• یکشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۴ / ۰۶:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 94070502175
  • منبع : فضای مجازی

واکنش زیباکلام به متن و حواشی حادثه منا

واکنش زیباکلام به متن و حواشی حادثه منا

صادق زیباکلام معتقد است که حادثه اخیر در مِنا، برای عده‌ای به بهانه‌ای تبدیل شده است تا تعصبات و احساسات نژادپرستانه خود علیه اعراب را بروز دهند.

صادق زیباکلام معتقد است که حادثه اخیر در مِنا، برای عده‌ای به بهانه‌ای تبدیل شده است تا تعصبات و احساسات نژادپرستانه خود علیه اعراب را بروز دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از عصر ایران، این استاد دانشگاه در فیس‌بوک نوشت:

«برخلاف سایر مسلمانان دیگر، پاسخ ما ایرانیان به این پرسش که «مسئولیت تراژدی منا بر عهده کیست؟» روشن است. پاسخ یا درست‌تر گفته باشیم «پاسخ‌های» ما در قبال این پرسش در قالب مجموعه‌ای از واکنش‌ها ظاهر شدند. یکی از واکنش‌ها بیرون ریختن تعصبات و احساسات نژادپرستانه بسیاری از ما ایرانیان علیه اعراب بود.

حادثه منا مستمسک و بهانه مناسبی شد برای بسیاری از ایرانیان تا دق‌ودلی‌شان را بر سر اعراب خالی کنند. فرضشان بر این بود که آن حادثه در نتیجه سوء مدیریت و بی‌لیاقتی سعودی‌ها اتفاق می‌افتاد و ایرانیان با توهین به اعراب می‌خواهند گلایه و عکس‌العملشان به سعودی‌ها را نشان دهند.

واکنش مشابه دیگری که بیرون آمد علیه حج و در حقیقت علیه اسلام بود. البته علیه خود اسلام مخالفت‌ها خیلی پررنگ نبود بلکه بیشتر علیه سفر حج به عربستان بود. متداول‌ترین اظهارنظر این بود که با رفتن به سفر حج ما پولی را که می‌توانیم و می‌بایستی در مملکت خودمان برای ساختن مدرسه، بیمارستان یا کمک به فقرا خرج کنیم به عربستان برده و کمک به اعراب می‌کنیم.

برخی هم مجدداً پرونده تجاوز دو مأمور گمرک جده به نوجوان ایرانی را که چندی پیش اتفاق افتاد مجدداً باز کردند.

یک گزاره متداول دیگر هم این بود که مادام که رفتار تبعیض‌آمیز سعودی‌ها علیه ایرانیان ادامه دارد سفر حج می‌بایستی تعلیق شود. برخی هم می‌پرسیدند که «مگر قرار نشده بود که به‌عنوان اعتراض به رفتار سعودی‌ها دیگرکسی به سفر حج نرود». برخی هم می‌گفتند که ما خودمان مقصریم که علیرغم همه این فجایعی که اعراب علیه‌مان انجام می‌دهند همچنان به حج می‌رویم.

از مردم عادی که بگذریم، می‌رسیم به واکنش مسئولین. در یک نگاه کلی ابراز بغض و کینه آن‌ها از مردم عادی کمتر نبود.

در کل، مسئولین ما تراژدی منا را نه یک «حادثه» بلکه یک «فاجعه» که در نتیجه بی‌لیاقتی و بی‌عرضگی مقامات سعودی اتفاق می‌افتاد اعلام کردند. سایه اختلافات میان تهران و ریاض بر سر یمن، سوریه و سایر حوزه‌ها بر نگاه مسئولین به‌گونه‌ای پررنگ سنگینی می‌کرد. از همان ابتدا بروز حادثه مسئولین ما هیچ تردیدی نداشتند که مقصر سوء مدیریت و ناتوانی سعودی‌ها در برگزاری مراسم حج می‌باشد.

برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا گفتند و نوشتند که اگر سعودی‌ها بجای ماجراجویی در سوریه و یمن توجه بیشتری به برگزاری بهتر مراسم حج می‌کردند، آن حادثه و حوادث مشابه پیش نمی‌آمد.

نکته دیگری که مقامات تهران خواستار آن شدند عزل مقامات سعودی از اداره حج و مسئولیت حرمین شریفین (مکه و مدینه) بود. اینکه سعودی‌ها فقط لیاقت و عرضه نوکری آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را دارند نکته بعدی بود که برخی از مسئولین ابراز داشتند.

و بالاخره و طبق معمول می‌رسیم به تئوری‌های توطئه. یکی از جالب‌ترین تئوری‌های توطئه این بود که حادثه منا در نتیجه رقابت و جنگ قدرت میان شاهزادگان دربار سعودی اتفاق افتاده. یکی از آنان به منا می‌رود و خدم‌ و حشم او راه را برای رفتن وی بر روی حجاج می‌بندند و در نتیجه ازدحامی که پیش می‌آید آن اتفاق می‌افتاد.

فی‌الواقع آن شاهزاده با به وجود آوردن آن حادثه می‌خواسته تا بی‌لیاقتی رقیبش را به نمایش بگذارد، و تئوری‌های توطئه مشابهی که خلاصه کلام عامل به وجود آمدن تراژدی منا را متوجه رقابت‌ها و جنگ قدرت درون دربار آل سعود می‌کرد.

جالب است نه مردم عادی و نه مسئولین در ایران هیچ تردیدی در خصوص اسباب و علل و دلیل یا دلایل به وجود آمدن تراژدی منا نداشتند. آنان در ایران و صدها کیلومتر دورتر از منا «دقیقاً» می‌دانستند که علت آن حادثه کدام بوده. چه آنان که به‌واسطه رقابت‌های سیاسی در یمن، سوریه و لبنان با ریاض فرصت مطلوبی پیدا کردند تا امتیاز بگیرند، چه آنان که هنوز بغض و کینه‌های شکست 1400 سال پیش از اعراب را فراموش نکرده‌اند و با هر بهانه‌ای احساسات ضد عربی‌شان را به نمایش می‌گذارند و چه آنان که تراژدی منا عذر و بهانه مناسبی برایشان فراهم آورد تا بغض و کینه‌شان علیه اسلام را بروز دهند، تنها چیزی که برایشان اهمیت نداشت آن بود که در منا چه می‌شود؟ جملگی مطمئن بودند و دقیقاً می‌دانستند که در منا چه گذشته و مسئولیت آن‌ هم با چه کسانی بوده.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۰۹:۴۲

از متن مشخص ميشود آقاي زيباكلام حافظ منافع عربستان در ايران است جالب است هميشه اعراب نسبت به ايرانيان بغض و كينه داشته اند نمونه بارزش هشت دفاع مقدس است كه در سالروزش قرار داريم تمام اعراب عليه ايران و ملت ايران بسيج شدند و هزينه كردند تا 250 هزار ايراني شهيد شود و بيش از 200 هزار ايراني آزاده و جانباز شوند. ماشالله به پول‌هاي عربستان

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۰:۳۳

آقاي زيبا کلام ماهم مثل شما از نژادپرستي متنفريم... همه اعراب انسان هاي بدي نيستند همانطور که همه ايراني ها خوب نيستند... هميشه اقليتي وجود دارد که وجهه يک ملت را زير سوال ببرد... اما در اينکه آل سعود در برگزاري مراسم حج بي لياقت هستند و از اين مراسم ها به عنوان حربه اي براي زهر چشم گرفتن از شيعيان استفاده ميکنند شکي نيست!!! آنها فقط به دنبال منافع خوشان هستند حتي به قيمت کشتن چندين هزار انسان بيگناه... شما اينطور فکر نميکنيد؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۰:۵۳

درود بر شما استاد گرانقدر، هميشه سربلند و پيروز باشيد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۱:۰۴

سلام تغيير مسير يکباره براي آن سيل جمعيت وبوجود آمدن آن "فاجعه"، تکرار مي کنم "فاجعه" و از همه بدتر ممانعت از کمک به انسان هاي در حال جان کندن، آيا عنواني کمتر از بي لياقتي و بي مسئوليتي مي توان بر آن نهاد، آقاي زيبا کلام!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۲:۱۹

دکتر زيبا کلام با شما از اين جهت که نژادپرستي و تاختن بي منطق قبح دارد موافقم…… با شما از اين جهت که بايد درموضوعات، بدون داشتن مواضع احساسي قضاوت کرد موافقم. با شما از اين جهت که بعضي‌ها همه چيز را ناشي از تئورى توهم توطئه ميپندارند موافقم. اما دکتر عزيز و گرامي بالاخره اين ميان کسي هست که درست مديريت نکرده. درواقع سعوديها با اين سيستم که تخصصي کار نکرده‌اند و حادثه پشت حادثه به بار مي‌آيد، گند زده‌اند. بالاخره يک جاي کار مي‌لنگد. لحظاتي پيش هم وزير حج عربستان به همراه جمعي از مقامات مسئول و مسببان برکنارشدند. به نظرم در اين لحظات حساس شما هم تدبير را چاشني دانش خود کنيد و با شيوايي کلامتان مقصران حادثه را رسوا کنيد. هر که بود بگوييد. سپاسگزارم

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۵:۳۳

کاملا موافقم و اينکه در اين نگرش در نهايت ما ايراني ها متهم شديم و مقصر. سواي اين موضوع برگزار کنندگان مراسم حج و خادمين حج اجر بزرگي دارند اما با اين فجايع آل سعود در اين دوره آيا به نظر شما اتفاقي غير از اين در مديريت آنها مي توان متصور بود و آيااز کساني که به دلايل صرفا سياسي و دنيوي خون مسلمين را مي ريزند مي توان توفيق خدمت به حجاج بيت الله را تصور کرد يا ظلم و زحمت! منصف باشيد!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۶:۰۰

منتقدها منظور استاد رو نگرفتن. آقاي زيباکلام بدون اينکه بخوان از عمق فاجعه کم کنند و بگن کی مقصر هست یا نیست خواستن مخاطب رو متوجه نوع نگاه و پيشداوري تاريخی ما بکنند. حالا گيرم نهايتا انچه گفتيم درست از آب درايد؛ مهم نوع قضاوتي است که ما نسبت به موضوعات داخلي و خارجي داریم و از شخصيت ما سرچشمه مي‌گيره ؛ يعني حتي يک اپسيلون در هيچ موردي حاضر نيستيم فر کتيم ممکنه علت يا روايت ديگه‌اي هم در ماجراها باشه. اين توي همه روابط ما در خانه و محل و کار و اجتماع متاسفانه وجود داره.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۲۲:۲۱

پدر من سال 89 به سفر عمره مشرف شد.در خاطرات خود ميگويد اتباع کشورهاي همجوار نظير ترکيه به راحتي از گيت مسافري و بازرسي فرودگاه عبور ميکردند اما زائران ايراني مدت زمان زيادي معطل ميشدند ماموران فرودگاه انگشت نگاري از ايراني ها به عمل مي آوردند طوري که انگار با قاتل يا تروريست برخورد داشتند

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۲۳:۳۸

خانم سهيلا …… شما فقط در اينجا ميتوانيد بگوييد "به نظر من" . …… نه اينکه تَمَلُق وار به ما بگوييد که ما فحواي کلام ايشان را نگرفته ايم و ايشان منظورشان چنين بوده است و چنان. …… پس اولين نکته در بحث چه موافق و چه غير موافق تشريح نظر خودتان است …… اما در مورد نکته اي که از جانب استاد گفته ايد و مُسَلم که نظر خودتان است بايد بگويم …… من با جنبه هاي مختلف حرفهاي ايشان موافقم …… فقط همانطور که اشاره کرده ام…… در موقعيت فعلي که خيلي از مردم عزادارند و دل چرکين از عدم مديريت و حوادث پيش آمده …… بايد شيواتر و ظريف تر به اشکالات برخورد بعضي از هموطنان با ماجرا اشاره کرد و در ضمن بايد تدبير و راه حل و حداقل اکراهي از عملکرد بد سعودي نشان داد.

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۶:۱۰

از همه موارد بگذريم اين همه کشته و مجروح بيچاره را چه کنيم؟ با حرف نمي شود زندگي کرد

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۰۵

خوش به حال شما دکتر زيبا کلام که مثل مردم عامي ، متعصب و ظاهر بين نيستي و واکنش کلامي مردم ايران را کينه و دق دلي 1400 ساله و عملکرد اعراب را حادثه تلقي کرديد صرفنظر از اين که برخي اقوام عرب ايراني قرباني اين نگون بختي شدند. ولي به عنوان يک بيسواد عامي، آيا خرد جمعي و شاهدان عيني را ولو مردم عادي بيسواد ميشود کتمان کرد؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۸:۳۹

درست است احساسي شديم بايد هم احساسي ميشديم مگر اين که حيوان بود احساسي نشد با ديدن اين کليپها

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۸:۳۹

دکتر زيبا کلام به ظاهر روشن فکر با حرفهاي جسته گريخته و بي پايه و اساس که فقط نقش يک روشنفکر و بازي ميکند واقعا براي کسايي که انقدر به اين فرد اهميت ميدن متاسفم

avatar
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۲۱:۵۴

جناب آقاى زيبا كلام چرا وقتى ميخواهيد بى نظمى رامثال بزنيم أر برگزارى روضه امام حسين مايه ميگذاريد؟ چرا كاروانهاى عروسى را مثال نميزنيد كه راه را بند مياورند كه كنار حيابان برقصند و خودنمايى كنند