به گزارش ایسنا، مهندس «محمدمهدی فاطمیان» مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با اشاره به مسیر شکلگیری شرکت گفت: تیم ما از سال ۹۶ کار خود را آغاز کرد و از طریق بازارسنجی به ایده اولیه ارائه یکسری سرویسها و خدمات بر روی دستگاههای کارتخوان رسیدیم.
وی ادامه داد: در این ایده درنظر داشتیم که دستگاههای کارتخوان سیار را به وبسایتها و کسب و کارهای آنلاین متصل کنیم، بدین گونه که وقتی تراکنشی انجام میشود، کاملاً این دو سیستم به هم مرتبط باشند و در لحظه، اطلاعات تراکنش در آن وبسایت ثبت شود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان گفت: همچنین در کسب وکارهای مارکت پلیس (marketplace) که ذینفعان مختلف دارد، تراکنشهای هرکدام به حسابشان واریز شود. کل این فرآیند توسط یک دستگاه و اپلیکیشنی که روی آن دستگاه نوشته شده انجام میشود. این ایده اولیه ما بود که توسعه پیدا کرد.
فاطمیان از توسعه کسب و کارشان در حوزه درگاه پرداخت اینترنتی و سرویسهای مبتنی بر آن یاد کرد و افزود: در دوران کرونا شاهد آنلاین شدن، طراحی سایت و ایجاد بستری برای فروش آنلاین کسب و کارهای سنتی و فیزیکی بودیم.
وی افزود: شرکت ما با ارائه سرویسهای آنلاین میتواند کار پرداخت این کسب و کارها را تسهیل کند و سرعت دریافت خدمات را برای ایشان افزایش دهد و به کاهش و یا حذف بخشی از هزینههای مالی شرکتها منجر شود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان در ادامه با استناد به آمار ارائه شده توسط شرکت شاپرک گفت: در ایام کرونا در بخش درگاه اینترنتی، شاهد یک رشد تقریباً صد درصدی بودیم.
فاطمیان افزود: طی این دوسال بسیاری از مردم به سمت خرید آنلاین و تراکنشها مهاجرت کردند. همین امر باعث شد تا بسیاری از کاربران از جمله کسب و کارهای خانگی و… فروش آنلاین را ایجاد کنند و درگاه پرداخت اینترنتی مورد استقبال قرار گیرد.
وی ادامه داد: از دیگر محصولات و سرویسهای شرکت مانند پرداخت در محل است و بیشتر مخاطبان ما در حوزه کارتخوان، شرکتهای لجستیک و پخش و توزیع هستند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان ما روی دستگاههای کارتخوان gprs، اندرویدی و دستگاههای ام پوز یا کارتخوان جیبی، سرویسی را طراحی و برنامهنویسی کردهایم که اطلاعات آنی از انجام تراکنش، تسهیم و تسهیل خدمات مالی را برای کاربران فراهم میکند.
فاطمیان تصریح کرد: در این سرویس سربارهای مالی و مالیاتی از روی دوش کاربران برداشته شده و فرآیندهای مالی را برایشان شفاف میکند. کسب و کارها میتوانند به راحتی و با تعداد نیروی انسانی کم و بدون خطای انسانی، خدمات خود را توسعه دهند. در حقیقت ما به بزرگتر شدن کسب و کارها کمک میکنیم.
وی در تکمیل معرفی محصولات و سرویسهای شرکت به سرویس کیف پول اشاره کرد و گفت: در خدمت کیف پول، کسب وکارهای پلتفرمی مانند تاکسیهای آنلاین، گردشگری آنلاین و… که ذینفعان بسیار دارند، مخاطب ما محسوب میشوند. سرویسهای مبتنی بر تسویه و سرویسهای مشابه خدمات بانکی را در لایه کیف پول ارائه میدهیم.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با یاد آوری این نکته که ایران در بخش پرداخت به شبکه پرداخت بینالملل متصل نیست. از همینرو نمیتوانیم خود را با شرکتهای خارجی قیاس کنیم و مارکت جدایی داریم، افزود: در بخش رقبای داخلی، ۱۲۰ شرکت پرداخت یار وجود دارد که زیبال جزو ۵ شرکت نخست است. در این رتبه، هم تعداد تراکنش و هم مبلغ تراکنش که ماهانه توسط سیستم پردازش مدیریت میشود، مورد توجه است.
وی با توضیح شکلگیری موجودیتی به نام پرداخت یار در سال ۹۷ گفت: تا پیش از سال ۹۷، ۱۲ شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت وجود داشت که طبق قوانین بانک مرکزی، تنها همین چند شرکت اجازه ارائه این خدمات را داشتند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان گفت: در سال ۹۷ این حوزه توسط بانک مرکزی رگوله شد و یک مجوزی تحتعنوان پرداخت یاری ایجاد شد. این نگاه قانونگذاری از سوی حاکمیت و دولت، سبب شد تا بتوانیم کسب و کار خود را توسعه دهیم.
فاطمیان چالشهای کسب وکاری را به چند دسته تقسیم و تصریح کرد: یک دسته از چالشها مرتبط با تمام استارتآپهاست فارغ از اینکه در چه نقطه جغرافیایی باشند.
وی افزود: این چالشها که در مسیر رشد یک استارتآپ به وجود میآِید با بهرهگیری از راهنمایی منتورها و یا حضور در شتابدهنده ها و توانایی و تلاش اعضای تیم در یافتن راهکارهای منطقی برطرف میشود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان ادامه داد: بخش دیگر چالشها به اتفاقات داخل یک کشور در حوزههای مختلف مانند قانونی و قانونگذاری و… مرتبط میشود. برای مثال، ما در ابتدای کار خود نسبت به تعامل مستقیم با نهادهای قضایی و انتظامی آگاهی نداشتیم.
فاطمیان خاطرنشان کرد: پس از مدتی متوجه شدیم باید یک مسیر و کانالی برای ارتباط با این نهادها تعریف کنیم. چون این نهادها در مواردی مانند بروز تخلف به دادههایی ثبت شده در سیستم پرداخت نیاز دارند و ما موظف به پاسخگویی هستیم.
وی در خصوص چالشهای مرتبط با مالیات خاطرنشان کرد: حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سبب شد تا بتوانیم از معافیتهای مالیاتی بهرهمند شویم و این امر به کسب و کارها در ابتدای مسیرشان کمک بزرگی میکند تا بتوانند پیشرفت کنند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با تأکید بر ضرورت انجام نیازسنجی بازار و حضور در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد و بهرهمندی از خدمات این مجموعهها در ادامه توصیه کرد: اگر محصولی که تولید کردید و به نتیجه دلخواه نرسید، به سراغ محصولات دیگر نروید.
فاطمیان یادآور شد: در واقع فرار رو به جلو نداشته باشید. بلکه به جای ایجاد تعدد محصول، تمرکز محصول داشته باشید. یعنی اگر فروش خوبی ندارید، شاید در نحوه اجرا و پیادهسازی دچار مشکل شدهاید، بهتر است کار خود را اصلاح و بهینه کنید.
انتهای پیام