سرکوب‌های چین علیه اقلیت‌های مسلمان، هدف تازه‌ای پیدا کرده است

اعضای قوم هوئی چین با ۱۰ میلیون جمعیت امیدوار بودند گرفتار سرکوب‌های چین علیه اویغورها نشوند اما در ماه آوریل این امید از دست رفت.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به وضعیت اقلیت مسلمان قوم هوئی پرداخته که اخیرا اقداماتی از سوی دولت چین در راستای سیاست "چینی‌سازی" علیه آن‌ها صورت گرفته است.

واشنگتن پست در این گزارش آورده است: دولت چین سرکوب این اقلیت مسلمان را در ماه آوریل و با تخریب مسجدهای قوم هوئی که در استان گانسو چین ساکن هستند، آغاز کرد. یک ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که کارگران گنبد طلایی مسجد "گاژونگ" را برداشته و سپس این مسجد را تخریب می‌کنند. این اقدام چین نشانگر آغاز سرکوب‌های حزب کمونیست و تغییر شرایط برای اقلیت هوئی بود.

چین در سال‌های اخیر تلاش کرده در راستای سیاست "چینی‌سازی" خود، اقلیت‌های این کشور از جمله اویغورها را از فرهنگ و دین خود دور کند. دولت چین دلیل اقدامات خود علیه اویغورها را مبارزه با افراطگرایی عنوان کرده اما حالا اقلیت مسلمان هوئی که به زبان چینی صحبت می‌کنند و هیچ سابقه‌ای از جدایی‌طلبی یا افراطگرایی نداشته‌اند نیز در زمره این کمپین قرار گرفته‌اند.

اقدامات دولت چین علیه این اقلیت شامل بازداشت گسترده یا نظارت دیجیتال فراگیر نیست اما پاکسازی نشانه‌ها و نمادها، فرهنگ، عقیده و هر چیزی که غیرچینی تصور می‌شود، در این کمپین دیده می‌شود.

گنبد و مناره مساجد هوئی برداشته و با سقف‌های خمیده چینی جایگزین شده‌اند، رسانه‌ها از پخش تصویر افرادی که  کلاه‌ها یا حجاب سنتی دارند، منع شده‌اند. نصب متون عربی در مکان‌های عمومی نیز غیرقانونی است و حتی کلمه "حلال" هم در تابلوی رستوران‌های این منطقه برداشته شده است.

محدودیت‌های سختگیرانه تازه، آموزش‌های دینی برای اقلیت هوئی تا حدی کاهش داده که متفکران این قوم معتقدند تا دو یا سه نسل آینده اعضای آن همچون بیشتر مناطق چین به طور گسترده بی‌دین خواهند شد.

لی یونفی، یکی از نویسندگان هوئی مخالف که در شرق چین ساکن است، می‌گوید: احیای گسترده فرهنگ چینی در واقع یک ملی‌گرایی متعصب و بیگانه‌هراسانه است. آنان می‌خواهند هر چیزی را که به نظرشان از خارج وارد این فرهنگ شده، نابود کنند.

 دستوری از سوی حزب کمونیست که در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ صادر شده و گروه "کنگره اویغور جهانی" مستقر در آلمان آن را به دست آورده، نشان داد که رهبری مرکزی این حزب به مسئولان محلی دستور می‌دهد که آنچه را که افزایش تاثیر "سعودی" و "عرب" در معماری، لباس، اعمال مذهبی و زبان می‌داند، تغییر دهد.

دولت چین اما علاوه بر مسلمانان، اقداماتی را هم علیه مسیحیان انجام داده و مناره و صلیب‌های کلیساها را در سراسر چین پایین کشیده است.

چین در تابلوهای اعلاناتی بر اولویت وفاداری به کشور کمونیست نسبت به "خدا" تاکید کرده است. به گفته یک امام جمعه محلی، اسلام ۱۳۰۰ سال در چین بوده و از نسلی به نسل بعد از آن منتقل شده است. وی تاکید کرد: من نگرانم که روزی جنبشی عظیم علیه اسلام به راه بیفتد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 00061215032
  • خبرنگار : 71593