• یکشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۹ / ۰۲:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99090100593
  • خبرنگار : 71594

غیرت: جدا کردن مهریه از سایر دیون، امتیاز برای مردان است

غیرت: جدا کردن مهریه از سایر دیون، امتیاز برای مردان است

یک کارشناس مسائل با بیان اینکه باید حق طلاقِ مطلق مرد از بین برود و این حق به آدم بی‌طرفی به عنوان قاضی داده شود، گفت: اینکه مهریه را از بقیه دیون مجزّا کنیم، امتیازی است که برای مردان قایل هستیم و در قبال آن حق مسلمی از خانم‌ها سلب می‌شود.

فریده غیرت در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص "بخشنامه چگونگی رسیدگی به دادخواست‌های مطالبه مهریه در محاکم" اظهار کرد: در این بخشنامه بحث مهریه مطرح است و چون مهریه هم یک دین است و در سند رسمی هم قید می‌شود، شخصی که عهده‌دار پرداخت آن شده مکلف به ادای دین خود است و باید آن را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه "متاسفانه معاذیری پیدا می‌شود که می‌خواهند مانع پرداخت مهریه شوند"، تصریح کرد: باید توجه کرد که مهریه در ازدواج مساله خاص اجتماعی است که متاسفانه این روزها به صورت یک معضل درآمده و ناشی از این است که زوجه -دختر یا خانمی- که می‌خواهد ازدواج کند چون تامینی برای زندگی‌اش ندارد در قبال حق طلاق مطلقی که مرد دارد به این دستاویز متوسل شده و مهریه سنگینی -خود یا خانواده‌اش- برای او قرار می‌دهند که فکر غلطی بوده و با مهریه‌های سنگین متاسفانه این روزها دچار مصیبت به اجرا گذاشتن آن و نتوانستن پرداخت و بعد هم زندان هستیم.

این حقوقدان ادامه داد: این کار غلط است. ما معتقدیم باید طوری باشد که حق طلاقِ مطلق مرد از بین برود و حق طلاق به آدم بی‌طرفی به عنوان قاضی داده شود که اگر تشخیص داد شرایط زندگی زن و مردی به جایی رسیده که دیگر نمی‌توانند با هم ادامه دهند، او حکم طلاق را اجرا کند و این مساله در اختیارِ مطلقِ مرد نباشد تا زن مجبور شود در قبال آن چنین تضمینی را برای خود ایجاد کند، اما حال که ایجاد شده و مصیبت پیش آمده باید گفت که مهریه نیز دینی مانند باقی دیون است که اگر مدیون نتواند آن را پرداخت کند قانون محکومیت‌های مالی با فرد رفتار کرده و او را هم زندان می‌کنند و هم اینکه مجازات‌هایی که قانون در نظر گرفته اجرا می‌شود.

وی گفت: اینکه مهریه را از این مساله مجزّا کنیم، امتیازی است که برای این افراد قایل هستیم و در قبال آن حق مسلمی از خانم‌ها سلب می‌شود که البته باید این مساله ریشه‌یابی شود و مهرهای سنگین گذاشته نشود.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: در مورد مسایل اجتماعی نمی‌توان راجع به مسایل یک مقطع بحث کرد، بلکه باید ریشه یابی کرده و ریشه‌های آن را درمان کرد تا کار به آنجا کشیده نشود که بخواهند عده‌ای را محروم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۲ ۱۳:۱۳

فعلا در حال حاضر شده کاسبی برای خیلی از خانومها...الان مردی که تو زندگیش کم نذاشته و خانوم به هر دلیلی سر سازش نداره مرد چرا باید پول زور به زن بده.همش که مرد مقصر و باعث طلاق نیست.والا ما میگیم پول زور.اگه حق با خانوم باشه اونوقت وظیفه مرده که مهریه بده

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۲ ۱۴:۴۵

قوه قضاییه مرد هست نمایندگان مجلس مرد هستند خانم غیرت گوش شنوایی نیست.... چرا بار سنگینی و فشارهای روانی رو از آقایون برداشتند گذاشتند روی دوش من زن

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۳ ۰۲:۵۵

مهریه نیست کلاهبرداری است موقع جوانی مهر می کنند وحتی در پیری هم پرداخت نمی کنند استعمار زنان در ایران

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۳ ۱۵:۱۲

دقیقا من زن هم همین را گفتم مردی که از کل سکه مهریه زنش ک ربع سکه پرداخت نکرده کلاهبردار هستش و باید قوه قصاییه به من زن هم توجه کند و حقوق من را در صورت ندادن مرد از بیت المال پرداخت کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۱۶:۰۹

همینطوره دقیقا

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۳ ۱۵:۴۸

مهریه برای خانوم ها شده کاسبی و کلاهبرداری از مردان بدبخت ک گول این زن های کلاهبردار رو میخورن

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۰۳ ۱۷:۳۴

این خانوم غیرت ک بالا اظهار نظر میکنه همش طرف خانوم ها رو میگیره اصلن حرف هاش درست نیست. ازدواج شده منبع درآمد برا خانوما. چرا خانومی ک دوسال فقط زندگی کرده باید مهریه بگیره؟ یا چرا باید نرخ سکه به قیمت روز باشه؟!! چرا به قیمت روز عقد نباس باشه؟