• یکشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99040805983
  • خبرنگار : 50081

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد:

تحقق آرمان‌های سبز دانشگاه، متکی به مشارکت جمعی دانشگاهیان است

تحقق آرمان‌های سبز دانشگاه، متکی به مشارکت جمعی دانشگاهیان است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اولین گام در جهت تحقق آرمان‌های سبز دانشگاه، شکل‌گیری نهادی قدرتمند و متکی به مشارکت جمعی همه دانشگاهیان است.

دکتر سید یاسر بنی‌هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهداف دانشگاه سبز اظهار کرد: دانشگاه سبز خود را موظف می‌داند زمینه‌های مشارکت  همه دانشگاهیان در امور مرتبط با دانشگاه سبز را فراهم کند. این مشارکت می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد. همچنین فعالیت‌های دانشگاه سبز می‌بایست در چارچوب عادلانه‌ای از قوانین صورت پذیرد و دربرگیرنده حمایت کامل از حقوق قانونی همه دانشگاهیان باشد و به صورت شایسته‌ای اجرا شود. دانشگاه سبز معتقد است برای توسعه سرمایه اجتماعی فیمابین دانشگاه سبز و دانشگاهیان از فرصت‌هایی برابر جهت برخورداری از امکانات دانشگاه سبز برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: بهره‌برداری درست از محیط زیست، یکی از اهداف مهم سند چشم‌انداز 20 ساله کشور در افق 1404 هجری شمسی بوده است و با توجه به اهمیت و نقش برجسته دانشگاه‌ها و همچنین رسالت آموزشی و پژوهشی آنان، می‌توان دانشگاه را یک عامل مهم و تاثیرگذار در تحقق این امر دانست و عملاً جامعۀ دانشگاهی را به‌عنوان الگویی برای مردم به‌منظور رشد فرهنگ محیط‌زیستی معرفی کرد.

بنی هاشمی در خصوص وظایف مدیریت سبز اظهار کرد: تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و اتخاد تمهیدات لازم در جهت ارتقاء سطح دانشگاه براساس استاندارهای محیط زیستی و دست‌یابی به معیارهای «دانشگاه سبز» در سطح ملی و بین‌المللی، برنامه‌ریزی و مشارکت در راستای دستیابی به اهداف محیط زیستی سند راهبردی و طرح جامع دانشگاه، سیاستگذاری و تسهیل‌گری در جهت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، بهینه‌سازی مصرف انرژی و به کارگیری فناوری‌های پاک و سازگار با محیط زیست از جمله وظایف دانشگاه سبز به شمار می‌رود.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: موضوع دوچرخه سواری در دانشگاه به فرهنگ استفاده از وسیله پاک برمی‌گردد که باید آن را ترویج داد و مسائل فرهنگی را در این زمینه حل کرد. همچنین در این راستا پیشنهادی طرح کردیم که در آن همه افراد می‌توانستند از دانشگاه سبز برای دوچرخه‌سواری گواهی بگیرند و اگر فردی تخلف یا ناهنجاری انجام می‌داد، گواهینامه همان فرد ضبط می‌شد. 

بنی هاشمی تصریح کرد: ما در دانشگاه تا حدودی فعالیت‌هایی برای نصب دوچرخه و مسیر آن انجام دادیم. با توجه به اینکه بعضی از افراد با عدم مراقبت از دوچرخه‌ها، آسیب‌هایی را وارد کردند، آن‌ها را  بازسازی و در اختیار دانشکده‌ها قرار دادیم تا همه دانشگاهیان از آن استفاده کنند. همچنین برنامه‌هایی را برای تسهیلات خرید دوچرخه درنظر داریم که افراد بتوانند با تخفیف از فروشگاه معتبر خریداری کنند.

وی افزود: ما با فروشگاهی در نزدیکی دانشگاه مذاکره کرده‌ایم و افراد را به این مجموعه معرفی کردیم تا هر مدلی که انتخاب کردند، خریداری ‌کنند. در گذشته نمایشگاه دوچرخه در دانشگاه وجود داشت و علاقه‌مندان در صورت انتخاب می‌توانستند خریدشان را انجام دهند. اما در نمایشگاه محدودیت تنوع بود و به همین منظور فروشگاهی را انتخاب کردیم.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در چند نوبت دوچرخه برای دانشگاه خریداری شده و ساماندهی آن‌ها را راه‌اندازی کرده‌ایم و همه دوچرخه‌ها را تحت مدیریت دانشگاه سبز شناسایی و پلاک‌گذاری کرده‌ایم. اکنون تعدادی بازسازی شده و در اختیار دانشگاهیان قرار گرفته است و تعدادی هم در حال حاضر نیاز به تعمیرات دارد که انجام می‌شود تا به تعداد دوچرخه‌ها اضافه شود که در مجموع نزدیک 170 دوچرخه در چرخه دانشگاه وجود دارد تا مورد استفاده افراد قرار ‌گیرد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha