• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 91071207931
  • خبرنگار : 90000

دو عكس ديده‌ نشده از مرحوم بهرام سارنگ

مرحوم بهرام سارنگ، خواننده آواز و از شاگردان استادان محمود کریمی و اسماعیل‌خان مهرتاش در سال 1330 در شهرستان میانه به دنیا آمد.

مرحوم بهرام سارنگ، خواننده آواز و از شاگردان استادان محمود کریمی و اسماعیل‌خان مهرتاش در سال 1330 در شهرستان میانه به دنیا آمد.

به گزارش ايسنا به نقل از سايت فرارو، وی در ۱۳ سالگی به آموختن ویولون پرداخت و همزمان با مقـدمات تئوری موسیقی آشنا شد، ۱۵ ساله بود که نخستین اجرای آواز در صحنه را تجربه کرد و در ۱۷ سالگی آوازش از رادیو تبریز پخش شد.

در سال ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و همزمان در کلاس‌های شبانه هنرستان عالی موسیقی ردیف‌های آواز را از استاد محمود کریمی فراگرفت، روانشاد استاد اسماعیل مهـرتاش نیز او را در دانش‌اندوزی آواز بسیار یاری کرد.

در سال ۱۳۵۶ آواز او از رادیو ایران پخش شـد، از سال ۱۳۶۱ برای مشق خوشنویسی به خدمـت استاد روانـشـاد، مرتضـی عبدالـرسـولی (خوشنویس و موسیقیـدان و شاگرد برجستـه حبیب سماعی) رسید.

بهرام سارنگ و محمدرضا لطفي

استاد تجويدي و بهرام سارنگ

سارنگ در سال‌های ابتدایی دهه 60 با محمدرضا لطفی و گروه شیدا چند کنسرت را اجرا کرد.

از سال ۱۳۶۷ همکاری خودرا با انجمن موسیقی ایران و واحد موسیقی رادیو و تلویزیون و گروه‌های موسیقی آغـاز و کنسرت‌های فراوانی را در درون و بیرون کشور برگزار کرد.

او در چندین دوره از جشنواره موسیقی فجر شرکت داشت و با گروه مرحوم فرامرز پایور هم کنسرتی در تالار وحدت برگزار کرد.

همکاری با موزه هاماماتسوی ژاپن برای تهیه کلیه سازهای ملی و بومی ایران، همـراهـی در موسیقـی متـن تـئـاتر ژاپنی و انجمن تبادل فرهنگی ایران و ژاپن و اجـرای بیش از ۴۰ قطعـه آواز وتصنیف ملـی و آذری برای واحد موسیقی رادیو وتلویزیون از دیگر تلاشـهـای بهرام سارنگ در زندگی هنـری او بود.

بهرام سارنگ چند روز پيش دار فاني را وداع گفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۷-۱۲ ۱۰:۴۰

خیلی جالب است، سانسور کردن هم جالبتر! هیچ نام و نشانی از جناب شجریان هم نیست! سهم وی در تربیت ایشان نزد خواص موسیقی آن‌قدر مشهور و مشهود است که گفتن لازم نیست. واقعا که .....

avatar
۱۳۹۱-۰۷-۱۲ ۱۲:۱۳

با سلام به شما، استاد خود نمی‌خواهند و نخواسته‌اند که در مکانی مورد تشویق قرار گیرند چون ایشان خود را از مردم می‌دانند.

avatar
۱۳۹۱-۰۷-۱۲ ۱۳:۵۸

جناب آقای فرامرز خان، مطلب در مورد استاد بهرام سارنگ هست، کجا سیر می‌کنی!؟

avatar
۱۳۹۱-۰۷-۱۳ ۲۲:۲۵

جناب آقای موسوی! شما نظر آقای فرامرز را خوب قرائت نفرموده‌اید! فرموده‌اند که استاد شجریان در تربیت هنری مرحوم سارنگ نقش موثری داشته اند که در متن بالا هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

avatar
۱۳۹۱-۰۷-۲۶ ۲۱:۱۹

درود، اتفاقا امشب مراسمی به یاد ایشان در شاهدشهر درحال برگذاریست{برگزاري است}. روحش شاد