به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این رویداد، ششمین سال نوای موسیقی ایران در ادامه برپایی ویژه برنامههای مجازی خود که از روز هشتم بهمن ماه آغاز شده با برپایی چند برنامه مختلف در نوبتهای جداگانه از مقام هنری فوزیه مجد، پژوهشگر موسیقی و اسماعیل تهرانی، آهنگساز و رهبر ارکستر تجلیل کرد.
قدردانی از بانوی هنرمندی که در پژوهش آرام و قرار نداشت!
شریف لطفی پداگوژیست و رهبر ارکستر در تجلیل از مقام فرهنگی و هنری فوزیه مجد گفت: آشنایی بنده با فعالیتهای اجرایی و آموزشی موسیقی خانم مجد به سالهای نوجوانی زمانی که در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل بودم باز میگردد. آن زمان که ما در این مجموعه حضور داشتیم شاهد حضور معلمی بودیم که فاصله سنی زیادی با شاگردانش نداشت اما با صلابت و جدیتی که در این عرصه داشت فضایی را فراهم کرد که ما نکات آموزشی زیادی را از این هنرمند ارزشمند فرا بگیریم.
وی افزود: فوزیه مجد از جمله هنرمندان و پژوهشگران موسیقی کشورمان بود که در بسیاری از موارد تبدیل به الگوی ما شد. او قطعا یکی از تاثیرگذارترین و معتبرترین بانوان هنرمند ایران در عرصه موسیقی است که شیوه و رفتار آموزشی او برای جامعه موسیقی دربرگیرنده ارزشهای فراوانی است. او از جمله هنرمندانی است که خود را محدود به یک گونه خاص موسیقی نکرد. این هنرمند وقتی از سن شش سالگی به سراغ پیانو رفت تلاش کرد با عبور از مراحل مختلف آموزشی چه در ایران و چه در خارج از کشور به تجربه اندوزی در حوزههای دیگر موسیقی نیز بپردازد. میبینیم که وی در بخشهایی چون نوازندگی سنتور، آهنگسازی، موزیکلوژی و به طور ویژه موسیقی نواحی ایران چه تلاشهایی را انجام داد. به اعتقاد من فوزیه مجد جستجوگری است که ذهن او آرام و قرار ندارد. او در موسیقی هیچ گاه خود را به بخشی از این هنر محدود نکرد و با بی پروایی قدم به فضا و چارچوبهایی گذاشت که از وی به عنوان یک هنرمند ممتاز یاد میکنیم.
ارائه پیشینهای از فعالیتهای فوزیه مجد با روایت ساحل کریمی، اهدای تندیس و لوح ششمین سال نوای موسیقی ایران با حضور شریف لطفی و علی جعفری پویان، اجرای تک نوازی پیانو با اجرای قطعه «نمایش» اثر فوزیه مجد و «گل پامچال» با تنظیم و پیانونوازی بصیر فقیه نصیری بخشهای دیگر آیین نکوداشت را تشکیل میدادند.
روایت کامبیز روشنروان از یک دوستی ۶۰ ساله با اسماعیل تهرانی
کامبیز روشن روان آهنگساز و نوازنده کشورمان درباره اسماعیل تهرانی گفت: با استاد اسماعیل تهرانی دوستی ۶۰ سالهای داریم که این دوستی از هنرستان موسیقی ملی آغاز شد و پس از آن در مجموعهها و فضاهای دیگری همچون دانشکده هنرهای زیبا، کوراتت تهران به رهبری ارکستر حسین دهلوی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعههای دیگر نیز ادامه یافت و تاکنون هم برقرار است. او نوازنده بسیار برجسته سنتور است که یادم میآید وقتی در هنرستان موسیقی فعالیت میکردیم یکی از بهترین نوازندگان سنتور آن دوران بود. خاطرم هست وقتی قطعهای را برای تک نوازی سنتور ساخت توانست در این حوزه نوازندگی تحول بسیاری را پدید آورد. در مورد آهنگسازی اسماعیل تهرانی هم باید گفت که او یکی از آهنگسازان بسیار خوب موسیقی ملی ایران است که کارهای ماندگاری را هم خلق کرد.
وی افزود: اسماعیل تهرانی نشان داده که علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی یکی از مدیران توانمند موسیقی ما در مدیریت مجموعههای موسیقایی و حوزه رهبری ارکستر است. او علاوه بر اینها یک معلم توانمند هم است که در این سالها شاگردان زیادی در مکتب او پرورش یافتهاند. به هر صورت بر این باورم که اسماعیل تهرانی تنها یک نوازنده سنتور، آهنگساز، مدیر و رهبر ارکستر نیست؛ او هنرمند جامع الاطرافی است که بنده افتخار دوستی ۶۰ ساله با او دارم و امیدوارم روزی دوباره شرایطی فراهم شود که بتوانیم با یکدیگر ملاقات کنیم.
اسماعیل تهرانی از شوراها و شعارهای بیثمر به دور بود
کریم قربانی نوازنده ویولنسل و مدرس دانشگاه هم ضمن قدردانی از برگزاری رویداد «سال نوا» درباره تاثیرات حضور اسماعیل تهرانی در موسیقی ایرانی بیان کرد: آن چیزی که قبل از علم و آگاهی اسماعیل تهرانی برایم مهم بوده و هست، ادبیات و فرهنگ اجتماعی این هنرمند است که تلاش کردم این ویژگی را یاد بگیرم. بعدها هم این افتخار را داشتم که در برنامهها و رویدادهای مختلف همراه اسماعیل تهرانی باشم. باید بگویم به لحاظ احساسی خیلی به اسماعیل تهرانی وابسته هستم. کما اینکه از نظر علمی هم وی جایگاه ممتازی دارد که جدیتش در فعالیتهای موسیقایی او را به یکی از تاثیرگذارترین موزیسینها تبدیل کرده که میزان دقت و وسواس درستش در اجرای آثار همواره برایم جالب توجه است.
وی افزود: تهرانی در کار آهنگسازی و نوازندگی سنتور هم جزو بهترینهاست. این هنرمند در این عرصه کارهایی انجام میداد که واقعا برایم عجیب بود. به اعتقاد من اسماعیل تهرانی تاثیر بسیار زیادی روی هنرجویان خود گذاشت. او با رفتار و ادبیات معلمی خود روی تک تک هنرجویان آنچنان موثر عمل میکرد که در عین مهربانی به نوازندگان نظم را یاد میداد. او برای موسیقی ایرانی زحمتهای زیادی کشیده که واقعا باید از زوایای مختلف به او پرداخت.
این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متاسفانه در این روزهای موسیقی متفکر به شکل موثر وجود ندارد و اگر در این سالها از هنرمندانی چون اسماعیل تهرانی بیشتر داشتیم قطعا میتوانستیم موفقیتهای بیشتری کسب کنیم. متاسفانه من در این سالها هنرمندان متفکری که به معنا و مفهوم مطلق کلمه دلسوز موسیقی باشند کم دیدم و اسماعیل تهرانی تا به امروز یکی از هنرمندان دلسوزی است که به دور از شوراها و شعارها تلاش کرد با دلسوزی و انسانیت فرهنگی در خدمت موسیقی باشد.
تهرانی سرشار از جنبههای فرهنگی و اخلاقی است
میلاد کیایی، استاد دانشگاه و نوازنده سنتور نیز در آیین مجازی نکوداشت اسماعیل تهرانی نیز در تجلیل از مقام هنری اسماعیل تهرانی توضیح داد: دوستی من و اسماعیل تهرانی از ۶۰ سال پیش آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد. این در حالی است که همکاری من با وی بیشتر جنبه فرهنگی داشته که در این راستا چندین برنامه هم در مجموعه های مختلف اجرا شد. اسماعیل تهرانی یکی از هنرمندانی است که علاوه بر وجوه هنری ممتازی که دارد از جنبههای فرهنگی و اخلاقی مثبتی برخوردار است. او هنرمندی است که سرشار از جنبههای اخلاقی و معنوی است که به دوستی با او افتخار میکنم. من امیدوارم همواره دلی پر از شادی داشته و در کاری که انجام می دهد امیدوارانه موفق باشد.
اسماعیل واثقی آهنگساز و رهبر ارکستر هم در یک گفتگوی تصویری پیشینه ای از سوابق دوستی و همکاری خود با اسماعیل تهرانی در عرصه موسیقی را ارائه و از او به عنوان هنرمندی تاثیر گذار در عرصه موسیقی یاد کرد.
تجربه خوانندگی آلبوم «چهار فصل» و قدردانی بزرگان
بیژن بیژنی خوشنویس و خواننده موسیقی ایرانی هم در این برنامه از همکاری مستمر خود را با اسماعیل تهرانی در حوزه موسیقی صحبت کرد و افزود: آشنایی من با اسماعیل تهرانی به دوران پیش از پیروزی انقلاب بازمیگردد. زمانی که وی مدیریت بخش موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عهده داشت. در آن زمان بزرگانی چون احمدرضا احمدی، کامبیز روشن روان به همراه دیگر هنرمندان روی کارهای موسیقایی به ویژه ردیفهای موسیقی فعالیتهای ارزشمندی را به خوانندگی محمدرضا شجریان انجام میدادند. کارهای قابل اعتنایی که در حوزه موسیقی اقوام نیز صورت میگرفت که هنوز هم در حافظه شنیداری دوستداران موسیقی باقی مانده است.
وی افزود: وقتی استاد تهرانی به ایران بازگشت به من پیشنهاد حضور در آلبوم «چهارفصل» را داد که کار متفاوت وحساب شدهای بود و اتفاقا هم مورد پسند بزرگان موسیقی قرار گرفت. در همین چارچوب آلبوم «ایران من» به آهنگسازی کامبیز روشن روان را کار میکردیم که نوازندگی سنتور این آلبوم به عهده استاد اسماعیل تهرانی بود. اثری که به گمان بسیاری از کارشناسان هم در حوزه آهنگسازی و هم در حوزه نوازندگی حرفهای زیادی برای گفتن دارد. به هر حال امیدوارم هنرمندانی چون اسماعیل تهرانی دوباره ساخت کارهایی از این دست را در دستور کارهای موسیقایی خود قرار دهد تا از هنر چنین انسانهایی بیشتر بهرهمند شویم.
اهدای تندیس و لوح ششمین سال نوای موسیقی ایران با حضور کریم قربانی، بیژن بیژنی و سینا جعفری کیا در تجلیل از مقام هنری اسماعیل تهرانی، اجرای ارکستر «کیا» با اجرای قطعه «گریه شبانه» به آهنگسازی اسماعیل تهرانی، خوانندگی بیژن بیژنی و رهبری ارکستر سینا جعفری کیل قسمت پایانی این آیین نکوداشت را تشکیل میدادند.
انتهای پیام
نظرات