• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99080603475
  • خبرنگار : 71567

از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم؛

الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو ابلاغ شد

الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو ابلاغ شد

«الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو» با تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، از سوی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا؛ در ابلاغیه دکتر علی خاکی صدیق به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی چنین آمده است: شایسته است دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی طبق الگوی اعلامی نسبت به فراهم آوردن زمینه لازم برای درخواست ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با لحاظ توزیع متوازن و متناسب ظرفیت کل به رشته گرایش‌ها و مقاطع تحصیلی مبتنی بر اصول و مبانی آمایش آموزش عالی، نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حفظ و ارتقای کیفیت آموزش عالی اقدام کنند.

از آنجا که در اجرای الگوی یادشده، اطلاعات و آمار اعضای هیئت علمی تمام‌وقت در سامانه آموزش عالی (HES) مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود، ضروری است آن دانشگاه/ مؤسسه آموزش عالی نسبت به به‌روزرسانی و اخذ تأییدیه‌های لازم از مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت متبوع برای اعضای هیئت علمی تمام‌وقت خود حداکثر تا پایان آبان‌ماه ۱۳۹۹ در سامانه یادشده اقدام کنند. در غیر این‌صورت آمار موجود مبنای تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو و تأیید یا رد رشته‌محل‌های آن مرکز آموزشی در پرتال سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم؛ متن کامل مصوبه جلسه ۹۲۹ شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به شرح زیر است:

"شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در جلسه ۹۲۹ مورخ ۲۲ تیر ۹۹ الگوی تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کلیه مقاطع تحصیلی را به شرح زیر تصویب کرد:

سقف ظرفیت کامل پذیرش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در هر سال تحصیلی به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف- در مقطع کارشناسی به ازای هر عضو هیئت علمی -صرف‌نظر از مرتبه علمی ۴ دانشجو قابل پذیرش است.
ب- برای مقطع کارشناسی ارشد به ازای هر عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری ۲ و در مراتب دانشیاری و استادی ۳ دانشجو قابل پذیرش است.
ج- برای مقطع دکتری به ازای هر سه عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری، هر دو عضو هیئت علمی در مرتبه دانشیاری و یک عضو هیئت علمی در مرتبه استادی، یک دانشجو قابل پذیرش است.

بر این اساس ظرفیت کل پذیرش دانشجو، اعم از ظرفیت پذیرش از محل قانون موسوم به آموزش رایگان یا دریافت شهریه در هر مقطع تحصیلی بر اساس تعداد و مرتبه اعضای هیئت علمی، سرانه فضای آموزشی و پیوست خدمات رفاهی به هر دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی اختصاص می‌یابد و مسئولیت اختصاص و توزیع ظرفیت بین رشته‌ها و گرایش‌های مختلف برعهده دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی پذیرنده دانشجو است.

تذکر ۱: در مورد مؤسسات آموزش عالی دارای معدود رشته‌های تحصیلات تکمیلی، تخصیص ظرفیّت بر اساس تعداد و مرتبه اعضای هیئت علمی مرتبط با آن رشته‌ها صورت می‌گیرد.

تذکر ۲: در اجرای سند الزامات هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی- عتف_ل _۳۱۰۱، سقف ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تدریج طی یک برنامه زمانی چهارساله بر اساس پذیرش تقاضامحور تعیین خواهد شد.

تذکر ۳: تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی فارغ از الگوی یادشده و مبتنی بر مقرّرات مربوط توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده صورت می‌گیرد.

تذکر ۴: - در مورد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی– غیرانتفاعی، علاوه بر اعضای هیئت علمی مؤسسات، کلیه اعضای هیئت علمی وابسته و حق التدریس نیز در محاسبه ظرفیّت منظور می‌شود.
افزون بر این شورا مقرر داشت:

یکم: تعیین و اختصاص ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس الگوی مذکور از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قابل اجراست.

دوم: در نخستین سال از اعمال الگوی یادشده، اختلاف ظرفیت پذیرش با روش جاری تا ۴۰ درصد و برای سال دوم تا ۲۵ درصد با تأیید معاون آموزشی وزارت پذیرفتنی است.

سوم: در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی، سهم ظرفیتی پذیرش دانشجویان شهریه‌پرداز در هر رشته-گرایش نمی‌تواند از ظرفیت پذیرش دانشجویان برخوردار از آموزش رایگان بیشتر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha