• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99062518730
  • خبرنگار : 50037

رئیس اداره میراث فرهنگی اسدآباد خبر داد

کرونا مانع ثبت جشن شکرگزاری تالاب پیرسلمان به عنوان میراث ناملموس

کرونا مانع ثبت جشن شکرگزاری تالاب پیرسلمان به عنوان میراث ناملموس

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد با اشاره به آیین ۴۰۰ ساله جشن شکرگزاری تالاب پیرسلمان گفت: قرار بود این آیین مغفول مانده امسال با اقدام و پیگیری های لازم ثبت فهرست آثار ناملموس کشور شود که با توجه به شیوع کرونا امکان برگزاری این جشن و پیگیری برای ثبت ممکن نیست.

کامران اکبری‌شایگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای ثبت این آیین ۴۰۰ ساله باید با برگزاری جشن و دعوت از کارشناسان مربوطه تصویر و گزارش‌های مراسم توسط این کارشناسان تهیه و برای ثبت و تأیید و به تهران ارسال شود که به علت شیوع کروناویروس و ممنوعیت تجمعات امسال این امر امکان ندارد.

وی افزود: از سالیان پیش هر ساله در آخرین جمعه شهریورماه و آخرین جمعه فصل تابستان اهالی روستای لک لک در مجاور و نزدیکی تالاب پیرسلمان به اتفاق دیگر روستاها با پایان برداشت محصول گندم و محصولات کشاورزی خود براساس آیین دیرینه مراسم جشن شکرگزاری تالاب را با حضور در این محل برگزار می کنند که امسال به علت ممنوعیت تجمعات احتمال برگزاری آن بسیار ضعیف و ناممکن است.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه تالاب پیرسلمان جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده و در جوار آستان مقدس امامزاده پیرسلمان یکی از بقعاع متبرکه واقع شده است، تصریح کرد: تالاب پیرسلمان با وجه تسمیه قرار گرفتن در مجاورت امامزاده پیرسلمان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری، تفریحی و زیارتی بخش پیرسلمان به شمار می رود که هر ساله شاهد حضور مسافران و گردشگران بسیاری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون غذای «آش خیار» اسدآباد در آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و قصد داریم علاوه بر پیگیری به ثبت رسان پخت نان سنتی و کلره محلی چشمه قنداب، آیین سنتی شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان نیز به عنوان یکی از مراسم و آیین های با قدمت ۴۰۰ ساله نیز به ثبت آثار ناملموس کشور برسد که پیگیری این امر متأسفانه امسال میسر نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha