وعده‌اي ديگر براي ميداني مشترك؛ سلمان به مدار وارد مي‌شود...

11سال از شروع طرح توسعه‌ ميدان مشترك سلمان گذشت و علي‌رغم وعده‌هاي مكرر مديران نفتي مبني بر توليد گاز از اين ميدان تا پايان سال 1390 اين وعده محقق نشد. سال جديد همراه با وعده‌ها تكراري بهره‌برداري از سلمان شروع شد، اما اين بار بدون اعلام هيچ تاريخ مشخصي.

11 سال از شروع طرح توسعه‌ ميدان مشترك سلمان گذشت و علي‌رغم وعده‌هاي مكرر مديران نفتي مبني بر توليد گاز از اين ميدان تا پايان سال 1390 اين وعده محقق نشد؛ سال جديد نيز همراه با وعده‌ها تكراري بهره‌برداري از سلمان شروع شد، اما اين بار بدون اعلام هيچ تاريخ مشخصي.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توسعه ميدان مشترك سلمان در سال 1379 به شركت پتروايران واگذار شد و قرار بود كه تا سال 1384 اين طرح تكميل شود و در نتيجه آن، توليد كشور در نفت خام به 50 هزار بشكه و در گاز به حدود 540 ميليون فوت مكعب افزايش يابد.

سه‌چهارم از مخزن ميدان سلمان متعلق به ايران و يک چهارم آن در اختيار امارات است اين در حالي است كه به گفته مسوولان ايراني، هم اكنون امارات روزانه 640 ميليون فوت مكعب گاز از اين ميدان مشترك برداشت مي‌كند و سهم ايران بعد از سال‌ها تلاشي كه مي‌گويند انجام شده برابر با صفر است.

** مشكل كجاست؟

به گزارش ايسنا در ابتدا قرار بود گاز ميدان سلمان به امارات صادر شود و به همين منظور با شركت كرسنت (يكي از سهامداران اصلي شركت دانا گاز امارات) قراردادي امضا شد كه طبق آن بايد گاز از شهريورماه سال 1384 صادر مي‌شد. البته بعد از مدتي اين قرارداد به دليل تعيين قيمت پايين گاز متوقف و صادرات منوط به تغيير قيمت گاز شد.

به اين منظور دستور ساخت خط لوله 290 كيلومتري سيري ـ عسلويه تابستان سال 87 از سوي غلام‌حسين نوذري ـ وزير وقت نفت ـ به‌صورت يك طرح استراتژيك به شركت تاسيسات دريايي ايران صادر شد.

ساخت اين خط لوله، يک طرح دومنظوره است که در صورت توافق با امارات براي صادرات گاز، علاوه بر تحويل گاز ميدان سلمان مي‌توان درصورت نياز به گاز بيشتر در تابستان، از گاز توليدي عسلويه استفاده كرده و به‌وسيله اين خط لوله آن را به سمت امارات منتقل كرد.

از سوي ديگر در صورتي که ايران و امارات در اين زمينه به نتيجه نرسند، گاز پروژه سلمان به عسلويه منتقل مي‌شود و براي جبران بخشي از کمبود گاز ايران در فصل زمستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

با وجود اين كه گفته مي‌شود تمام تاسيسات آماده توليد است، اما ظاهرا خط لوله انتقال گاز ميدان سلمان بدون جاري شدن حداقل نفت يا گازي آسيب ديده است.

اگرچه محمود زيركچيان‌زاده ـ مديرعامل شركت نفت فلات قاره ـ تاكيد كرد كه امسال ديگر گاز سلمان در مدار توليد قرار خواهد گرفت، اما او تاريخ مشخصي را براي اين كار مشخص نكرد و توپ را در زمين شركت مهندسي و توسعه‌‌ نفت «متن» انداخت. او گفت: مجتمع و پالايشگاه اين ميدان آماده است و تنها منتظر خط لوله انتقال گاز سلمان هستيم كه در حال حاضر انجام اين كار توسط شركت مهندسي و توسعه‌‌ نفت (متن) در حال اجراست.

شركت متن در واقع بعد از شركت پترو ايران مسئوليت تكميل خط لوله انتقال گاز ميدان سلمان را برعهده گرفت اما اين شركت نيز براي تحويل اين خط لوله زماني مشخص نكرده است.

همچنين طرح تعويض و تعمير خط لوله سكوي سيري(قسمتي از مسير انتقال گاز ميدان سلمان) به طول 150 كيلومتر كه به صورت EPCF در اسفند 89 واگذار شده بود و بايد هفت ماهه تكميل و در شهريور 90 تحويل داده مي‌شد اما تا كنون تكميل نشده و در اين مورد گفته مي‌شد كه اين طرح از دستور هيات مديره شركت نفت خارج شده است.

آيا وعده‌هاي مكرر مديران نفتي درباره ميداني كه بين ايران و يك كشور عربي مشترك است نوش داروهايي نمي‌شود بعد از مرگ "سلمان پارسي"؟!

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 0000031561
  • خبرنگار :