• شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98111913609
  • خبرنگار : 71573

حمیدرضا شاه‌آبادی، برگزیده کتاب سال:

نمی‌توان نوشتن برای کودکان را دست‌کم گرفت

نمی‌توان نوشتن برای کودکان را دست‌کم گرفت

حمیدرضا شاه‌آبادی می‌گوید: عده‌ای فکر می‌کنند کار ادبی برای کودکان شکل رشدنیافته کار ادبی برای بزرگسالان است؛ در حالی که کودکان با بزرگسالان ماهیتا متفاوت هستند و به هیچ وجه نمی‌توان کار کردن برای آن‌ها را دست‌کم گرفت.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که با کتاب «دروازه مردگان» به عنوان برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این‌که بعد از سال‌ها در بخش کودک و نوجوان کتاب سال، کتابی به عنوان برگزیده شناخته شد و با توجه به اظهارنظرهایی از جمله این‌که گفته می‌شود «یکی از مسائلی که در جایزه کتاب سال مطرح می‌شود این است که آیا کتاب چندجلدی که در حوزه‌ فلسفه نوشته می‌شود با کتاب کودکی که ۵۲ صفحه است و نصف آن هم تصویرگری است با هم برابر هستند و باید به شکل یکسان به آن‌ها جایزه داده شود؟»، گفت: به نظر می‌رسد این دیدگاه و این رویکرد از بین رفته است، زیرا امسال به کتاب کودک جایزه دادند. واقعیت این است، تصوری در بین گروهی وجود دارد که کودک بزرگسال رشدنیافته است و فکر می‌کنند کودک از نظر توانایی، فهم، سلیقه و بسیاری از موارد دیگر در سطح پایین‌تری نسبت به بزرگسالان قرار دارد.

او  افزود: وقتی این تصور وجود داشته باشد، این نگاه به تولیدات فرهنگی مرتبط با کودکان نیز سرایت پیدا می‌کند. عده‌ای فکر می‌کنند کار ادبی ویژه کودکان شکل رشدنیافته کار ادبی ویژه بزرگسالان است در نتیجه تصورشان  این است کاری که برای کودکان نوشته می‌شود کار ضعیف‌تر،  راحت‌تر و در دسترس‌تری است. اگر بر این مبنا جلو برویم قطعا به همین نتیجه می‌رسیم. ولی واقعیت این است که  کودکان با بزرگسالان ماهیتا متفاوت هستند و به هیچ وجه نمی‌توان کار کردن برای آن‌ها را دست‌کم گرفت.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: کار فرهنگی و ادبی برای کودکان تخصص ویژه‌ای است که هرکسی ندارد. اگر به اشتباه تصور کنیم کار ادبی برای کودکان آسان‌تر از بزرگسالان است مانند این است که بگوییم پزشکی که اطفال را معاینه می‌کند کارش راحت‌تر  از پزشکی است که بزرگسالان را معالجه می‌کند. هر دو این‌ها تخصص‌های جداگانه‌ای هستند. خوشحالم که امسال این تصور غلط از بین رفت و برگزارکنندگان جایزه کتاب سال به این نتیجه رسیدند  در حوزه ادبیات کودک هم جایزه داشته باشند و برگزیده‌ای  اعلام شود.

نویسنده کتاب «دروازه مردگان» که به عنوان کتاب برگزیده در جایزه کتاب سال معرفی شده، همچنین درباره تأثیر جوایز ادبی بر کتاب‌های کودک و نوجوان، اظهار کرد: واقعیت این است که اگر کار داوری جوایز ادبی به درستی انجام شود و یا آثار شایسته‌ای انتخاب و معرفی شوند، خب، این امکان  فراهم می‌شود مردم کتاب‌های خوب را بشناسند  و راحت‌تر  بتوانند کتاب‌های مناسبی را پیدا کنند. از طرف دیگر  فضای رقابتی‌ای  بین نویسنده‌ها ایجاد می‌شود که در آینده موجب رشد کیفی ادبیات کودک می‌شود. 

او سپس گفت: هر هنرمندی و در هر رشته هنری‌ای  با این امید دست به خلق اثری می‌زند که دیده و تحسین شود، و نمی‌توان منکر این موضوع شد. جشنواره‌ها این امکان (دیده شدن) را فراهم می‌کنند. اگر این جشنواره‌های ادبی وجود نداشته باشد، دیده شدن آثار و تحسین شدن‌شان شاید بیشتر طول بکشد و چه‌بسا بسیاری از کارهای خوب در این میان هیچ‌وقت دیده نشوند.

حمیدرضا شاه‌آبادی همچنین بیان کرد: بدون تعارف باید بگویم در طول این چند روز که به عنوان برگزیده جایزه کتاب سال معرفی شده‌ام، عکس‌العمل‌های بسیار خوبی را از اطرافیان و دوستان و کسانی که دورا دور با آن‌ها در ارتباط هستم، دیده‌ام. می‌توان گفت برای آن‌ها کسب این جایزه مهم است و بر این  اساس می‌توانم به این نتیجه برسم، مردم به این جوایزه با نگاه تحسین‌برانگیز نگاه می‌کنند و آثاری که برنده جایزه شوند قطعا بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.

 انتهای پیام.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha