مینو نصیرزاده در گفتوگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: طبیعتا فرهنگسازی در مشهد باعث میشود که جایگاه هنر در بین مردم بالا رود و مردم به آن اهمیت دهند. در مشهد اهمیتی که باید به هنر داده شود، نمیشود و هنر جزء اولویتهای آخر است و همین امر بر روی مردم نیز تاثیر میگذارد.
وی ادامه داد: من از کودکی به کار نقاشی علاقهمند بودم و به صورت غیر حرفهای نیز به این کار مشغول بودم؛ اما از سال 93 تمام انرژیام را روی نقاشی گذاشتم و پس از شرکت در چند نمایشگاه نقاشی در تهران متوجه شدم که نسبت به سایر شرکتکنندهها جایگاه خوبی دارم.
این هنرمند نقاش در خصوص جشنوارههایی که شرکت کرده، اضافه کرد: در جشنواره هنری ایتالیا که شرکت کردم، آثارم بسیار مورد استقبال قرار گرفت و همین امر انگیزهای برای شرکت در دیگر جشنوارههای بینالمللی شد، آثارم در تمام جشنوارههایی که شرکت میکردم، پذیرفته میشد و همین امر باعث بالا رفتن اعتماد به نفس من در کار هنری شد.
نصیرزاده ادامه داد: در جشنوارهای که به همت گالری ساره مسکو برگزار شده بود، شرکت کردم و در آن جشنواره مقام دوم را کسب کردم، کسب این مقام برایم جالب بود؛ چرا که به صورت اتفاقی و لحظهای در این جشنواره شرکت کردم و خوشحال بودم از اینکه در جوامع بینالمللی نام ایران در امور هنری مطرح شده و ایران جایگاه بالاتری نسبت به دیگر کشورها داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 20 نمایشگاه داخلی و خارجی گروهی شرکت کردهام و پنج مورد نیز نمایشگاه انفرادی برگزار کردهام که دو مورد از آنها در تهران و باقی در مشهد بوده است.
این هنرمند نقاش در مورد استقبال مردم مشهد از هنر تصریح کرد: استقبال مردم از آثار هنری در تهران بسیار بیشتر از مشهد است؛ چرا که مردم تهران در حوزه آثار هنری بیشتر علاقهمند هستند و وارد صحنه شدهاند، اما در مشهد به هنر و نقاشی کمتر توجه میشود.
نصیرزاده ادامه داد: همچنین استقبال از آثار هنری و اهمیت به هنر در اصفهان به دلیل پیشنیه هنریشان زیاد است، اما مشهد از نظر جایگاههای هنری و تجسمی جایگاه خوبی ندارد و به نظر من از این بابت بسیار خاموش است.
وی افزود: با اینکه نسبت به سالهای گذشته جامعه بسیار پیشرفت کرده؛ اما باز هم به جایگاه هنر اهمیتی داده نمیشود، در واقع از طرف دولت و متولیان امر از این ماجرا حمایتی به عمل نمیآید.
این هنرمند نقاش مدعی شد: بازار اقتصاد هنر در مشهد بسیار خراب است، مشهدیها برای هنر هزینه نمیکنند و دلیل این امر عدم فرهنگسازی در مشهد است.
این هنرمند نقاش یکی از موانع کاری را گرانی کلی و عمومی در وسایل نقاشی دانست و یادآور شد: گرانی در سالهای گذشته به این دلیل بود که وسایل هنری و نقاشی جزء اجناس لوکس شناخته میشدند، به همین دلیل گرانتر از باقی وسایل بودند، این در صورتی است که وسایل هنری به تولید آثار هنری منجر میشود و این آثار میتواند در ایران و در خارج از ایران جایگاه خاصی پیدا کند. در واقع اینکه اسباب و وسایل کارهای هنری جزء لوازم فانتزی قرار گیرد، برای من عجیب بوده و هست.
نصیرزاده ادامه داد: در حال حاضر ما هنوز درگیر این ماجرا هستیم، کمبود مقوا و وسایل هنر نقاشی کاملا محسوس است و به نظر من هنرجویان همت بسیار بالایی دارند که با وجود چنین اوضاعی با علاقه کار میکنند؛ سنگینی بار این گرانی بر روی دوش هنردوستان است و کمتر کسی این روزها جرئت میکند وارد این حوزه شود؛ مگر اینکه واقعا عاشق این کار باشد و از دیگر هزینههای زندگیاش بکاهد و به این کار بپردازد.
وی اظهار کرد: یکی از راهکارها برای این موضوع یارانهای است که دولت باید برای وسایل هنری تامین کند یا حداقل این یارانه باید برای هنرمندانی که حرفهایتر کار میکنند و قرار است آثارشان در مجامع بینالمللی و جشنوارهها در معرض نمایش قرار گیرد، ارائه شود، مانند تخفیف در هزینههای پستی ارسال آثار.
این هنرمند نقاش خاطرنشان کرد: نقاشی جزء اولویتهای آخر در زندگی افراد است و من قدر افرادی که در این حوزه کار میکنند یا اقدام به فعالیت در این زمینه میکنند و یا به دنبال خلق آثار هستند را میدانم.
نصیرزاده در مورد برنامههای آینده خود تصریح کرد: برای شرکت در مسابقات و جشنوارهها در حال حاضر برنامهای ندارم و به دنبال این هستم که جوانان را جایگزین خود کنم. من در جشنوارهها و مسابقات زیادی شرکت و تجربیات زیادی کسب کردهام و چه خوب است که جایگاهم را به نفر دیگری بدهم، افرادی که برای اولین بار میخواهند شرکت کنند یا فردی که بارها شرکت کرده و کارش پذیرفته نشده است.
انتهای پیام
نظرات