به گزارش ایسنا، در متن نامه سرگشاده نمایندگان و دبیران شورای صنفی رفاهی دانشگاه های فرهنگیان کل کشور که به امضای ۱۱۲۷۰ دانشجومعلم رسیده، خطاب به نمایندگان سه کمسیون فوق آمده است:
بسمه تعالی
نمایندگان محترم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی ،
نمایندگان محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ،
نمایندگان محترم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ،
با سلام و تحیات.
احتراما اینجانبان نمایندگان و دبیران شورای صنفی رفاهی دانشگاه های فرهنگیان کل کشور و دانشجومعلمان و نو معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان دو مساله کسورات غیر قانونی و ناعادلانه دانشگاه در ایام کرونا و ایام عادی و حذف بند ی تبصره ۱۲ ق ب ۹۸ از احکام دانشجومعلمان و نو معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان را خدمت حضرتعالی ایراد کرده و خواستار پیگیر مطالبات می باشیم.
الف . کسورات دانشجومعلمان :
الف . ۱ - طبق قانون متعهدین خدمت مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۶۹ ، ماده ۶ - دانشجویان متعهد به خدمت موضوع این قانون از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق وفوقالعاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر برخوردار خواهند شد. ضمناً حقوق کارآموزی دانشآموزاندانشسراهای تربیت معلم معادل حقوق و فوقالعاده شغل مربوط به مدرک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر پرداخت خواهد شد.
تبصره - پرداخت حقوق کارآموزی و حقوق به دانشآموزان و دانشجویان مذکور مانع از استفاده آنان از امکانات رفاهی عمومی از قبیل خوابگاه و وام صندوق رفاه و غیره که دانشسراها و مراکز تربیت معلم و آموزشکدههای فنی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و حوزههای علمیه معمولاً دراختیار آنان قرار میدهند نخواهد بود، لکن هزینههای شبانهروزی و هزینه خوابگاه از وجوه پرداختی کسر خواهد شد.
الف.۲ - حال با توجه به تبصره ماده ۶ قانون متعهدین خدمت مجلس شورای اسلامی سال ۶۹ کسورات دانشجو معلم باید مطابق با ارائه خدمات خوابگاهی و شبانه روزی باشد . لذا مصوبات هیئت امنایی دانشگاه مذکور در ایام کرونا و در ایام عادی کاملاً برخلاف قانون می باشد .
مستحضرید در ایام کرونا از اسفند سال ۹۸ تاکنون فعالیت دانشگاه به صورت مجازی بوده و در این ایام از بیش از ۷۰ هزار دانشجو معلم مبلغ ۲۵ درصد از حکم معادل ۷۰۰ هزار تومان کسر میگردد.
در حالی که هیچ دانشجویی خدمات شبانهروزی و خوابگاهی در این ایام ندارد و در فیش حقوقی ایشان تحت عنوان استفاده از امکانات دانشجویان مبلغ فوق الذکر کسر می گردد . همچنین در ایام عادی هیات امنا مصوب نمود که مبلغ ۴۵ درصد از دانشجویان کسر گردد . در صورتی که این مبلغ بسیار بیشتر از مبلغی است که باید از دانشجو معلم مطابق ارائه خدمات خوابگاهی و شبانه روزی کسر گردد و مسئولین دانشگاه اذعان داشته که اعتبارات لازم دانشگاه نظیر توسعه زیرساختهای فیزیکی و فناورانه و... که باید محل تامین آن از بودجه عمومی دانشگاه و یا سرانه و یا یارانه باشد، متاسفانه از حقوق دانشجو معلمان تامین می گردد .
لذا دانشگاه فرهنگیان با توجه به عدم تکافوی اعتبارات لازمه ناچار به کسر غیرقانونی و ناعادلانه حقوق دانشجو معلمان میگردد .
الف .۳ . متأسفانه پس از ارائه بودجه پیشنهادی دولت (۱۴۰۰) به مجلس شورای اسلامی، مشاهده می گردد که بیش از پیش تامین اعتبارات لازم به صورت غیرقانونی بر دوش دانشجومعلمان می باشد . بودجه عمومی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان و درآمد اختصاصی که اکثریت آن همان کسورات حقوق دانشجو معلمان دانشگاه می باشد متاسفانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است .
الف .۴. با توجه به بندهای ۱ ،۲ و۳ الف درخواست اینجانبان از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، مدنظر گرفتن و درج اعتبارات لازم دانشگاه فرهنگیان در بودجه می باشد تا دانشگاه از کسورات دانشجو معلمان بینیاز گردد .
همچنین ضمن توجه به اعتبارات دانشگاه فرهنگیان در بودجه ،لازم است از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری های لازم جهت به روز شدن قانون متعهدین خدمت یا مصوبات هیات امنا جهت اصلاح رویه کسورات دانشجومعلمان صورت بگیرد .
نحوه کسورات دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان همانند سایر دانشجویان دانشگاه های دولتی مطابق خرید خدماتی باشد که به آن ارائه می گردد. به عنوان مثال پس از تعیین نرخ خوابگاه و غذا هر دانشجو معلم به میزان خدماتی که دریافت نموده، پرداختی داشته باشد و به صورت کنونی درصد ثابتی از حقوق آنان کسر نگردد .
ب. حذف بند ی تبصره ۱۲ ق ب ۹۸ از احکام دانشجومعلمان و نو معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان:
احتراما به استحضار میرساند، وزارت آموزش و پرورش طی نامه ای به مدیر کل وقت استان فارس مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ چنین بیان میکند که چون حقوق دانشجومعلمان متعهد خدمت بر اساس کارآموزی محاسبه می گردد، بنابراین مشمول بندهای الف و ی قانون بودجه سال ۹۸ افزایش ۴۰۰هزار تومانی نمیشوند. لازم به یادآوری است که این استدلال خلاف نامه شماره ۴۰۰۰۰/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۴/۲۵ دیوان محاسبات عالی کشور می باشد.
پیرو رای دیوان محاسبات کشور نامه دیوان به شماره ۴۰۰۰۰/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۴/۲۵ و حسب ماده ۶ و ۷ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش سال ۶۹، در مورد دانشجومعلمان نیز باید طبق قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده و مفاد بندهای تصویب نامه شماره ۸۷۲۴/ت۵۶۴۸۵ه مورخ ۹۸/۱/۳۱ هیئت وزیران برای آنها نیز اعمال گردد.
متاسفانه در افزایش حقوق سال ۹۸ ،مفاد بند ۸ تصویب نامه هیئت وزیران یا همان تفاوت جزء۱ بند الف تبصره ۱۲ق ب سال ۹۷ به اختصار بند الف، از ابتدا برای دانشجو معلمان در نظر گرفته نشده است.
همچنین در تاریخ ۹۸/۱۰/۱۰ و در اقدامی غیرمستدل، طبق نگارش ۷-۴-۵-۱ که به مناطق خدمت ارسال گردید. مقرر شد مفاد بند ۷ تصویب نامه هیئت وزیران یا همان بند ی تبصره ۱۲قانون بودجه سال ۹۸ به اختصار بند ی، از احکام دانشجومعلمان حذف شود و برای این که اقدام غیرقانونی فوق، ناقض مفاد بند ۵ تصویبنامه هیئت وزیران نشود، مبلغ بند حداقل دریافتی در احکام مشمولین به همان میزان مبلغ بند ی افزایش یافت.
با توجه به اینکه دانشجومعلمان جزو کارمندان رسمی دولت بوده و مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، لذا در تصمیم گیریها می بایست طبق این قانون برای آنها عمل گردد. همانطور که در اجرای نامه ی شمارهی ۷۱۰/۳ مورخ ۹۶/۱۲/۱۹ معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش منضم به بخشنامه ۱۱۱۶۷۷۶ مورخ ۹۶/۱/۲۲ سازمان اداری و استخدامی کشور، بنابر این بخشنامه، طبقه شغلی کلیه ی مشاغل، ۱ طبقه افزایش یافت که دانشجومعلمان نیز همانند سایر کارمندان رسمی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، شامل این طرح گشتند.
عدم وجود بند های الف و ی در واقع به معنای این است که در مورد دانشجومعلمان، برخلاف تصویب مجلس و نظر دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و بر خلاف مفاد بندهای ۲ ، ۷ و ۸ تصویب نامه هیئت وزیران به نامه مبنی بر افزایش حقوق حداقل ۴۴۰ هزار تومان عمل شده است.
در واقع حقوق این قشر از شاغلین رسمی دولت در سال ۹۸ و نسبت به سال ۹۷ ،فقط به میزان ۶۰۰/۶۱ تومان افزایش یافته است و مابقی افزایشات به علت اجرای مفاد بند ۵ تصویب نامه فوق الذکر و دریافت بند حداقل حقوق میباشد که هیچگونه توجیهی برای تخلف در اجرای بند ۷ و ۸ تصویبنامه نمیباشد.
حذف بند ی و الف از احکام معلمان مذکور، آنان را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است که ذکر ۲ مورد خالی از لطف نیست:
اول . با یک مقایسه اجمالی بین احکام صادره در مهرماه سال ۹۸ ،برای معلمان فارغ التحصیلان سال ۹۸ و معلمان فارغ التحصیل تحصیل سال ۹۷،مشاهده میشود که اختلاف زیرحکم این دو گروه با وجود مدرک تحصیلی، رتبه و طبقه یکسان، بالغ بر ۵۰۰۰۰۰ تومان میباشد که البته با اعمال افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در اسفندماه سال ۹۸ ، این اختلاف فاحش بیشتر نیز شده است.
دوم . طبق قانون بودجه ۹۸ ،مبالغ بند ی و الف هر ساله شامل افزایش حقوق خواهد شد. بنابراین سال به سال اختلاف و شکاف حقوق بین ورودی های مناطق خدمت قبل و بعد سال ۹۸ بیشتر و بیشتر خواهد شد.
لذا اینجانبان خواستار اصلاح احکام کلیه دانشجومعلمان در حال تحصیل و نو معلمان فارغ التحصیل دانشگاه در سال اخیر و برگشت بند ی تبصره ۱۲ ق ب ۹۸ ( بند امتیاز دار) می باشیم.
انتهای پیام
نظرات