• شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 91043118536
  • منبع : فضای مجازی

محمد بنا: سوريان طلاي المپيك را مي‌گيرد

محمد بنا: سوريان طلاي المپيك را مي‌گيرد

محمد بنا، معمار کشتي فرنگي ايران، که چندي پيش به همراه شاگردانش براي زيارت بارگاه ملکوتي حضرت رضا (ع) به مشهد سفر کرده بود رسما اعلام کرد بعد از المپيک از کشتي مي‌رود و به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: «من مخلص مردم هستم. حاضرم بروم تشک‌هاي کشتي را تميز کنم اما ديگر مربي‌گري نکنم.»

محمد بنا، معمار کشتي فرنگي ايران، که چندي پيش به همراه شاگردانش براي زيارت بارگاه ملکوتي حضرت رضا (ع) به مشهد سفر کرده بود رسما اعلام کرد بعد از المپيک از کشتي مي‌رود و به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: «من مخلص مردم هستم. حاضرم بروم تشک‌هاي کشتي را تميز کنم اما ديگر مربي‌گري نکنم.»

به گزارش ايسنا، گفت‌وگوي خراسان با محمد بنا به اين شرح است:

چه شد که قبل از المپيک تصميم گرفتيد به مشهد بياييد؟

ما براي زيارت و توسل به حضرت رضا (ع) به مشهد سفر کرديم. اگر دنبال تفريح بوديم مثل تيم کشتي آزاد به جاده دماوند مي‌رفتيم، اما حرم امام رضا (ع) حال و هواي ديگري دارد.

در اين روزهاي باقي مانده به آغاز المپيک بيشتر به چه چيزي نياز داريد؟

اين بچه‌ها 4 سال است که براي حضور قوي در المپيک زحمت شبانه‌روزي مي‌کشند. ما تا حالا تمام آن کارهايي که براي موفقيت تيم لازم بود را انجام داده‌ايم. آمديم به مشهد تا از حضرت رضا (ع) براي موفقيت استعانت کنيم. البته از اينجا به بعد همه چيز دست خداست.

40 ‌سال است که کشتي فرنگي در المپيک نتوانسته مدال بگيرد. اين موضوع فشار رواني را بر تيم زياد نکرده است؟

نزديک آقا امام رضا (ع) بودن و رفتن به زيارت براي کاهش فشار رواني و استرس بچه‌ها بود. مثلا بشير باباجان‌زاده در اين مدت مدام مي‌گفت من جايي نمي‌روم. مي‌خواهم در حرم باشم. من هم به او گفتم تو تمام کارهايت را انجام داده‌اي هر طور راحتي.

وضعيت تيم چگونه است. مصدومي که نداريد؟

به لطف خدا مشکلي نيست. آسيب‌ديدگي جديد و حادي نداريم و بچه‌ها سرحال هستند اما آسيب‌ديدگي جزئي در کشتي اجتناب‌ناپذير است.

پيش‌بيني شما از نتيجه فرنگي‌کاران ايران در المپيک چيست؟

اميدوارم بچه‌ها با توسل به امام رضا (ع) طلسم 40 ساله کسب مدال المپيک را نه با يک مدال که با چند مدال خوش‌رنگ بشکنند.

امسال ويژگي منحصر به فردي که دارد تيم کشتي فرنگي رقابت‌هايش را در 15 مرداد با حميد سوريان آغاز مي‌کند. اين اتفاق چه تاثيري در روند کاري تيم مي‌تواند داشته باشد؟

مسئوليت شروع مبارزات گردن خوب کسي افتاده است. حميد سوريان يک سردار براي تيم ملي کشتي فرنگي است. او تجربه چندين مدال جهاني را دارد و مي‌تواند بار رواني آغاز رقابت‌ها را به دوش بکشد. او با تجربه‌اي که دارد مي‌تواند شروع آزمون بزرگ المپيک را براي بچه‌ها شيرين کند.

سوريان براي مدال طلا شانس دارد؟

شرايط بدني و سطح کشتي سوريان به مرحله‌اي رسيده است که از همه حريفانش بالاتر است. اگر حميد بخواهد به جز طلا مدال ديگري بگيرد يک ناحقي بزرگ در حق همه است. به نظرم حميد سوريان قطعا مدال طلاي المپيک را مي‌گيرد مگر آن که خودش نخواهد. سوريان هيچ چيزي براي رسيدن به مدال طلاي المپيک کم ندارد.

بعد از المپيک آيا باز هم با تيم ملي کشتي ادامه مي‌دهيد؟

کشتي سال‌هاست که راه خودش را ادامه مي‌دهد. در اين کشتي منصور برزگرها، بلورها، غفوريان‌ها و خيلي‌هاي ديگر آمده‌اند و رفته‌اند. مطمئن باشيد کشتي بدون من هم که کوچک همه هستم به راه خودش ادامه‌ مي‌دهد. محمد بنا ديگر بدنش تا المپيک بيشتر نمي‌کشد. من مي‌خواهم دوران کاري‌ام را با مدال‌هاي خوش‌رنگي که در المپيک مي‌گيريم به پايان برسانم. البته اگر مي‌ماندم قطعا قول مي‌دادم تيم ملي کشتي ايران را در سال 2013 قهرمان جهان کنم اما به خدا خسته شدم و بدنم ديگر توان ادامه دادن ندارد.

رفتن شما از کشتي ربطي به تغييرات در فدراسيون کشتي دارد؟

خير. شما مطمئن باشيد بعد از المپيک حتي احتمال تغيير وزير ورزش هم وجود دارد. تغييرات در کشتي که جاي خودش را دارد. جدايي من به خاطر تغييرات در فدراسيون کشتي نبود. من به يزداني‌خرم گفته بودم بعد از المپيک لندن از کشتي خواهم رفت.

اگر کشتي به شما نياز داشته باشد حاضريد از تصميم خود صرف‌نظر کنيد؟

من نوکري مردم را مي‌کنم. حاضرم تشک‌هاي کشتي را تميز کنم ولي ديگر مربي‌گري نکنم.

حضور مداوم شما در اردوها در اين تصميم موثر بوده است؟

من منتي سر هيچ کسي نمي‌گذارم. من کاري که در 30 سال بايد انجام مي‌شد در 10 سال انجام دادم. نه وقت براي کارم گذاشتم نه به خانواده‌ام رسيدم. با اين شرايط واقعا بريدم. اگر کسي توانست حتي يک سال تمام زندگي‌اش را در خانه کشتي بگذارد هرچه خواست بگويد.

با رفتن شما کشتي فرنگي به مشکل نمي‌خورد؟

کشتي فرنگي به بلوغ و بزرگي رسيده و قطعا بعد از من هم به کارش ادامه خواهد داد.

بزرگ‌ترين آرزوي شما چيست؟

آرزويم اين است که کشتي آزاد و فرنگي روي هم رکورد تاريخ ورزش ايران را در کسب مدال بزند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha