• پنجشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 94041809814

سرخط تازه‌ترین اخبار از مذاکرات هسته‌ای

سرخط تازه‌ترین اخبار از مذاکرات هسته‌ای

مذاکرات حساس و تاریخی هسته‌ای ایران و 1+5 به آخرین روزهای خود نزدیک شده و گزارش تحولات آن در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است؛ مذاکراتی که به گفته سیدعباس عراقچی - مذاکره‌کننده ارشد ایران - «دقایق پایانی» خود را طی می‌کند.

مذاکرات حساس و تاریخی هسته‌ای ایران و 1+5 به آخرین روزهای خود نزدیک شده و گزارش تحولات آن در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است؛ مذاکراتی که به گفته سیدعباس عراقچی - مذاکره‌کننده ارشد ایران - «دقایق پایانی» خود را طی می‌کند.

این دور از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 که از 27 خردادماه در وین آغاز شده، پایان دو سال مذاکره فشرده و حساسی است که از ابتدای دولت یازدهم دنبال می‌شود.

با توجه به اهمیت و حساسیت اخبار این رویداد، تا پایان این دور از مذاکرات سرخط مهم‌ترین خبرهای مربوط به تحولات گفت‌وگوهای هسته‌ای در این صفحه قرار می‌گیرد تا دسترسی آسان‌تری برای مخاطبان فراهم شود. علاوه بر آن، مخاطبان می‌توانند دیدگاه‌های ‌خود را درباره این اخبار و روند مذاکرات هسته‌ای در بخش نظرات همین صفحه اعلام کنند.

سه‌شنبه 23 تیر 1394

تازه‌ترین خبر / رییس جمهور کشورمان طی سخنانی تلویزیونی با مردم پس از توافق ایران با 1+5 با قرائت این بیت که «عیدانه فراوان شد/ تا باد چنین بادا»، خاطرنشان کرد: به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعای‌شان مستجاب شده است و ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب‌مان و در شرایط منطقه قرار داریم. هدف اول ما آن بود که توانمندی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای و حتی فعالیت‌ هسته‌ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم. هدف دوم این بود که تحریم‌های غلط، ظالمانه و ضد انسانی را لغو کنیم و هدف سوم ما نیز این بود که کلیه قطعنامه‌هایی که از دید ما قطعنامه‌های غیر قانونی در شورای سازمان ملل بود را لغو کنیم. چهارمین هدف این بود که پرونده‌ هسته‌ای ایران را از فصل هفتم منشور ملل متحد و از شورای امنیت خارج کنیم. در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر چهار هدف حاصل شد.

گفت‌وگوی رییس جمهور با مردم

* دبیرکل سازمان ملل با انشار بیانیه‌ای ضمن استقبال گرم از توفق ایران و 1+5، آن را «پیمانی مبتنی بر ارزش گفت‌وگو» دانست وافزود: امیدوارم و اعتقاد دارم این موافقتنامه منجر به «تفاهم دوجانبه عمیق تر و همکاری درباره بسیاری از چالش‌های امنیتی جدی در خاورمیانه» خواهد شد.

* فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در صفحه توئیتر خود با اشاره به حصول توافق بعداز «10 سال مذاکرات سنگین»، نوشت: امیدواریم و انتظار داریم این توافق گامی باشد در راستای تغییر در روابط ایران با همسایگانش در منطقه و جامعه بین‌المللی.

* رویترز به نقل از وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نوشت: توافق هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که دنیا می‌تواند با استفاده از مذاکره مشکلات مختلف را حل کند.

* ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن استقبال از حصول توافق هسته‌ای ایران و1+5‌ گفت: مذاکره کنندگان یک تصمیم قاطع به نفع ثبات و همکاری گرفته‌اندو جهان اکنون می‌تواند یک نفس راحت بکشد.

* وزیر امور خارجه فرانسه در پی اعلام خبر برقراری توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 در مصاحبه‌ای با لوموند اعلام کرد: ایران به عنوان یک کشور مهم، با تمدن بزرگ و بازیگر بزرگ در منطقه اگر که آشکارا همکاری را انتخاب کند ما این تحول را مورد استقبال قرار خواهیم داد، اما آن را مورد قضاوت نیز قرار خواهیم داد. مشارکت ایران برای حل و فصل چندین بحران مفید خواهد بود.

* وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری با بیان اینکه می‌خواهم احترام عمیق خود را نسبت به رویکرد جدی و سازنده نمایندگان ایران در مذاکرات ابراز کنم گفت: ظریف مذاکره‌کننده‌ای سخت، میهن‌دوست و مورد احترام است که حتی وقتی کار سخت می‌شد آخر جلسات را با لبخند ترک می‌کردیم.

* رییس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران استقبال کرد. او با بیان اینکه لغو تحریم های ایران تدریجی خواهد بود گفت: من هر اقدام کنگره را که بخواهد جلوی اجرای موفقیت‌آمیز این توافق را بگیرد وتو خواهم کرد.

* بشار اسد با ارسال پیامی دستیابی به توافق هسته‌ای را به مقام معظم رهبری و رییس جمهوری ایران تبریک گفت.

قرائت بیانیه مشترک توسط ظریف و موگرینی

* در پایان مذاکرات، ظریف و موگرینی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در این بیانیه آمده‌است: این توافق مورد موشکافی و تامل ژرف قرار خواهد گرفت. اما آنچه که ما امروز اعلام می‌کنیم تنها یک توافق نیست، بلکه یک توافق خوب است. توافقی خوب برای همه طرف‌ها و برای کل جامعه بین الملل. این توافق فرصت‌های جدیدی را خواهد گشود و گامی است رو به جلو برای پایان دادن به بحرانی که بیش از 10 سال به طول انجامیده است. متعهدیم اطمینان حاصل کنیم که این برنامه اقدام به طور کامل اجرا شود. این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست.

* سرگئی لاوروف پس از جلسه اولیه موگرینی و ظریف گفت توافق نهایی میان ایران و1+5 باعث خواهد شد همه تحریم‌ها علیه تهران برداشته شود. این توافق به ایران حق داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته ‌ای را خواهد داد.

* مشاور امنیت ملی پاکستان از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 استقبال کرد.

عکس یادگاری وزیران خارجه بدون حضور لاورف

* براساس برنامه جامع اقدام مشترک که به توافق ایران و 1+5 رسید کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت (1696، 1737، 1747، 1803، 1835، 1929 و 2224) در مرحله اول و در قالب ماده 41 منشور ملل متحد (که 6 قطعنامه قبلی در آن قالب صادر شده بود و ایران را تحت ماده 41 فصل 7 منشور قرار داده بود) لغو و کلیه تحریم‌های مالی و اقتصادی تحمیل شده وفق آنها خاتمه می‌یابد. شورای امنیت صراحتا رویکرد خود را نسبت به موضوع هسته‌ای ایران به طور اساسی تغییریافته اعلام می‌کند و برداشت گذشته نسبت به برنامه هسته‌ای ایران به عنوان "تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی" رفع خواهد شد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده، تعهد نموده‌اند کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی که به بهانه برنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌اند را همزمان با اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای لغو نمایند.

* محمدجواد ظریف، در نشست پایانی وزیران خارجه ایران و 1+5، با بیان اینکه "اکنون به یک لحظه تاریخی رسیده‌ایم"، گفت: شاید این برای همه توافق جامع و کاملی نباشد ولی بهترین توافق است که توانستیم به آن دست پیدا کنیم و این یک دستاورد برای همه است.

* موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز نشست مشترک ایران و 1+5، در جمع خبرنگاران گفت: تصمیماتی که ما امروز می‌گیریم فقط مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نیست و خیلی بیشتر از آن است که می‌تواند راه را برای فصل جدیدی در روابط بین‌الملل باز کند.

* صالحی پس از امضای توافقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که «نقشه راه» نامگذاری شده، اعلام کرد که در این توافق، با انجام اقداماتی توسط ایران و آژانس، تمام مسائل گذشته به طور کامل حل و فصل خواهد شد.

هیات‌های ایران و ۱ + ۵

* حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در صفحه اینستاگرامش نوشت: به لطف خدا مذاکرات با موفقیت پاپان یافت.

* یوکیا آمانو - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - از توافق بر سر یک نقشه راه برای حل ابعاد احتمالی نظامی با علی‌اکبر صالحی خبر داد و گفت: این نقشه راه تا انتهای 2015 است. توافق جداگانه‌ای درخصوص پارچین انجام خواهد شد.

* مذاکرات سخت و نفس‌گیر هسته‌ای پس از 13 سال پایان یافت. متن توافق ایران و 1+5 با عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» مشتمل بر 100 صفحه و 5 ضمیمه است.

* خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات بلندپایه غربی گزارش داد: ایران و 1+5 به توافق رسیدند.

* خبرنگاران مستقر در وین، برای شرکت در نشست مطبوعاتی راهی محل برگزاری کنفرانس شدند.

* ماری هارف در صفحه توئیتر خود تایید کرد: نشست نهایی ایران و 1+5 در ساعت 10:30 به وقت وین در سازمان ملل برگزار می‌شود. پس از این جلسه کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود.

* همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره جزئیات برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه 1+5، وزارت خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا شایعات در این زمینه را بی‌اساس دانستند.

* بر اساس اخبار برخی رسانه‌های غربی، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است سخنرانی کند.

* مجید تخت‌روانچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت که مراحل پایانی ، کار روی متن است.مجید تخت روانچی افزود: اما باید مشکلات باقی‌مانده حل شود.

آخرین نشست عمومی ایران و ۱ + ۵

* وزیر امور خارجه چین که در وین به سر می‌برد، اعلام کرد که شرایط برای برقراری یک توافق خوب اکنون آماده است.وانگ یی، اعلام کرد پس از چند روز مذاکره ما نهایتا به پیشرفت جدیدی دست یافتیم و درحال حاضر شرایط برای دستیابی به یک توافق خوب فراهم است.وزیر امور خارجه چین گفت: بنابراین با توجه به شرایط کنونی هدف وزرای امور خارجه شش کشوری که در وین گرد هم آمده‌اند، پایان دادن به مذاکرات است.

*برخی منابع خبری اعلام کردند: نشست اعضای 1+5 با ایران ساعت 12:30 به وقت ایران( 10 صبح به وقت وین) و نشست رسانه‌ای ساعت 13 به وقت ایران برگزار می‌شود.هم اکنون نشست وزیر امورخارجه کشورمان با وزرای خارجه آمریکا، آلمان و انگلیس درحال برگزاری است. تاکنون هیچ منبع رسمی زمان نشست عمومی ایران و 1+5 را اعلام نکرده است.

*وزیر خارجه روسیه پس از پایان نشست داخلی 1+5 هتل کوبورگ محل مذاکرات را ترک کرد. دیدار جداگانه ظریف با کری و اشتاین مایر و هاموند به همتایان آمریکایی ، انگلیسی و آلمانی‌اش در حال برگزاری است.مذاکرات همچنان در کوبورگ ادامه دارد.در عین حال سرگئی لاوروف دقایقی پیش هتل محل مذاکرات را ترک کرد و به گفته خبرنگارانی که نزدیک به وی بوده اند او هنگام خروج گفته است:" وقت خواب است".معاونان ظریف کری و موگرینی نیز هم چنان به مذاکرات ادامه می دهند.به نظر می آید مذاکرات در ساعات آینده نیز ادامه داشته باشد.

* نشست عراقچی، روانچی، معاونان ظریف، شرمن و رابرت مالی از تیم مذاکره‌کننده آمریکا درحال برگزاری است. هنوز از نشست عمومی ایران و 1+5 خبری نیست.چراع اتاق‌های هتل کوبورگ امشب خاموش نیست و هم‌چنان مذاکرات و رایزنی‌های فشرده برای جمع‌بندی مذاکرات و نهایی کردن متن توافق 100 صفحه‌یی ادامه دارد.خبرنگاران رسانه‌های مختف ایرانی و خارجی گوش به زنگ شنیدن اخبار جدید از کوبورگ هستند.

*قرار است تا ساعاتی دیگر با حضور وزیران خارجه شش کشور، ظریف و موگرینی در مراسمی در مقر سازمان ملل بیانیه مشترک پایانی دور نهایی مذاکرات جامع هسته‌ای را قرائت کنند.پس از اعلام پایان مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5 و تفاهم دو طرف بر سر "برنامه جامع اقدام مشترک" در مقر سازمان ملل در وین از سوی ظریف و موگرینی بیانیه مشترک مطبوعاتی در حضور رسانه‌های مختلف قرائت می‌شود.

*منابع نزدیک به هیات ایرانی اعلام کرده اند ساعت 2 بامداد به وقت وین رسانه ها به سمت مرکز رسانه ای وین عزیمت می کنند، سید عباس عراقچی عکسی را که نشان می دهد مقام معظم رهبری درحال یادداشت یا امضاء است، را منتشر کرد و در زیر آن نوشت:"23 تیر 1394".همچنین آسوشیتدپرس گزارش داده است که سه دیپلمات نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که توافق هسته‌ای با ایران احتمالا ساعات اولیه روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد.

ظریف وزیر امور خارجه ایران

*مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور موگرینی برای دومین‌بار در روز دوشنبه برگزار شد. هم‌زمان با مذاکرات ظریف کری و موگرینی مذاکرات معاونان نیز ادامه دارد. پیش از این نشست لاوروف و کری با حضور موگرینی با یکدیگر دیدار کردند.به نظر می‌آید در ساعات آینده دو طرف قادر خواهند بود به جمع‌بندی نهایی از مذاکرات دست یافته و نتیجه را به طور عمومی اعلام کنند.به گزارش بی بی سی، سخنگوی وزارت خارجه اتریش در پاسخ به سوالی اعلام کرد که هنوز تاییدیه‌ای از سوی مذاکره‌کنندگان برای مراسم پایانی دریافت نکرده اما وزارت خارجه آماده برگزاری این مراسم است.

*وزیران خارجه روسیه و آمریکا با حضور فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند.همزمان معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و معاون موگرینی کار تکمیل نگارش متن توافق جامع هسته‌ای را ادامه می‌دهند. صالحی و مونیز نیز به رایزنی ادامه می‌دهند.براساس اعلام منابع نزدیک به هیات ایرانی هنوز هیچ زمانی برای برگزاری نشست عمومی و پایانی مذاکرات میان وزیران خارجه ایران و 1+5 تعیین نشده است.

دوشنبه 22 تیر 1394

کاخ سفید اعلام کرد: اگر امروز به توافق نرسیم یک تمدید کوتاه مدت خواهیم داشت برای یک توافق موقت که این توافق موقت تا زمانی که توافق نهایی حاصل شود، معتبر خواهد بود.

*محمد جواد ظریف در صفحه توئیترش نوشت: «اگر توافق هسته‌ای به دست بیاید، پیروزی دیپلماسی به این معنی خواهد بود که همه در زمانی که می‌توانستیم بازنده باشیم، برنده بودیم. ساده و واضح:نیاز به چرخش نیست.»​

*ظریف گفت: کار مذاکرات امشب تمام نمی‌شود. وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگاران که پرسیدند امشب کار مذاکرات تمام می شود؟ گفت:خیر!

*یک دیپلمات ایرانی گفت که برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 هنوز برنامه‌ریزی نشده و برای امشب آن را بعید دانست. این دیپلمات ایرانی با بیان این که هنوز زمانی برای این دیدار مشخص نشده است،گفت: بعید است امشب این نشست برگزار شود.

*لاوروف پس از مذاکره با ظریف درحال خروج از هتل گفت:همیشه شانس و امید وجود دارد. وزیران خارجه ایران و روسیه عصر امروز با یکدیگر دیدار داشتند.

*وزیران خارجه ایران و روسیه عصر امروز با یکدیگر دیدار کردند. برخی منابع خبری اعلام کردند، احتمالا ساعت 9 شب به وقت محلی نشست عمومی گروه 1+5 و ایران برگزار خواهد شد، اما این خبر تاکنون به صورت رسمی تایید نشده است.

* آسوشیتدپرس نوشت دیپلمات‌ها به این خبرگزاری گفته‌اند:« سه موضوع اختلافی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ همچنان باقی مانده است. اختلاف‌ها بر سر تلاش برای تحقیق در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی ایران (PMD)، درخواست ایران برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل و تاکید ایران براینکه هرگونه قطعنامه تایید کننده فعالیت هسته‌ای ایران در شورای امنیت دیگر فعالیتهایش را غیرقانونی توصیف نکند حصول یک توافق تا پایان امشب را با تردید روبرو کرده است».

وزیر امور خارجه چین در بین خبرنگاران

* خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد یک دیپلمات حاضر در این مذاکرات گفته است ادامه اختلافات در مذاکرات هسته‌ای، باعث وقفه غیرمنتظره‌ای در گفت وگوها و ایجاد تردید در امیدواری‌های قبلی برای پایان یافتن مذاکرات تا نیمه‌شب امروز شده است.

* وزیران خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار علاوه بر صالحی و مونیز، هلگا اشمید، حسین فریدون و رابرت مالی، دستیار ویژه رییسان‌جمهور دو کشور نیز حضور دارند.

* محمود واعظی، وزیر ارتباطات در صفحه اجتماعی خود نوشت: ان‌شاءالله امروز خبرهای خوشی مبنی بر حل مساله 13 ساله هسته‌ای به اطلاع مردم خواهد رسید. خوشبختم این موفقیت بزرگ را به جهادگران عرصه دیپلماسی و همچنین مردم عزیز ایران تبریک عرض کنم.

* وزیر امور خارجه فرانسه در جدیدترین اظهارنظر خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اعلام کرد: امروز (دوشنبه) بعدازظهر حرفی برای گفتن خواهیم داشت.

* خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع خبری بلندپایه در هیات‌های غربی حاضر در مذاکرات وین گزارش داد مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که بیش از دو هفته است در وین در جریان است به رغم هر وضعیتی از دوشنبه فراتر نخواهد رفت.

وزیران خارجه آلمان و فرانسه در هفدهمین روز مذاکرات

* یک عضو نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده ایرانی که در وین حضور دارد اعلام کرد: همه مذاکره‌کنندگان برای گرفتن نتیجه در امروز تلاش می‌کنند و هیچ کس به تمدید مذاکرات فکر نمی‌کند.

* حمید ابوطالبی، معاون سیاسی رییس دفتر رییس جمهور در صفحه توئیتر خود با اشاره به نوشت: لحظه تاریخی در حال فرارسیدن است؛ این لحظه فقط حل موضوع جعلی هسته‌ای ایران نیست، بلکه لحظه برتری مذاکره بر مقابله و پیروزی فضیلت است.

* خبرگزاری فرانسه از تهران به نقل از منابع رسمی گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران، امروز در ساعت 17:30 به وقت گرینویچ (22 به وقت تهران) از طریق تلویزیون با مردم صحبت خواهد کرد. در عین حال معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه این گفت‌وگو پس از پایان مذاکرات انجام خواهد شد، اشاره‌ای به زمان انجام آن نکرد.

*یک خبرنگار آمریکایی که به همراه تصویربرداران به نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 راه یافته است نوشت که چهره‌های وزیران خارجه در ابتدای نشست عبوس بوده است. خبرنگار بوستون گلوب، در صفحه توییتر خود نوشت: در نشست وزیران خارجه که همه نگاهی عبوس داشتند از جان کری پرسیده شد که مذاکرات تمدید می‌شود و او در پاسخ فقط "سکوت" کرده است.

* سی‌.ان‌. ان به نقل از یک دیپلمات ایرانی در وین نوشت: کلیت سند مذاکرات شامل 100 صفحه می‌شود که 20 صفحه‌ آن مربوط به سند توافق‌نامه و 80 صفحه‌ دیگر ضمیمه است.

* خبرگزاری سی تی وی گزارش داد فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه در بروکسل گفت: ایران و 1+5 به توافق نزدیک شده‌اند اما هنوز "فاصله‌ اندکی" میان آنها وجود دارد.

* ظریف در دیدار با همتای چینی خود گفت: معتقدیم نباید مذاکرات تمدید شود،اما ما تا جاییکه می‌توانیم و لازم باشد کار را ادامه می‌دهیم.

* خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 برای هماهنگی درباره موارد نهایی نشده ساعت 11 (به وقت وین) با حضور موگرینی برگزار می‌شود.

حضور وزیر امور خارجه چین در بین خبرنگاران

* نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: در این دور از مذاکرات مذاکره کنندگان در حال بحث بر سر این که چه محدودیتهایی درباره تحقیقات هسته‌ای ایران اعمال شود. همچنین سرعت برداشته شدن تحریمها، شرایط یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای را تصویب کرده باشد و چارچوب قانونی برای برداشتن تحریمها از دیگر از دیگر موضوعات مورد بحث هستند.

* وزیر خارجه چین گفت: شرایط برای رسیدن به توافق فراهم است. چین معتقد است نباید توافق به تعویق بیفتد و به تعویق هم نخواهد افتاد.

*عراقچی گفت: برخی مشکلات باقی است و مذاکرات به لحظات نفسگیر آخر رسیده است. برای نهایی شدن توافق، قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی‌دهم.

*یک دیپلمات ارشد ایرانی امروز به سی ان ان گفته است «دو یا سه مورد» در متن توافق مانده است که هنوز باید بر روی آنها کار شود.

* خبرگزاری فرانسه نوشت: ایران و گروه 1+5 روز دوشنبه تلاش خواهند کرد تا ریزه‌کاری‌های نهایی برای حصول یک توافق نهایی را تکمیل کنند.

* شینهوا به نقل از یک مقام دیپلماتیک در وین نوشت: امروز، پس از پایان مذاکرات هسته‌ای، مراسمی توسط دولت اتریش در وین برگزار خواهد شد و خبرنگاران نیز به آن دعوت می‌شوند.

* براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیرامور خارجه چین وارد وین شد.

* خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات غربی حاضر در وین نوشت ایران و ۱+۵ در مورد «لغو تدریجی» تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران به تفاهم سیاسی رسیدند.

* روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به این‌که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به لحظه شکست یا پیروزی رسیده است، نوشت: اروپایی‌ها برای حصول یک توافق با ایران در روز دوشنبه فشار می‌آورند.

یکشنبه 21 تیر 1394

* روزنامه گاردین به نقل از منابع دیپلماتیک غربی اعلام کرد پس از آن‌که در دو روز اخیر اختلافات اصلی میان طرف‌ها حل شده است، توافق جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

* وزیران خارجه گروه 1+5 با حضور موگرینی در شام کاری با یکدیگر دیدار کردند. در همین حال مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و موگرینی ادامه دارد.

* ظریف و عراقچی با حضور در بالکن هتل کوبورگ با خبرنگاران گفت‌وگو کردند. ظریف در پاسخ به اینکه "آیا توافق امشب انجام می‌شود؟" گفت: «فردا کار داریم، باید کار بیشتری انجام داد». او درباره احتمال تمدید مذاکرات هم گفت که «تمدید نداریم».

* شبکه خبری سی.بی.اس آمریکا به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی گزارش داد که مذاکرات به سمت دستیابی به توافق هسته‌ای شتاب گرفته است و دیپلمات‌ها تا امشب باید از اینکه توافقی امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر، مطلع شوند.

شانزدهمین روز مذاکرات، ظریف در بالکن هتل کوبرگ

* دیدار محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا برگزار شد.

* شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد: وزیر امور خارجه انگلیس حدود یک ساعت پیش شهر وین را ترک کرد. از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عصر یکشنبه و در حالی که مذاکرات به روز پایانی خود نزدیک می‌شود به محل مذاکرات وارد شد.

* یک دیپلمات آلمانی عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور عصر یکشنبه به خبرنگاران گفت: توافق با ایران در دسترس است، اما هنوز نهایی نشده است. مذاکره‌کنندگان به صورت فشرده در حال کار هستند تا توافق را نهایی کنند. از نظر ما مسائلی که باقی مانده، قابل حل است.

* جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت:‌ دولت اوباما تقریباً از تمام خطوطی که در مذاکرات هسته‌ای برای خود تعیین کرده بود عقب‌نشینی کرده است.

* یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات اعلام کرد: توافق به لحاظ لجستیکی و فراهم کردن مقدمات کار برای امشب امکان‌پذیر نیست و کار همچنان سخت ادامه دارد.

* یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که عصر یکشنبه برای دیدار با مقامات ایران و 1+5 به هتل کوبورگ عزیمت کرده بود، با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار کرد.

* یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هنوز مسایل کلیدی‌ در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد که باید حل شوند.

* دو دیپلمات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند متن توافق امروز نهایی و فردا اعلام می‌شود.

* وزارت امور خارجه روسیه در حساب توییترش اعلام کرد: سرگئی لاوروف برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به سمت وین حرکت کرد.

* یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد هتل کوبورگ وین شد.

* وزیر خارجه فرانسه گفت که برای حل مسائل باقیمانده به وین بازگشته و «خیلی خیلی امیدوار» است که توافق حاصل شود.

* هیات‌های مذاکراتی 1+5 با حضورمسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک ناهار کاری گفت‌وگو کردند.

* رویترز به نقل از دیپلمات‌ها در وین نوشت بعد از بیش از دوهفته، مذاکرات ایران و 1+5 در حال نزدیک شدن به یک توافق هسته‌ای تاریخی است.

* فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: تمام تیم اتحادیه اروپا در حال کار روی مذاکرات است. ساعات سرنوشت ساز در این مذاکرات فرارسیده است.

دیدار ظریف و فابیوس ، وزیر خارجه فرانسه

* نیویورک تایمز در گزارشی آورده است: وزیرامور خارجه آمریکا تا به حال در وین بیش از 50 بار با ظریف دیدار کرده است و انتظار می‌رود که این رایزنی‌ها به زودی به سرانجام برسد و یک توافق هسته‌ای بلند مدت میان تهران و قدرت های جهانی حاصل شود.

* یک دیپلمات بلندپایه ایرانی به رویترز گفت: امروز(یکشنبه) توافق هسته‌ای بین ایران و1+5 انجام می‌شود. برخی موارد باقی می‌ماند که نیاز به حل شدن توسط وزیران خارجه دارد.

* وزارت امور خارجه آلمان در حساب توئیتر خود اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای به مرحله حساسی رسیده است.

* آسوشیتدپرس گزارش داد جان کری با اشاره به دیدار شب گذشته‌اش با ظریف گفته است: دیدار خیلی خوبی داشتیم. در حال رسیدن به تصمیم‌های واقعی هستیم. چند مساله سخت باقی مانده است، با این حال من هنوز امیدوارم.

* یک دیپلمات به خبرگزاری شینهوا گفت: ممکن است بازرسان هسته‌ای سازمان ملل متحد به تاسیسات نظامی ایران دسترسی یابند. این منبع بر اهمیت اجرای پروتکل الحاقی تاکید کرده است.

* براساس اعلام یورونیوز، وزیر خارجه چین تا ساعاتی دیگر به وین می‌رسد.

*خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عصر امروز به مذاکرات وین می‌پیوندد.

* رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که حرکت تیم مذاکره کننده کشورمان حرکتی رو به جلو است ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه مناسبی برسد.

*روزنامه هافینگتن پست در گزارشی با پرداختن به روند مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا می‌ترسد اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، اعتبار خود را از دست بدهد.

* خبرگزاری فرانسه گزارش داد: مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 شب گذشته را به ادامه رایزنی‌های هسته‌ای‌شان در وین اختصاص دادند که این نشان دهنده فرا رسیدن لحظه تصمیم‌گیری نهایی است.

* شینهوا، خبرگزاری رسمی چین به نقل از یک مقام رسمی این کشور اعلام کرد: اختلافات همچنان در حال کاهش هستند و مرحله نهایی مذاکرات فرارسیده است. اگر نشست‌های آتی نتایج خوبی داشته باشد، احتمال و انتظار توافق نهایی در روز یکشنبه وجود دارد.

تازه ترین تصاویر از مذاکرات ظریف و کری

* رویترز در گزارشی تحلیلی با اشاره به سخنان فابیوس پس از دیدار با ظریف نوشت: وزیر خارجه فرانسه تلاش دارد به ایران و آمریکا فشار بیاورد تا هر چه زودتر به تصمیم برسند.

* خبرگزاری بی بی سی از لندن با اشاره به طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای نوشت: میان اعضای 1+5 اختلاف وجود دارد و آنها آشکارا به دو گروه تقسیم شده اند. کشورهای غربی در یک سو، و چین و روسیه که معتقدند همه تحریم‌های ایران به ویژه تسلیحاتی باید به سرعت رفع شوند در سوی دیگر.

* مذاکرات ظریف و کری، صبح امروز ادامه می‌یابد.

* یکی از اعضای تیم‌های مذاکره کننده کشورهای غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:به‌زودی طرف‌ها به یک توافق جامع دست خواهند یافت. هم اکنون توافق آماده نیست اما به احتمال زیاد به زودی توافقی جامع حاصل خواهد شد.هم‌چنین یک دیپلمات ایرانی نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری روسی با اعلام این که توافق هنوز آماده نیست تاکید کرد که کشورهای 1+5 و ایران تلاش می‌کنند که تا 12 جولای به توافق جامع دست یابند.

*وزیران خارجه ایران و 1+5 دقایقی پیش در وین با یکدیگر دیدار کردند.دیدار دکتر محمد جواد ظریف و جان کری پس از نشست داخلی 1+5 انجام شده است.

شنبه 20 تیر 1394

*بلومبرگ اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه آمریکا عصر روز شنبه با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود بحث و تبادل نظر کردند. لاوروف که اکنون در وین حضور ندارد در صورت نزدیک بودن حصول توافق به جمع مذاکره کنندگان می پیوندد.

*سخنگوی موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتش اعلام کرد نشست داخلی 1+5 در وین آغاز شد. وزیران خارجه چین و روسیه هنوز به وین نرسیده‌اند.

*فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به خبرنگاران گفت: حالا که همه موضوعات بین ایران و شش قدرت جهانی روی میز است، لحظه تصمیم‌گیری فرا رسیده است.

*محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در ادامه دیدارهای فشرده روز شنبه با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه و پس از آن با ورونوکوف، فرستاده ویژه وزیر خارجه روسیه جداگانه دیدار کرد.

*خبرگزاری آسوشیتدپرس با ارائه تحلیلی گزارش داد که مذاکره‌کنندگان در وین در آستانه اعلام یک ضرب‌الاجل دیگر هستند. پیشتر دوشنبه زمان ضرب الاجل اعلام شده بود.

*نشست عراقچی، روانچی و اشمید، معاونان ظریف و موگرینی که از ساعتی پیش آغاز شده است، همچنان در جریان است. همچنین فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس عصر روز شنبه به مذاکرات در کوبورگ پیوست.

روانچی، ظریف و عراقچی در اتاق خود در هتل کوبورگ

*یک مقام روس به ایتارتاس گفته است دو طرف در مذاکرات، نسبت به حل بعضی مسایل مبرم درمانده‌اند و تهران تنها حاضر است قبول کند که تحریم‌های تسلیحاتی حداکثر تا 6 ماه پس از اجرای توافق پابرجا بماند. در این شرایط نمی‌توان گفت که شرایط خوب است.

* نیویرک تایمز در گزارشی نوشت کاخ سفید از تغییر نظر دموکرات‌ها در صورت لغو تحریم‌های تسلیحاتی در مذاکرات هسته ای نگران است.

* نشست وزیران خارجه ایران، آمریکا و آلمان با حضور فدریکا موگرینی برگزار شد.

* خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت: هیچ محدودیت زمانی در گفت‌وگوهای هسته‌ای وجود ندارد.

* وزیر خارجه آمریکا پس از دیدارش با موگرینی و ظریف، در صفحه خود در توئیتر نوشت: صبح امروز دیداری با فدریکا موگرینی و جواد ظریف داشتیم. همچنان موضوعات سختی برای حل شدن باقی مانده است.

* منابع نزدیک به مذاکرات به ایسنا گفتند که مذاکرات بیشتر از دوشنبه به طول نمی‌انجامد.

* راشاتودی نوشت: فلاینت لیوریت، یک مقام دولتی سابق آمریکا به این خبرگزاری گفته است موضع آمریکا در مذاکرات با ایران به دلیل مسایل داخلی سخت‌تر شده است. با این حال این مذاکرات در وضعیت عادی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد که تا روز دوشنبه توافقی به دست آید.

*مذاکرات روز شنبه با گفت‌وگوهای ظریف و کری و با حضور معاونان‌شان آغاز شد.

* شینهوا به نقل از یک منبع دیپلماتیک در وین نوشت: کشورهای غربی و تهران درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته، که از آن به ابعاد احتمالی نظامی یاد می‌شود، به توافق دست یافتند. پیشرفت زیادی نیز در زمینه حدومرز تعیین کردن برای توانایی هسته‌ای ایران در این توافق داشته‌ایم.

* معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: نمی‌خواهیم ضرب‌الاجل‌ها ما را هدایت کنند. اگر مذاکره‌کنندگان برای ادامه کار روی توافق تلاش نمی‌کردند در وین نمی‌ماندند.

*وزیر انرژی آمریکا بعد از بازگشت به وین در توئیترش نوشت: سخت کار می‌کنیم تا به توافقی خوب برسیم که بر اساس «علوم دقیقه» باشد.

*عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درگفت‌وگو با فرانس 24 اعلام کرد: اعتقاد دارم مذاکره‌کنندگان بخش اصلی کار را انجام داده‌اند و با این اوصاف فکر نمی‌کنم طرفین از سر میز مذاکره پا پس بکشند.حسین موسویان ادامه داد:می‌دانم که 96 تا 97 درصد پیش‌نویس مورد توافق قرار گرفته و آن‌ها چند پاراگراف را برای بررسی در نشست وزرای روزهای آتی باقی گذاشته‌اند.

*رییس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران تاکنون تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده اند.فدریکا موگرینی در گفت‌وگویی اختصاصی با کریستین امانپور اعلام کرد، اکنون زمان آن رسیده که تصمیماتی حساس اتخاذ شود و لازم است پاره‌ای از مسائل کاملا سیاسی در جریان مذاکرات حل و فصل شود.

*وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی که لحنی تندتر از دیگر مقامات آمریکایی و برضد روند مذاکرات دارد تاکید کرد که هرگونه توافق با ایران باید شامل مواردی باشد که قابل راستی آزمایی است و در این مورد نمی توان به «اعتماد» متکی بود.

جمعه 19 تیر 1394

* جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفت که برخی از کلیدی ترین مسایل در مذاکرات هسته ای با ایران حل شده است. وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با برخی از خبرنگاران در هتل کوبورگ وین گفت: فکر می‌کنم برخی از موضوعاتی که مورد اختلاف دو طرف بود در طول گفت‌وگوهای امروز حل شده است و پیشرفت‌هایی را داشته‌ایم.

*کاخ‌سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که طرف‌های مذاکرات هیچ‌گاه تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌اند.

*رییس موسسه اینترنشنال اکشن سنتر آمریکا که در مخالفت با سیاست‌های جنگی آمریکا فعالیت می‌کند در مورد توافق هسته‌ای ایران گفت: با وجود آن‌که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها خواستار صلح و همکاری هستند شرکت‌های نفتی و ساخت سلاح آمریکا و نیز لابی‌های اسراییلی به هر طریقی تلاش می‌کنند تا از حصول یک توافق جامع هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی جلوگیری کنند.

*از مذاکرات ایران و 1+5 که در مراحل پایانی خود در وین درحال برگزاری است به‌عنوان طولانی‌ترین مذاکرات در جهان یاد می‌شود.وزیران خارجه ایران و آمریکا که به مدت دو هفته است در وین درحال مذاکره هستند رکورددار مذاکره با همتایان خود شده‌اند.جان کری، در این دور از مذاکرات، رکورد اقامت خود را در این مقام در خارج از کشور برای گفت‌وگو درباره یک موضوع خاص شکست.اقامت جان کری در وین طولانی‌ترین اقامت یک دیپلمات ارشد آمریکا برای انجام یک دور مذاکره دیپلماتیک خاص در خارج از ایالات متحده از سال ۱۹۸۳ میلادی به این طرف است.

* خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران ، اروپا و آمریکا عملا فرصت رسیدن به توافق نهایی را تا دوشنبه تمدید کرده اند. پس از آنکه اتحادیه اروپا لغو تحریم‌های ایران را سه روز دیگر تمدید کرد، آمریکا نیز اعلام کرد اعتبار توافق موقت هسته ای میان ایران و 1+5 را تا روز دوشنبه (22 تیر) تمدید خواهد کرد.بنابراین شواهد حاکی از تمدید این مذاکرات تا روز دوشنبه (22 تیرماه) است.

*رییس‌جمهور روسیه گفت: ما خواستار لغو کامل تحریم‌های ایران درکوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم.ولادیمیر پوتین گفت:امیدوارم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 درآینده نزدیک به امضای سندهایی منجر شود که ضمانت‌های لازم را به ما بدهد.مسکو بر این باور است که حل مسأله هسته‌ای ایران به معنی برداشته شدن تمام تحریم‌ها علیه این کشور است.

نمایی از هتل کوبورگ

*سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در روزهای آینده امکان‌پذیر است.این مذاکرات با شدت ادامه می‌یابد و مشکل اصلی در جزئیات است.

*اتحادیه اروپا لغو تحریم‌های ایران را سه روز دیگر تمدید کرد. اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:به منظور ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 تعلیق تحریم‌های ایران تا 13 ژوئیه (دوشنبه 22 تیر) تمدید می‌شود.

*به گزارش دیلی استار، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، پس از پایان اجلاس شانگهای گفت: ما آنچه را که در وین روی می‌دهد از نزدیک زیرنظر داریم و امیدواریم توافق با ایران در نزدیکترین زمان ممکن امضا شود. تحریمها علیه ایران پس از امضای توافقنامه هسته‌ای باید لغو شود.

*بی بی سی نوشت: با توجه به تمدید دوباره مذاکرات، اگر در نهایت این گفت‌وگوها منجر به امضای توافق شود کنگره 60 روز زمان نیاز خواهد داشت که آن را بررسی کند. در این مدت تحریم‌ها حفظ خواهد شد.

وزیران خارجه ایران و آلمان برای دومین بار طی دو روز گذشته به مدت یک ساعت گفت‌وگو کردند.

* به گزارش رویترز سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد این کشور معتقد است مذاکرات بسیار سازنده بوده و مشکلات درباره برخی جزئیات است. در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی، در روزهای آینده دستیابی به توافق هسته‌ای امکان‌پذیر است.

* خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک مقام روس نوشت: با اینکه درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی تا حدی در مذاکرات پیشرفت داشته‌ایم اما همچنان این موضوع، مانع اصلی در مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

گفت‌وگوی خبرنگاران با ظریف از بالکن هتل کوبورگ

*جان مک کین، سناتور جمهوری خواه آمریکایی، با انتقاد از سیاست‌های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت‌: دولت اوباما به شدت خواهان دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران است و این امر نشان می‌دهد همزمان که مذاکره کنندگان برای به نتیجه رسیدن این رایزنی‌ها تلاش می‌کنند امتیازات زیادی رابه ایران داده‌اند.

* یک مقام فرانسوی اعلام کرد: لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه فردا برای ادامه مذاکرات به وین بازمی‌گردد.

*فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس قبل از ترک وین به رویترز گفت: فردا (شنبه)، وزیران خارجه 1+5 در وین درباره موضوع هسته‌ای ایران مجددا نشستی برگزار می‌کنند. معتقدم معاونان ما در همکاری با ایران در 12 ساعت آینده می‌توانند مقدار بیشتری از متن را نهایی کنند.

*یک سخنگوی کاخ سفید به بلومبرگ گفت: ما چندان نگران دو برابر شدن زمان بررسی توافق در کنگره نیستیم و این موضوع تاثیر چندانی در توافق نهایی با ایران نخواهد داشت.

*سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فکر نمی کنم موضوعات زیادی در مذاکرات باقی مانده باشد و در موضوع هسته‌ای بسیاری از مسائل با طرف های مقابل حل شده است.

* شمخانی در حاشیه راهپیمایی روز قدس گفت: حصول توافق امکان‌پذیر است مگر این‌که طرف مقابل تصمیم سیاسی درستی را اتخاذ کند. در عین حال پیش‌بینی می‌شد که غرب در مذاکرات چنین زیاده خواهی‌هایی را مطرح کند. ما به طرف مقابل اعتماد نداریم و این موضوع در کلام رهبری نیز بود که فرمودند ما به طرف مقابل خوش‌بین نیستیم.

ظریف و صالحی در بالکن هتل کوبورگ- وی

*روانچی، با تاکید بر اینکه ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیریم گفت: بررسی اسناد و ضمائم در مذاکرات هسته‌ای به پایان رسیده و تنها چند نکته کلیدی باقی مانده است. اگر روی این نکات به تفاهم برسیم می‌توانیم تفاهم‌نامه پایانی را داشته باشیم.

*ظریف پس از دیدار یک ونیم ساعته‌اش با کری، از احتمال ادامه مذاکرات تا پایان هفته میلادی خبر داد و گفت: «در مذاکرات پیشرفت داریم و در حال کار هستیم.»

* مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا از صبح امروز در حالی آغاز شد که هم‌زمان با آن مذاکرات کارشناسی به ریاست حمید بعیدی نژاد از سوی تیم مذاکره کننده ایران در جریان است.

* ایندیپندنت با اشاره به گفت وگوهای ظریف و کری نوشت: این مذاکرات به مرحله پرتنشی رسیده است و گفت وگوی این دو وزیر آنچنان با صدای بلند انجام می‌شود که «همه هتل آن را می‌شنوند».وزیر خارجه آلمان پس از دیدار به آنها گفته است:« مثل اینکه شما گفت وگوهای سازنده‌ای داشته اید؛ همه هتل می‌توانستند صدای شما را بشنوند!». طرف های مذاکره کننده از این دو مقام خواسته‌اند از شدت تنش‌ها بکاهند چرا که همه رفتارهای آنها را زیرنظر دارند.

* رویترز درباره توئیت شب گذشته جواد ظریف، نوشت: مقامات ایرانی آمریکا را متهم می‌کنند که قصد دارد به همان توافق موقت برگردد.

* علی لاریجانی، رییس مجلس در حاشیه راهپیمایی روز قدس گفت: مذاکرات هسته‌ای بر اساس چارچوب‌های فکر شده‌ای دنبال می‌شود و پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. موضعی که اخیراً کشورهای دیگر و آمریکا گرفته‌اند را نباید خیلی جدی گرفت چون در لحظات آخر از این ژست‌ها می‌گیرند ولی روی هم رفته پیشرفت کار خوب بوده است.

* به نوشته شینهوا، وزیر خارجه چین از پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ ابراز خرسندی کرد. او که در روسیه به سر می‌برد با جان کری درباره پیشرفت روند مذاکرات گفت‌گوی تلفنی داشته است.

* علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت: هرچه در وین به نتیجه می‌رسد، باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح و از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری بهره گرفته شود. ایران هیچ‌گاه از مذاکره پا پس ننهاده و همواره آماده مذاکره و تمدید و ادامه است. همانطور که رهبری گفتند، اگر در ضرب‌الاجل توافق نشد، می‌توانند تمدید کنند.

* ظریف پس از مراسم شب احیا، در جمع خبرنگاران گفت: شاهد این هستیم که چند کشور عضو 1+5 دارای مواضع متفاوتی هستند و این مسائل، مذاکرات را دشوار کرده است. ما خواهان توافق با عزت هستیم و به مذاکره ادامه می‌دهیم. اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه و متوازن باشد، توافق در دسترس است.

* گاردین با اشاره به توئیت اخیر محمدجواد ظریف، این تحلیل را مطرح کرد که وی به این مسأله اشاره می‌کند که آمریکایی‌ها بسته پیشنهادی مورد توافق دو طرف مذاکره را رد کرده‌اند. ظریف نوشته بود: «نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید». اشاره ظریف، به اصطلاحی در زبان انگلیسی است که به معنای عوض کردن نظر در میانه کار است. همچنین یک مقام ایرانی ابراز امیدواری کرده است که آمریکا برای کنار گذاشتن حساسیت‌های خود در قبال تحریم‌ها آمادگی داشته باشد.

* یک مقام ایرانی با بیان اینکه "برخی طرف‌ها در مذاکرات، از توافق‌های به عمل آمده در ماه آوریل در لوزان پا پس کشیده‌اند"، ابراز امیدواری کرد که آمریکا برای کنار گذاشتن حساسیت‌های خود در قبال تحریم‌ها آمادگی داشته باشد.

* معاونان وزیر خارجه کشورمان و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دومین دیدار ظریف و کری، مذاکرات را از سر گرفتند.

* وزیر خارجه آلمان برای شرکت در اجلاسی درباره یونان در پایتخت کشورش که امشب برگزار می‌شود راهی برلین شد. منابع نزدیک به هیات آلمانی اعلام کردند که فرانک والتر اشتاین مایر قرار است صبح روز جمعه به وین بازگردد.

پنجشنبه 18 تیر 1394

* آلن ایر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه "تا زمانی که نیاز باشد مذاکرات ادامه خواهد یافت"، گفت: تلاش خواهیم کرد هرچه زودتر به توافق جامع دست یابیم.

* فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرد که طرف‌های مذاکره‌کننده به توافق بسیار نزدیک هستند. او گفت: هم‌اکنون بسیار به توافق نزدیک هستیم اما اگر تصمیمات مهم تاریخی و سیاسی در ساعات آینده اتخاذ نشود توافقی نیز در کار نخواهد بود. فکر می‌کنم لحظه تاریخی (زمان اعلام توافق) به‌زودی خواهد رسید.

* وزیران خارجه ایران و آمریکا بعد از آنکه یکی در جمع خبرنگاران از ادامه مذاکرات در ساعات و روزهای آینده گفت و دیگری گفت که نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود، برای دومین بار در روز جمعه دیدار کردند.

* وزیر خارجه ایران در بالکن هتل محل مذاکرات به همراه عراقچی و حسین فریدون حاضر شد و در پاسخ به خبرنگاران که از وی پرسیدند "تا چه زمانی می‌مانید؟" گفت: تا هر زمان که لازم باشد می‌مانیم.

* جان کری وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه "شتابزده عمل نمی‌کنیم"، گفت: اطمینان می‌دهم که به پیشرفت‌های واقعی جهت رسیدن به توافق جامع دست پیدا کرده‌ایم. تا ابد بر سر میز مذاکره نمی‌نشینیم اما نباید میز مذاکره را هم ترک کنیم صرفاً به خاطر این که عقربه‌های ساعت به نیمه شب رسیده است.

جان کری در جمع خبرنگاران

* محمدجواد ظریف در توئیتر نوشت: به شدت در حال کار هستیم، ولی نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود. این حرف را جدی بگیرید؛ شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گفت: امشب و فردا صبح به کار ادامه می‌دهیم. البته مسایل مهمی هم حل شده است.

* حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا در روسیه گفت: خوشبختانه مذاکرات هسته‌ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است. ایرانِ فردای توافق با شش قدرت بزرگ جهانی و شروع دوران پس از تحریم، آماده همکاری‌های گسترده‌تر با قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان است.

* دیلی‌میل گزارش داد: کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با همتای ایرانی خود درباره توسعه همکاری‌های اتمی بحث و گفت‌وگو کرده است. پوتین ابراز امیدواری کرد توافق دائمی میان ایران و 1+5 به زودی به نتیجه برسد.

* همزمان با مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا، ظریف و هاموند، وزیران خارجه ایران و انگلیس با یکدیگر دیدار کردند.

* جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است ساعت 19 به وقت وین (21:30 به وقت تهران) بیانیه‌ای را درباره مذاکرات هسته‌ای قرائت کند.

جان کری در حاشیه مذاکرات هسته‌ای

* اعضای اجلاس بریکس در بیانیه‌ای با تاکید بر ضرورت حل و فصل فوری مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، تصریح کردند: ایران باید از حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله حق غنی‌سازی برخوردار باشد.

* یک مقام ایرانی در وین، به شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی گفته است که تا پایان وقت امروز رسیدن به توافق هسته‌ای بعید به نظر می‌رسد.

* جان کری وزیر خارجه‌ آمریکا در تماس تلفنی خود با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

* سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در اجلاس بریکس در جمع خبرنگاران گفت:‌ هر چیزی ممکن است. حتی دستیابی به توافق با ایران ظرف چند ساعت آینده نیز ممکن خواهد بود. هم‌اکنون برای دستیابی به یک توافق جامع آماده هستیم و در واقع به آن نزدیک شده‌ایم. می‌توانم بگویم که توافق هسته‌ای با ایران قابل دسترسی است.

* خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک دیپلمات ارشد غربی مدعی شده است: «98 درصد توافق بین ایران و 1+5 آماده شده و مذاکره‌کنندگان ممکن است توافق را امشب اعلام کنند». هیچ‌یک از مقامات رسمی ایران چنین خبری را تأیید نکره‌اند.

* محمدجواد ظریف و فرانک والتر اشتاین مایر، وزیران خارجه ایران و آلمان، با یکدیگر دیدار کردند.

* العالم گزارش داد: منابع آمریکایی می‌گویند احتمال دارد امشب پیش‌نویس توافقنامه به کنگره آمریکا ارسال شود.

* رویترز از وین گزارش داد یک مقام غربی اعلام کرد: گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر این که مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی ممکن است تا روز دوشنبه تمدید شود، « درست نیست ».

* ایتارتاس اعلام کرد یک منبع دیپلماتیک در هیات ایرانی به این خبرگزاری گفته است: ایران و 1+5 بر سر ساز و کارهای انتقال اورانیوم غنی شده از ایران به روسیه توافق کرده‌اند و تصمیم درباره انتقال مازاد این اورانیوم غنی شده به روسیه به ازای تامین اورانیوم طبیعی، در پیش نویس توافقنامه تشریح شده است.

*جان کری وزیر خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت:‌ در حال ادامه گفت‌وگوها در مورد اختلافات باقی‌مانده هستیم و به سختی تلاش می‌کنیم تا ببینم رسیدن به توافق امکان‌پذیر است یا خیر.

* خبرگزاری اینترفاکس نوشت: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است «هیچ مشکل غیر قابل حلی در مذاکرات باقی نمانده و توافق هسته‌ای نزدیک و در دسترس است. توافق دائم راه را برای برداشتن تحریم‌های ایران باز می‌کند. امیدوارم این واقعا آخرین دیدار ما باشد و در آن بتوانیم به جای تلاش برای بررسی مجدد توافق‌های پیشین، تایید نهایی را برای حل اختلافات جزیی بگیریم».

* سی. ان. ان به نقل از یک سناتور آمریکایی نوشت: اوباما در یک جلسه پشت درهای بسته که روز سه شنبه برگزار شده گفته است: «شانس توافق کمتر از 50 درصد است.» این خبرگزاری در عین حال نوشته است: «سخنان اوباما مصرف داخلی دارد».

* پس از نشست داخلی وزیران خارجه 1+5، ظریف و کری وزیران خارجه ایران و آمریکا دیدار کردند.

* علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا دیدار و سپس به خبرنگاران اعلام کرد: به امید خدا امروز (پنجشنبه)، روز پایانی موضوعات فنی است و بررسی موضوعات فنی پایان می‌یابد. وزیر انرژی آمریکا نیز گفت: اگر بتوانیم، می‌خواهیم موضوعات پایانی را حل کنیم.

دیدار صالحی و مونیز در وین

* ظریف در مقاله‌ای در فاینانشیال تایمز نوشت: ما راهی طولانی را در بیست و یک ماه گذشته برای بحث درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران طی کرده‌ایم. راهی بسیار طولانی. هیچ‌گاه تاکنون ایران و طرف‌های مذاکراتی‌اش تا این حد به یک توافق نزدیک نبوده‌اند. با این وجود و با اینکه مذاکرات از نقاط غیر قابل برگشتی عبور کرده است، هنوز نمی‌توان دستیابی به یک توافق را تضمین کرد. تنها چیزی که می‌شود با قطعیت درباره آن صحبت کرد این است که اوضاع به وضعیت قبل از مذاکرات بر نخواهد گشت.

* رضا نجفی - نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - در جلسات گفت‌وگوی معاونان حضور دارد.

* منابع خبری اعلام کردند که وزیران خارجه آمریکا و آلمان شب گذشته با یکدیگر دیدار کردند و صبح امروز نیز جان کری وزیر خارجه آمریکا با فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار داشته است.

* مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس و از منتقدان توافق هسته‌ای، در واکنش به اخبار منتشر شده به نقل از ظریف که گفته بود «هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید»، در صفحه اینستاگرامش مطلبی را با تیتر «زنده‌باد غیرت و شجاعت، درود بر امانتداری و تدین» منتشر کرد و به حمایت از ظریف پرداخت.

* وزیران خارجه سه کشور اروپایی برای ادامه مذاکرات شب گذشته به وین بازگشتند.

* بر اساس مصوبه کنگره آمریکا، اگر توافق مذکور دیرتر از 9 ژوئیه (امروز - 18 تیر) حاصل شود، فرآیند بررسی آن دو برابر طول خواهد کشید.

* کاخ سفید در بیانیه‌ای که عصر چهارشنبه منتشر شد اعلام کرد که باراک اوباما و تیم امنیت ملی او از طریق یک کنفرانس ویدئویی با جان کری وزیر خارجه این کشور، ارنست مونیز وزیر انرژی و دیگر اعضای هیأت آمریکایی در وین صحبت کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا پیشرفت‌ها تا این مرحله از مذاکرات را مرور و توصیه‌هایی به هیأت آمریکایی مطرح کرد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۱۶:۵۵

آقاي ظريف اي مرد شريف تو مظهر شکوه و اقتدار ملت با وقار ايراني درود بر شجاعت و صلابتت

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۱۹:۳۶

با آرزوي موفقيت براي غيورمردان ايران

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۰۳:۵۱

بايد به اين مذاکره‌کننده‌ها خداقوت گفت

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۰۹:۲۷

درود بر اعضاي دورانديش و باتدبير مذاکره کنندگان تيم هسته اي خدا قوت

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۰۰:۳۲

اين وقت اضافه ها کي به ضربات پنالتي کشيده ميشه !!؟

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۲:۴۲

روسيه وچين دشمنان اصلي ما هستند انها ققط به فکر منافع خود هستند

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۲:۰۵

آقاي ظريف ببينم ميتوني يه توافق خوب برامون به ارمغان بياري يا نه؟

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۴:۴۰

باعرض خسته نباشيد خدمت آقاي ظريف و همکاران.ايشالا به يه توافق خوب برسيم تا ملت هم يه نفس راحت بشه.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۰:۰۹

هرگز يک ايراني را تهديد نکنيد .

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۲:۲۰

آقا انشالله امروز ديگه تمومه دست تيم مذاکره هم درد نکنه . واقعا کار سختي هست. درود بر ایران

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۵ ۱۰:۴۲

درود ملت ايران بر آقاي ظريف و همکاران کشور ما ،هيچ کاري نکرده، در عرصه هاي بين المللي به عنواه عامل خطرناک ازش نام ميبردند. با راهنمايي هاي مقام معظم رهبري همه اين توطئه ها خنثي و مشت محکمي بر دهان نتانياهو زده شد. به اميد يه زندگي راحت تر براي تمامي مردم ايران .....