رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان:

روزانه بیش از 3 میلیون تردد خودرو در مشهد داریم/ باید فرهنگ «محله‌محوری» را توسعه دهیم

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان خراسان رضوی گفت: باید بستر فرهنگ‌سازی را ایجاد کنیم.بستر فرهنگ‌سازی مناسب در سطح شهر مشهد تا به امروز وجود نداشته است و امروز که قصد داریم فرهنگ‌سازی کنیم، موانع زیادی بر سر راه است.

به گزارش ایسنا، علی‌رضا رحیمی در نشست بررسی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در نهادینه‌سازی و اجرای منشور حقوق شهروندی و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد، اظهار کرد: در شهر مشهد روزانه تا سه میلیون و 100 هزار تردد خودرو وجود دارد.

وی با بیان اینکه «در بلوار وکیل‌آباد بعد از اجرای کمپین "شهری بدون تصادف" میانگین سرعت‌ها کاهش پیدا کرده است»، عنوان کرد: در شهری زندگی می‌کنیم که چندین هزار فروشگاه اتومبیل و تنها تعداد کمی فروشگاه دوچرخه وجود دارد. بسیاری از فروشگاه‌های دوچرخه نیز تعطیل شدند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان خراسان رضوی ادامه داد: در زندگی اجتماعی امروز ماشین جزء لاینفک، تفریحات و سطح اجتماعی افراد است. برخی سازمان‌ها در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند تا فرهنگ دوچرخه‌سواری را به جریان بیندازند.

رحیمی با اشاره به اینکه «برای اجراشدن و عمومی‌شدن این فرهنگ‌ها، باید قدری زمان بدهیم»، بیان کرد: ما ایرانیان در بخش فرهنگ‌سازی کمی عجول رفتار می‌کنیم. من  نمی‌خواهم مسئولیت را از دوش خود و سازمان‌های دخیل این موضوع بردارم، اما فرهنگ‌سازی نیاز به زمان دارد.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور خراسان رضوی افزود: بستر فرهنگ‌سازی مناسب در سطح شهر مشهد تا به امروز وجود نداشته است و امروز که قصد داریم فرهنگ‌سازی کنیم، موانع زیادی بر سر راه است.

رحیمی با اشاره به اینکه «عوارض خودرو مخصوص شهرداری است»، اظهار کرد: من به شهرداری پیشنهاد می‌دهم که فردی که ماشینی با امکانات خوب و آلایندگی کم خریداری کرده و پیمایش زیادی در شهر ندارد، عوارض خودرو از او گرفته نشود. با نصب تراشه‌ای که میزان پیمایش خودرو در سال را نشان می‌دهد، می‌توان برحسب آن عوارض از مالک دریافت شود.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور خراسان رضوی گفت: دور دورهای الکی در شهر موجب ترافیک و آلایندگی می‌شود. اکثر ماشین‌هایی که دور دور می‌کنند، تک‌سرنشین هستند.

وی تاکید کرد: باید مدل زندگی‌مان را تغییر دهیم. شهر تهران تردد خودرو بیشتری نسبت‌به مشهد دارد اما در تهران هرکس هرکاری بخواهد انجام دهد، در محله خودش انجام می‌دهد اما در مشهد کسی که در احمدآباد زندگی می‌کند برای صرف ساندویچ به میدان 10 دی می‌رود یا برعکس.

رحیمی ادامه داد: در روز جمعه تمام این افراد به سمت طرقبه شاندیز می‌روند و ما هرچه به ظرفیت پل پرتویی بیافزاییم، کارت دعوت بیش‌تری برای مردم می‌فرستیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی:

آموزش حقوق شهروندی به زنان برابر با آموزش خانواده و جامعه است

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: آموزش حقوق شهروندی به زنان برابر با آموزش خانواده و جامعه است. زنان نقش اساسی در پیوستگی اجتماعی در جوامعی مثل جامعه چندفرهنگی ما دارند و در تربیت نسل‌های بعد قطعاً اثرگذار هستند.

فرشته سلجوقی با اشاره به اینکه «شورای پنجم کارهایی را شروع کرده است که امیدواریم در شوراهای دیگر این فعالیت‌ها ادامه پیدا کند»، اظهار کرد: شاهد آلودگی در شهرهای بزرگ کشور، به‌خصوص مشهد، هستیم. دومین عامل مرگ‌ومیر در ایران و نیز منشأ بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری‌های قلبی، حمله و... آلودگی هواست.

وی با بیان اینکه «این مسئله باید مورد توجه تمام شهروندان قرار بگیرد»، عنوان کرد: مشهد شهر دوستدار کودک اعلام شده است که امیدوارم شهر «دوستدار زنان» نیز قرار گیرد. با توجه به وظایف چندگانه زنان در جوامع و نقش غیرقابل‌انکارشان، از آن‌ها انتظار بیش‌تری می‌رود.

سلجوقی با اشاره به اینکه «بیشتر رهبران مشارکت‌کننده در جوامع کوچک، محلی و منقطه‌‎ای زنان هستند»، بیان کرد:  زنان به این دلیل که بیشتر از مردان در سطح شهر رفت‌وآمد می‌کنند و در محیط اطراف منازل خود حضور دارند، بدون تردید مدیریت شهری اثر بیش‌تری نسبت به آن‌ها دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آموزش حقوق شهروندی به زنان برابر با آموزش خانواده و جامعه است. زنان نقش اساسی در پیوستگی اجتماعی در جوامعی مثل جامعه ما که چندفرهنگی است، دارند و در تربیت نسل‌های بعد قطعا اثرگذار هستند. امیدوارم تشکل‎‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد، نسبت‌به وظیفه و رسالت خود تعهد کافی داشته باشند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 00061215406
  • خبرنگار :

برچسب‌ها