"حمله آمریکا تعادل نظامی در سوریه را تغییر نخواهد داد"

یک مقام بلند پایه وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که حمله نظامی که آمریکا قصد دارد علیه سوریه انجام دهد اساسا تعادل نظامی در سوریه را تغییر نخواهد داد و احتمالا به دنبال آن در میان مبارزان سوری یک جنگ فرمایشی راه خواهد افتاد.

یک مقام بلند پایه وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که حمله نظامی که آمریکا قصد دارد علیه سوریه انجام دهد اساسا تعادل نظامی در سوریه را تغییر نخواهد داد و احتمالا به دنبال آن در میان مبارزان سوری یک جنگ فرمایشی راه خواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه آمریکا که به همراه جان کری، وزیر امور خارجه این کشور عازم نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در زمینه خاورمیانه بود، گفت: من انتظار تغییری بزرگ در روز پس از حمله آمریکا به سوریه را ندارم.

وی افزود: این جنگ فرسایشی جانکاه ادامه یافته و کمبود نیروی انسانی حکومت سوریه هرچه بیشتر خواهد شد. اما من انتظار یک تحول بزرگ در میدان جنگ را ندارم.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی ایراد می‌شود که در واشنگتن بحث بر سر این است که ضربه حمله نظامی به رهبری آمریکا علیه سوریه تا چه میزان سخت خواهد بود و این حمله تا چه میزان به هدف تضعیف نیروهای دولتی سوریه نزدیک خواهد شد.

سناتور جان مک کین تاکید داشته که یکی از اهداف حمله نظامی به سوریه باید این باشد که تعادل جنگ داخلی در این کشور را به نفع مخالفان از طریق حمله به نیروی هوایی سوریه و دیگر تسلیحات آن تغییر دهد. اما این در حالی است که چنین اقدامی باعث نگرانی برخی از دیگر از قانونگذاران آمریکایی نسبت به اینکه زنجیره‌ای از تشدید درگیری‌ها رخ دهد، شده است.

همچنین یک بحث موازی میان مقامات آمریکایی که با مخالفان سوری دیدار کرده‌اند وجود دارد نسبت به اینکه پارامترهای اساسی حمله آمریکا به سوریه چه خواهد بود.

مقام آمریکایی که نام خود را فاش نساخت، گفت: ما صریحا به مخالفان سوری گفته‌ایم که هرگونه حمله‌ای که ما در پاسخ به حمله سوریه با تسلیحات شیمیایی انجام دهیم محدود بوده و عمدتا متمرکز بر ایجاد عامل بازدارنده خواهد بود.

وی افزود: آیا همه آنها از چنین چیزی استقبال می‌کنند؟ البته خیر، برخی از مخالفان تمایل دارند که ما چیزی بیش از این اقدام را انجام دهیم. بنابراین با این کار آنها سرخورده خواهند شد.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که حتی اگر حملات تا حدی محدود باشند اما باعث خواهند شد که حکومت بشار اسد دیگر از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده و همچنین با گذشت زمان وضعیت نیروهای سوری هرچه بیشتر ضعیف خواهد شد.

اما از طرف دیگر وی تاکید کرد که افزایش شانس نیروهای شورشی سوری در میدان جنگ و نهایتا پیشبرد شرایط به سوی یک راه حل سیاسی احتمالی بستگی به افزایش تلاش‌ها برای مسلح ساختن مخالفان و افزایش قابلیت آنها برای اداره مناطق تحت تسلط‌شان خواهد داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 0000507482
  • خبرنگار : 71415