• پنجشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: khouzestan-10067
  • خبرنگار : 50544

دكتر منوچهر جوكار: افراط‌گری در شعر دهه 80 به افول رسيد و اين شعر به عقلانيت نزديك‌تر شد

دكتر منوچهر جوكار:
افراط‌گری در شعر دهه 80 به افول رسيد و اين شعر به عقلانيت نزديك‌تر شد

به گفته يك دكترای زبان و ادبيات فارسی: آثار به چاپ رسيده نشان دهنده اين است كه شعر دهه 80 تقريبا به ثبات رسيده است.

 

دكتر منوچهر جوكار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان بيان كرد: اكنون براي داوري در خصوص ادبيات دهه 80 زود است. بايد كمي از اين دهه فاصله گرفت و سپس در خصوص آن قضاوت كرد. البته ادبيات اين دهه با جريان‌هايي در زمينه شعر و داستان همراه بود كه هم‌اكنون در حال پيشرفت‌اند.

 

وي معتقد است: شعر دهه 80 ادامه شعر دهه 70 است اما در اين دهه گرايش به شعر تند پست مدرن، كه در دهه 70 شدت گرفته بود، كمتر شد. با اين همه، گرايش‌هاي مختلف شعري راه خود را در اين دهه ادامه مي‌دهند.

 

او خاطرنشان كرد: در اين دو دهه سه اتفاق مهم افتاد كه بر شعر تاثير گذاشت. از جمله اين اتفاق‌ها مي‌توان به مرگ چند شاعر شاخص و بزرگ همچون احمد شاملو در اواخر دهه 70 اشاره كرد كه تاثيرش را بر شعر دهه 80 گذاشت.

 

جوكار ادامه داد: مرگ شاعران ديگري همچون منوچهر آتشي، سيد حسين حسيني و قيصر امين‌پور از ديگر وقايع ناگوار اين دهه به شمار مي‌رود كه بر شعر تاثير بسيار گذاشت. در واقع دهه 80 از بابت از دست شاعران دهه پر خسارتی بود.

 

عضو هيات علمی دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهار داشت: در دهه 80 فضاي شاعري بازتر شد و ديگر آن شتاب‌هاي دهه 70 در آن وجود نداشت اما قطعا ابعاد اجتماعي زندگي انسان و اتفاق‌هایی كه به لحاظ سياسي در اواخر دهه 70 و اوايل اين دهه به وقوع پيوست در شعر ما تاثيرگذار بود.

 

او يادآور شد: به نظر مي‌رسد افراط‌گري‌ها در شعر دهه 80 به افول رسيد و اين شعر به عقلانيت نزديك‌تر شد. البته ميزان انتشار شعر در سال‌هاي اخير دهه80 كم شد. اما از جمله آثار شاخص اين دهه مي‌توان از دفتر شعر "دستور زبان عشق" سروده قيصر امين‌پور نام برد كه در جغرافياي شعري ما بسيار مهم است.

 

اين شاعر همچنين گفت: اگر براي جهاني شدن معيار و ميزان شعري باشد كه از شاعران ما ترجمه شده، زياد شاخص نيست. در معرفي آثار ادبي‌مان در جهان خيلي موفق نبوده‌ايم. اما شعر شاعران بزرگي همچون نيما در جهان معرفي شده‌اند.

 

جوكار خاطرنشان كرد: شايد بخشي از معرفي نشدن آثار ادبي مادر جهان و جهاني شدن آن مربوط به حب و بغض‌ها باشد اما بستر فرهنگي شعر بايد براي معرفي ادبيات ما در جهان فراهم شود. وقتي سينماي ما مي‌تواند خود را به اين خوبي در جهان مطرح كند مطمئنا ادبيات ما هم بايد پا به پاي آن مطرح و معرفي شود. اما چرا اين اتفاق نيفتاده است؟

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha