• دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99102216478
  • خبرنگار : 50130

/میزگرد "پیاده راه فردوسی، فرصت ها و چالش ها" بخش دوم/

پاسخ مسئولان به مطالبات دست فروشان خیابان فردوسی سنندج

پاسخ مسئولان به مطالبات دست فروشان خیابان فردوسی سنندج

ایسنا/کردستان اجرای طرح پیاده راه فردوسی پس از سال ها انتظار برای مردم، تحول بزرگی در سنندج است که علی رغم ایجاد فرصت های توسعه ای زیاد، چالش هایی را برای اقشار مختلف از جمله دستفروشان ایجاد کرده و آن را به یکی از مطالبات اصلی شهروندان مبدل کرده است، خبرگزاری ایسنا با دعوت از مسئولان مربوطه طی میزگردی به این چالش ها پرداخته است.

روز گذشته بخش اول میزگرد تخصصی ایسنا با محوریت "پیاده راه فردوسی چالش ها و فرصت ها" که با حضور غریب سجادی، رییس شورای شهر سنندج، مصطفی رضایی سپرست معاونت بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان کردستان و لقمان حیدری معاون خادمات شهری شهرداری سنندج برگزار شد، منتشر شد.

 در این بخش به سیر تاریخی شکل گیری و تحولات خیابان فردوسی به عنوان مرکز شهر سنندج و اهمیت ایجاد پیاده راه فردوسی اشاره شد، در بخش دوم نیز به بحث ساماندهی دستفروشان پیاده راه فردوسی به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم سنندج پرداخته شده است.

مصطفی رضایی، سرپرست معاونت بازآفرینی شهری راه و شهرسازی کردستان، گفت: پیاده راه در شهرهای مختلف کارکردهای مختلفی دارد اما در این پروژه به اقتصاد شهری کمک زیادی می کند و المان متناسب فرهنگی و هویتی و زیبایی شناختی زیادی داریم که باید در این محور نصب شود.

وی افزود: در یک تقسیم بندی، طراحی پیاده راه پنج درصد، اجرا کردن آن ۶۰ درصد و نوع بهره برداری از آن پیاده راه ۳۵ درصد است، بر همین اساس بهره برداری از پیاده راه از احداث آن مهم تر است. به طور مثال ایجاد شب بازار در پیاده راه فردوسی جنبه اقتصادی بسیار مهمی دارد، به همین خاطر امروز ما می توانیم امیدوار باشیم که به کمک دستفروشان پتانسیل های موجود در خیابان فردوسی را به لحاظ کارکردهای مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز رونق دهیم.

به عقیده این مقام مسئول در حوزه بازآفرینی شهری بهره برداری از کارکردهای پیاده راه فردوسی هر روز می تواند تغییر کند و تم جدید به خود بگیرد و به یک موجود زنده تبدیل شود.

وی در پاسخ به نوع کیفیت مصالح و سنگ های به کار برده شده در پیاده راه فردوسی تشریح کرد: سنگی که برای پیاده راه استفاده می شود دارای چند ویژگی است، از جمله اینکه سایش بسیار کمی داشته باشد چون طی زمان پاخور شده و از بین می رود، همچنین نفوذ آب کمی داشته باشد، در این صورت باید سنگی انتخاب شود که ایجاد لغزندگی نکند؛ سنگ گرانیت دارای این خصوصیات است اما برای جلوگیری از لغزندگی، باید مقاومت سنگ را افزایش دهند که این عملیات موجب کدر شدن و همچنین ایجاد اصطکاک بین کفش و زمین برای جلوگیری از لغزندگی می شود.

رضایی در رابطه با ارزیابی و چشم انداز پیاده راه فردوسی با بیان اینکه تعریف منافع در بازه زمانی کوتاه مدت به شدت کاهش می یابد، ادامه داد: طبیعی است هر کار توسعه ای یک سری آسیب به همراه دارد و این امر انکار ناپذیر است، بر همین اساس در این پروژه هم نمی توان انتظار داشت که خواسته تمام ذی نفعان برآورده شود.

وی با اشاره به اینکه خیابان فردوسی در یک دهه اخیر هیچ گونه کارکرد ترافیکی نداشت اما در حال حاضر دچار یک انقطاع ترافیکی شده است و این از قبل پیش بینی شده بود، بیان کرد: با اجرای پیاده راه فردوسی اتفاقات مبارکی صورت گرفت، از جمله آزادسازی پارکینگ آموزش و پرورش، ایجاد ایستگاه تاکسی جدید پس از سال ها انتظار.

به گفته سرپرست معاونت بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان کردستان، تحقق انتظارات از طرح پیاده راه فردوسی، چشم انداز این خیابان را مثبت و موثر می کند؛ ساماندهی دستفروشان، افزایش بهره اقتصادی این قشر و پذیرش آن برای ساکنین و مغازه داران و بهره برداری فرهنگی و اجتماعی از پیاده راه فردوسی می تواند گره گشا و رونق بخش اقتصاد شهری باشد.

وی تاکید کرد: پیاده راه فردوسی با رعایت الزامات می تواند یک بستر اجتماعی کم نظیر در سنندج ایجاد کند، همچنین می توان با برگزاری نمایش های خیابانی و جشنواره های موسیقی خیابانی که همیشه احساس نیاز به آن قابل لمس است، بستری کاملا فرهنگی فراهم و مولفه های شهر فرهنگی را ایجاد کرد.

به عقیده رضایی، شهرسازی مدرن به این سمت می رود که ما باید شهر را به مردم عرضه کنیم نه اینکه مردم را به شهر عرضه کنیم و این امر در تمام دنیا وجود دارد، اکنون سواد بصری و فرهنگی افزایش یافته است و این خیابان در کردستان می تواند این بستر را فراهم کند.

رضایی با اعلام اینکه در اجاره میزهای تعبیه شده بحث انتفاع مد نظر نبوده است، عنوان کرد: دریافت این مبلغ از دستفروشان به منظور انتظام بخشی به فعالیت آنان بوده است تا این حس در دستفروش ایجاد نشود که هر جایی از سطح شهر بدونه هیچ دغدغه‌ای می تواند بساط خود را پهن کنند. 

وی افزود: شهرداری در این پیاده راه فقط حق انتظام بخشی را به پیمانکار واگذار کرده است و خود شهرداری سالانه یارانه‌ای بابت آن پرداخت می‌کند و در این راستا هر ساله در قالب شورا مبلغ از سوی پیمانکار اعلام شده و بعد از تأیید، شهرداری نیز یارانه خود را اعلام خواهد کرد.

غریب سجادی، رییس شورای شهر سنندج در ادامه این میزگرد، با اشاره به اینکه در راستای برقراری نظم بیشتر، برای دستفروشان این بخش کارت صادر خواهد شد، عنوان کرد: در حال حاضر ۸۰۰ میز در این مسیر تعبیه شده که روزانه مبلغ چهار میلیون تومان و ماهانه فقط ۱۲۰ میلیون تومان از این محل درآمد حاصل می‌شود در حالیکه ما با یکی از شرکت‌های طرف قرارداد در این طرح ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان برای مدیریت و نظم‌بخشی و نظافت این مسیر پرداخت می‌کنیم.

وی یکی از معضلات دستفروشی را عدم کارآیی نیروهای شهرداری که با عنوان مامور سد معبر از آن‌ها استفاده می‌شد، دانست و اعلام کرد: در این راستا برای جراحی اساسی در شهرهای دیگر اقدام به واگذاری فعالیت‌های شهرداری به بخش خصوصی کرده‌اند چراکه با این اقدام راحت‌تر می توان کارها را هدایت کرد.

رییس شورای شهر سنندج، با اشاره به اینکه اکثر مردم به این امر اعتراض دارند که پیاده راه فردوسی سنندج هیچ مشکلی از بار ترافیکی سطح شهر کم نکرده است، گفت: خیابان فردوسی در گذشته یکی از گره‌های ترافیکی سنندج بوده و می توان گفت که این ایجاد پیاده راه و پارکینگ طبقاتی در این مسیر یک اتفاق خوب برای این مشکل بوده است.

وی افزود: در محله سرتپوله سنندج با اعتبار شش میلیارد تومان چند قطعه زمین تملک شده است تا پارکینگ طبقاتی دوم این شهر در آن مکان راه‌اندازی شود؛ با ایجاد جاذبه جدید پیاده راه سنندج نیاز به راه‌اندازی پارکینگ‌های جدید بیشتر احساس می‌شود.

سجادی با اعلام اینکه بخشی از بار ترافیک شهر سنندج به دلیل جوابگو نبودن خیابان‌های سطح شهر بوده اما بخش اصلی آن ناشی از رفتار خود مردم بوده است، عنوان کرد: وجود تک سرنشین‌ها و عدم ساماندهی مناسب حمل و نقل عمومی از معضلات اصلی بار ترافیکی سطح شهر بوده است.

وی به تملک دو هزار ۶۰۰ متر زمین در بهترین نقطه شهر سنندج توسط شهرداری اشاره و عنوان کرد: این امر با تعامل و امتیازهای بین آموزش و پرورش و شهرداری برای ایجاد پارکینگ و ایستگاه تاکسی صورت گرفته است در حالیکه اگر در قالب بودجه این کار صورت می گرفت، کل بودجه یک سال شهرداری هم جوابگو نبود.

به عقیده سجادی، پیاده راه فردوسی سنندج یک کار عظیم و پیچیده حوزه محیط شهری بود و نباید با یک نگاه ساده به آن نگریسته شود، این پیاده راه با تمام تفاسیر و مزیت‌ها، ایجاد شده است، حال چگونه از این مکان ایجاد شده بتوانیم نهایت استفاده کنیم به خود مردم و متولیان حوزه محیط شهری بستگی دارد تا بتوان رخدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی در این پیاده راه ایجاد کرد که این امر به مرور زمان حاصل می‌شود.

سجادی با اشاره به امتیازات بسیار بالای این پیاده راه اشاره و عنوان کرد: طرح پیاده راه سنندج پتانسیل‌های نهفته بسیاری را در خود دارد که احیا این ظرفیت‌ها پیاده راه سنندج را شکوفاتر می‌کند و در آینده با تغییر کاربری‌های متعدد می‌توان سینما، بانک، کتابخانه‌های این مسیر را به این مجموعه الحاق کرد.

وی اعلام کرد: متاسفانه به نقل از استاندار کردستان عنوان شده که برای این پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است در حالیکه این پروژه با ۴۵ میلیارد تومان به این مرحله رسیده است و منظور از این مبلغ کل اعتباریست که برای تملک مغازه‌های فردوسی و ساختمان آموزش و پرورش جهت مدیریت پیاده‌راه و راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی عمومی هزینه خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: از ۴۵ میلیارد تومان مبلغ هزینه شده تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای آب و فاضلاب و تلفن که نهادهای خدمات‌رسان خودشان هزینه کرده‌اند، ۱۰ میلیون تومان مسکن و شهرسازی استان کمک کرده و ۲۵ میلیون تومان از اعتبارات شهرداری هزینه شده است.

لقمان حیدری، معاون خدمات شهری شهرداری سنندج، با بیان اینکه با ایجاد پیاده راه فردوسی نوع نگاه مردم به معابری که پیاده راه نبود تغییر پیدا کرد؛ گفت: مردم زمانی که وضعیت و هزینه اجرای طرح پیاده راه فردوسی را که قرار بود فقط مختص پیاده رو باشد مشاهده کردند، با نگرانی از شهرداری خواستند که اگر با اجرای این طرح باز هم قرار است نابه سامانی های گذشته تداوم یابد، آن را انجام ندهند.

وی اظهارکرد: پدیده کرونا موجب افزایش فقر مردم شد و بر تصمیم مدیران شهری برای ایجاد این فضا نیز به دلیل جلوگیری از تعطیلی مشاغل دستفروشان، تاثیر زیادی گذاشت، اما با برگزاری جلسات متعدد با دستفروشان و مغازه داران و شناسایی نقطه نظرات آنها و بهره مندی از تجربیات استان های همجوار، این کار آغاز شد.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری سنندج، یکی از نقاط ضعف شهری ما این است که تا کنون کمترین روز بازار شهری را داشته ایم، روز بازار طبق قانون صنفی از وظایفی است که بازرگانی آن را در اختیار اصناف گذاشته و در راستای ماده ۱۶ بهبود کسب و کار، شهرداری نیز باید مکان هایی را برای عرضه محصولات و تولیدات مردمی که امکان عرضه آن را در مغازه ندارند تهیه کند.

وی افزود: در راستای اجرای این قوانین، راه و شهرسازی باید زمین این مکان ها را تامین کند، بر همین اساس از راه و شهرسازی استان در خواست داریم که در این بخش کمک حال شهرداری باشند، چراکه کمبود زمین برای اختصاص به کاربری نیاز روز جو امع شهری یکی از مشکلات اساسی شهرداری سنندج است.

حیدری عنوان کرد: علی رغم مشکلات موجود، با بررسی های انجام شده روز بازارهایی در نقاط مختلف شهر تعریف شده که اکنون با رعایت پروتکل ها مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در کنار این روز بازارها، با درنظر گرفتن زمان مناسب برای ایجاد شب بازار با تفسیری که اصناف مشغول به کار از لحاظ فروش کمترین ضرر را داشته باشند و هم بازار کار از دست نرود تشخیص داده شد که با توجه به فصول مختلف سال متغیر است، اما در نهایت مصوبه شهرداری در این زمینه ساعت تا۱۸:۳۰ تعین شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج عنوان کرد: هدف این است که سمت و سوی قشر مشغول به کار در پیاده راه فردوسی را به همکاری با ادارات و تشکیل یک انجمن و اتحادیه صنفی منظم همراه با صدور کارت شناسایی سوق دهیم، همچنین یکی از خواسته های مدیران این بوده که بعد از راه اندازی پیاده راه نقطه نظرات شهروندان را مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را در راستای بازنگری روز بازارها و رفع نواقص موجود به کار گیرند.

وی ادامه داد: انتظار داریم که دستفرو شان نهایت همکاری را با مسئولان داشته باشند، چرا که ما قصد نان بریدن هیچ دست فروشی را نداریم، بلکه با تدابیری که در روز بازار اندیشیده شده، نقاط مختلفی فقط مختص دست فروشان در خیابان فردوسی ایجاد شده است.

حیدری اعلام کرد: چالشی که اکنون با آن مواج هستیم این است که تعداد زیادی از دست فروشان خواهان آمدن به خیابان فردسی برای ایجاد شب بازار هستند، در حالی که با توجه به آمار سال ۱۳۹۷ و راستی آزمایی در راستای شناسایی دستفروشان سنندج، قصد متولین امر به کارگیری افراد واقعی مشغول به کار در خیابان فردوسی است؛ لذا خواهشمندیم که بانهایت همکاری در راستای راه اندازی هرچه سریعتر پیاده راه فردوسی با شهرداری تعامل داشته باشند چراکه با تحقق این امر شناسایی و رفع نواقص کار سریعتر انجام می شود.

حیدری بیان کرد: پیاده راه فردوسی به نسبت جمعیت شلوق ترین پیاده راه کشور است، لذا هر جا که مردم حضور داشته باشند رونق و چشم انداز مثبت وجود دارد و این امر منشا ثروت و جذب گردشگر و امنیت می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج با اشاره به وجود بوی نامطبوع در خیابان فردوسی اظهار کرد: دلیل این بوی نامطبوع این بود که مغازه‌دارهای خیابان فردوسی روشویی مغازه‌های خود را به کانال آب‌های سطحی هدایت کرده بودند و در نتیجه با آب فاضلاب تداخل پیدا کرده و موجب بوی نامطبوع در آن مسیر شده بود.

وی افزود: به همت شبکه خدماتی، مدیران شهری و شهرداری با راه‌اندازی طرح پیاده راه سنندج شبکه فاضلاب تمام این مسیر باردیگر احیا و مشکل بوی نامطبوع این مسیر حذف شد.

حیدری به درآمد میزهای تعبیه شده در خیابان فردوسی برای دستفروشان اشاره و عنوان کرد: به تناسب سالیانه درآمد حاصل از این امر بین شهرداری و شرکت پیمانکاری تقسیم خواهد شد که در طول سه سال تعیین شده برای این امر در دو سال اول بیشتر این درآمد به پیمانکار اختصاص می‌یابد و در سال سوم بیشترین درآمد به شهرداری اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha