹ لیتر را نشان میدهد. البته در این خصوص هم پیش از این مدیر توزیع و تامین شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی گفته بود: «از نظر فنی امکان اینکه هوا وارد باک خودرو شود، وجود ندارد چرا که نازلهای عرضه سوخت در فاصله ۲۰ سانتیمتری کف مخزن هستند و از آنجا که هوا و گازی وجود ندارد، بنزین را به سمت باک خودرو ارسال میکنند.»
با این حال مدیرکل استاندارد استان تهران در سال ۹۸ در گفتوگویی با باشگاه خبرنگاران، وجود هوا را در بنزین برخی از جایگاهها تایید کرده بود.
اعتراف وزیر سابق
بیژن زنگنه وزیر سابق نفت در اوایل سال ۹۵ موضوع کمفروشی جایگاهداران را مطرح کرد و گفت: «از جمله موارد تخلف در جایگاهها پرداختنشدن بدهی به شرکت نفت، قاطیکردن گازوئیل با بنزین و کمفروشی است.»
به نظر میرسد باتوجه به اظهارات ضدونقیض در اینباره باید یک هیئت کارشناسی یک بار برای همیشه پاسخ علمی به احتمال این موضوع بدهد.
انتهای پیام