• جمعه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99062821262
  • خبرنگار : 50355

مدیر پایانه مرزی سرخس:

مرز زمینی سرخس با ترکمنستان به طور آزمایشی بازگشایی شده‌ است

مرز زمینی سرخس با ترکمنستان  به طور آزمایشی بازگشایی شده‌ است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر پایانه مرزی سرخس گفت: مرز زمینی ایران با ترکمنستان به مدت ۱۰ روز به طور آزمایشی و با شرایط خاص بازگشایی شده و در صورت تایید این روند، این بازگشایی تمدید خواهد شد.

محمد مهدی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: در نشستی  که بین معاونین وزرای دو کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، طرفین توافق کردند که مرز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای مدتی محدود و با شرایطی خاص بازگشایی شود.

وی ادامه داد: روند کار به این شکل است که کامیون‌های باری ایران تا عمق ۲۰۰ متری مجازند بدون ویزا  وارد خاک ترکمنستان شوند و آنجا  تریلرهای حاوی بار از کشنده‌ها جدا شده و کشنده‌های  کشور ترکمنستان تریلرها را تحویل گرفته، بار آن را خالی می‌کنند و مجددا تریلر خالی را در مرز تحویل کشنده‌های ایران می‌دهند.

رضایی خاطر نشان کرد: در ابتدا این توافق برای ۳ روز انجام شد و در طی این ۳ روز ۴ دستگاه خودرو باری از مرز خارج شده و با شرایط مذکور بارشان را به ترکمنستان تحویل دادند که این مدت از تاریخ ۲۴ شهریور ماه به مدت ۱۰ روز دیگر تمدید شد.

مدیر پایانه مرزی سرخس افزود: این رویه، رویه‌ای جدید است و هنوز به خوبی جا نیفتاده‌ است، به همین دلیل سرعت کار کمی پایین است و باوجود اینکه توافق شد که هر روز ۱۰ دستگاه خودرو، بار را جابه‌جا کنند، اما با گذشت ۵ روز از این طرح، در کل ۱۰ دستگاه بار خود را تحویل داده‌اند.

وی تاکید کرد: این طرز تحویل بار فقط مختص ایران نیست و بقیه کشورهای همجوار ترکمنستان و سایر کشورها از جمله ترکیه، تاجیکستان و ازبکستان در حال حاضر به همین شیوه  مراودات تجاری زمینی با ترکمنستان دارند.

رضایی تاکید کرد: در شرایط موجود اصل کار رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط طرفین است و در ایران و قبل از خارج شدن از مرز خودروهایی که قصد خروج دارند از تونل ضد عفونی عبور می‌کنند و بعد از آن یک تأییدیه بهداشتی مبنی بر ضد عفونی شدن را دریافت می‌کنند تا اجازه عبور از مرز را داشته باشند.

مدیر پایانه مرزی سرخس گفت: در شرایط عادی روزی ۳۰ کامیون باری از مرز خارج و وارد ترکمنستان می‌شدند که از اسفند ماه سال ۹۸ و به دلیل شیوع ویروس کرونا این مرز زمینی بسته شد.

گفتنی است؛ پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد واقع شده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha