• دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۰۲:۲۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98092418071
  • خبرنگار : 71424

برای رتبه‌بندی از مهر 99

کارکنان آموزش و پرورش انتخاب کنند اداری باشند یا آموزشی

کارکنان آموزش و پرورش انتخاب کنند اداری باشند یا آموزشی

نظام رتبه بندی معلمان که طی چند سال اخیر به یکی از دغدغه‌ها و مطالبات معلمان و از سوی دیگر پای ثابت وعده‌های وزرای آموزش و پرورش تبدیل شده بود در جلسه سوم آذر هیئت وزیران تصویب شد؛ هرچند همچنان انتقادهایی بر این طرح وارد است و کارشناسان معتقدند این طرح صلاحیت معلمان را به طور کامل نمی‌سنجد، بلکه به نوعی افزایش حقوق است.

به گزارش ایسنا، علی الهیار ترکمن اخیرا توضیحات مبسوطی درباره رتبه بندی معلمان ارائه و اظهار کرد: در نظام‌های آموزشی، ارتقای حرفه‌ای و مهارت‌های تدریس از اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که یک معلم باید از آن برخوردار باشد تا کیفیت تدریس را به بهترین نحو تضمین کند و معلومات و دانش خود را به دانش آموزان انتقال دهد.

وی افزود: رتبه‌بندی معلمان بر حسب توانمندی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای آنها انجام می‌شود.

معاون برنامه ریزی  توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در  ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه به صراحت بر تهیه نظام مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای تاکید شده است گفت: با پیگیری‌های یک و نیم سال اخیر و بکارگیری تجارب گذشته این نظام را تهیه کردیم که از سوی دولت تصویب و ابلاغ شد.

مشمولان رتبه بندی چه کسانی هستند؟

الهیار ترکمن درباره مشمولان این طرح گفت که این طرح معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحد آموزشی که مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل هستند را در برمی‌گیرد. معلمان بر اساس چک لیست‌هایی ارزیابی و متناسب با امتیازاتی که می‌گیرند یک ما به ازای مالی در حکم حقوقی شان اعمال می‌شود.

کدام گروه‌ها مشمول رتبه بندی نمی‌شوند؟

مشمولان بخشنامه ۲۳۰ از مهر سال آینده باید انتخاب کنند که اداری باشند یا آموزشی

الهیار در پاسخ به اینکه کدام گروه‌ها مشمول نمی‌شوند؟ اظهار کرد: در آموزش و پرورش  به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۸، اجازه داشتیم که از نیروهای آموزشی در مشاغل اداری استفاده کنیم. طبق بخشنامه‌ای که معروف به بخشنامه ۲۳۰ است می توانیم نیروی آموزشی را در بخش اداری بکارگیری کنیم. البته حضور آنها در مشاغل  اداری نافی سنوات قابل قبولشان در حوزه آموزش نمی‌شود و می‌توانیم بین بخش اداری و آموزشی این انتقال را انجام دهیم.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک نظام آموزشی باید نیروهایش تفکیک شده و ساختار منسجمی داشته باشد که بتواند روی نیروی انسانی سرمایه گذاری کند. در مصوبه تصریح شده که آموزش و پرورش باید تفکیک نیرو بین نیروهای اداری و آموزشی انجام دهد. یعنی آنها باید انتخاب کنند یا به عنوان نیروی اداری مشغول باشند و یا اینکه به مدرسه برگردند  به شغل تدریس ادامه بدهند.

معاون برنامه‌ریزی  توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجازه داریم مشمولان بخشنامه ۲۳۰ که آموزشی‌اند اما در حال حاضر به بخش اداری منتقل شده‌اند را تا مهر سال آینده از مزایای رتبه‌بندی برخوردار کنیم گفت: ولی این افراد باید تا مهر ماه انتخاب کنند که یا نیروی اداری می‌شوند و از مزایای اداری استفاه می‌کنند یا به مدرسه بر می‌گردند و امتیازات آن حوزه را دریافت می‌کنند. این انتخاب را باید همکاران ما انجام دهند.

الهیار ادامه داد: بنابراین آنها که اداری هستند و اداری باقی می‌مانند از مهر ماه سال آینده مشمول رتبه بندی نمی‌شوند. بنابراین فعلا همه را شامل می‌کنیم و تا اول مهر ۹۹ اجازه داریم رتبه بندی را برای آموزشی‌ها و مشمولان بخشنامه ۲۳۰ اجرا کنیم، ولی از اول مهر ۹۹، مشمولان بخشنامه۲۳۰ باید انتخاب کنند. از کل نیروهایی که در اختیار داریم  حدود ۴۰ هزار نفر در مشاغل اداری هستند.

رتبه بندی معلمان  در پنج طبقه

وی با اشاره به اینکه معلمان در  پنج طبقه قرار می‌گیرند اظهار کرد: تمام این افراد که دارای سابقه بالاتر از دو سال باشند وارد فرایند رتبه بندی می‌شوند. در طبقه اول معلمان دارای دو سال سابقه که ۱۲۰ ساعت دوره آموزش ضمن خدمت گذرانده باشند و درصدی از امتیازهای مربوط به ارزیابی عملکرد را کسب کرده باشند قرار می‌گیرند. طبقه اول باید حد نصاب ۶۰ درصد نمره و امتیازات را کسب کنند. از اول تا طبقه دوم باید چهارسال بگذرد و  معلمان دارای شش سال سابقه که ۷۰ درصد نمرات ارزیابی را بگذرانند در طبقه دوم قرار می‌گیرند.

معاون برنامه ریزی  توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از طبقه دوم تا سوم باید شش سال بگذرد و معلمان بعد از ۱۲ سال سابقه وارد رتبه سوم می‌شوند. همینطور بعد از ۱۸ سال وارد رتبه چهارم و بعد از ۲۴ سال وارد رتبه پنجم می‌شوند.

پیش بینی ما صدور احکام در کمتر از ۴۵ روز آینده است

معاون برنامه ریزی  توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مقدمات کار برای به‌روزآوری امتیازها  و تهیه چک لیستها از چند روز قبل شروع شده است اظهار کرد: پیش بینی ما صدور احکام در کمتر از ۴۵ روز است، اما چون تاریخ اجرای مصوبه از اول مهر است هر زمان احکام اصلاح شود، معوقات هم پرداخت می‌شود. ۸۷۰ هزر نفر باید وارد این فاز شوند که عددی سنگین و زمانبر است اما مانع اجرایی نداریم.

مبنای کار رتبه‌بندی برخورداری از صلاحیت است و نمی‌توان به صرف معلم بودن وارد رتبه‌بندی شد

وی افزود: مبنای کار رتبه‌بندی برخورداری از صلاحیت است و نمی‌توان به صرف معلم بودن وارد رتبه‌بندی شد و به صرف وارد رتبه‌بندی شدن، حداکثر امتیاز را گرفت، ماهیت رتبه‌بندی برخورداری از امتیازات صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای است و هر معلمی که بیشترین امتیاز را داشته باشد گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای برای او صادر، در رتبه‌های مختلف قرار گرفته و از امتیازات بهره مند می‌شود.

الهیار ترکمن بیان‌کرد: خواهشم از فرهنگیان این است که به عوامل امتیازآور توجه زیادی داشته باشند و این عوامل به عنوان شواهد عینی ما را مجاز می‌کند که آنها را در یکی از رتبه‌ها قرار دهیم. فرهنگیان مجموعه عملکرد خود را مستندسازی کرده و در درجه اول روی عملکرد خود یک خودارزیابی دقیق داشته باشند و بدانند که واقعاً به کدام یک از رتبه‌ها می‌توانند اختصاص پیدا کنند و اینگونه نباشد که فکر کنند چون معلم هستند می‌توانند به بالاترین رتبه بروند؛ ما حتماً براساس شواهد عینی و مستندات معلمان را در یکی از رتبه‌ها طبقه بندی می‌کنیم تا هر فردی بتواند در جایگاه واقعی خود رتبه‌بندی شود.

وی گفت: تلاش می‌کنیم با خود فرهنگیان مرحله اول این کار را که ارائه امتیازات است، انجام دهیم و طبیعی است که در مرحله اول اعتراضات بیشتر است و به تدریج که مستندات کاملتر شود و فرهنگیان سوابق و مستندات خود را کامل کنند اعتراضات کمتر خواهد شد اما طبیعی است که اعتراضات در هر زمانی اتفاق بیفتد ما نیز پاسخگو هستیم. با کمک فرهنگیان و مساعدتی که در این زمینه اتفاق می‌افتد و تلاش همکاران ما در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها امیدواریم تا قبل از مهرماه ۹۹ رتبه‌بندی را در فاز کامل و صحیح خود قرار داده و هر کدام از فرهنگیان را متناسب با امتیازات و صلاحیت‌ها در جایگاه واقعی خود قرار دهیم.

افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی

الهیار ترکمن درباره افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی گفت: براساس جدولی که ضمیمه مصوبه دولت است و امتیازاتی که برحق شغل، شاغل و فوق‌العاده شغل افراد مشمول اعمال می‌شود اولین رتبه ما که رتبه یک است، ۲۲۵ هزار تومان افزایش حقوق و رتبه ۵ که بالاترین رتبه است حدود ۶۸۰ هزار تومان افزایش حقوق را شامل و افزایش سنواتی بر روی آن اعمال می‌شود و با سایر موارد از جمله طرح معلم تمام وقت که در آن شرکت می‌کنند نیز افزایش دیگری بر حقوق معلمان اتفاق می‌افتد که در مجموع عدد پایینی نیست.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش تغییر در معیشت فرهنگیان است اما یک برنامه تدریجی است چرا که در ظرفیت دولت و آموزش و پرورش نیست که یکباره این کار اتفاق بیفتد و باید در یک فرآیند تدریجی به این هدف دست پیدا کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه با تقدیم بودجه سال ۹۹ به مجلس پیش‌بینی افزایش حقوق برای سال ۹۹، ۱۵ درصد است و غیر از آن موارد ویژه‌ای که در وزارت آموزش و پرورش دنبال کردیم بحث معلم تمام وقت بود که اجرا شده است  اظهار کرد: حدود ۶۴ هزار نفر از معلمان وارد این طرح شده‌اند. طرحی را برای معلمان ابتدایی نیز دنبال می‌کنیم تا آنها هم بتوانند از برخی مزایای معلمان تمام وقت استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۰۷:۵۹

خداوکیلی یه فکری هم به حال تراکم بالای دانش اموزان بکنید؛ به خدا دانش اموزان تو این کلاسا تلف می شن. بابا حرف حق رو به کی بگیم تا کی نمی خواید فکری بکنید

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۰۸:۵۷

با تشكر از اجراي طرح هاي افزايش معيشت فرهنگيان لطفا براي بهبود معيشت معاونين و مديران مدارس كه طرح معلم تمام وقت شامل حالشان نمي شود ولي تمام وقت سر كار حاضرند فكري بكنيد.با تشكر

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۱۶:۱۲

معاون و مدیر به اتدزه کافی حق معاونت میگیرن

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۱۲:۳۲

اخه اين چه حرفيه اداري ها بروند اموزشي...اگه همه برن در مدرسه ان موقع كار هاي انباشته شده ادارات را كي انجام بده؟ مگه ميشه اداره اموزش و پرورش را از مدرسه جدا كرد؟مدير منطقه اي كه فقط تو اداره كار كرده باشه و از مدارس خبر نداشته باشه بدرد چي ميخوره؟اگه قرار باشه فقط كساني بيان در اداره كار كنند كه فقط ازمون اداري داده باشند اون موقع ايا به نظر شما بازدهي دارند؟ ايا مدارس حرف انها را قبول مي كنند؟

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۱۲:۳۹

چرا حقوق یک معلم مقداری ناچیز افزایش پیدا میکنه ،شبکه خبر،تلوزیون رادیو همه رسانه ها اعلام میکنن..اما حقوق چند برابری سایر ادارات و نهادها رو اعلام نمی کنند در حالیکه حقوق معلم یک سوم سایر ادارات است. درپناه حق

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۱۷:۴۹

احسنت،گل گفتی

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۱۳:۲۰

چرا 45 روز طول می کشد؟ نزدیک انتخاباته؟!

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۱۳:۴۹

با سلام چرا هیچ صحبتی از همکارای اداری نیست اگه بخواد اینجور پیش بره ادارات تقریبا خالی میشن. بنظر من این طرح به این صورت اگه پیش بره شکست میخوره

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۱۳:۵۱

معلمان در طول سال تعطیلات زیادی دارند سه ماه کامل تعطیل رو بابت چی حقوق کامل میگیرن ؟!

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۱۹:۰۹

با عرض سلام خدمت شما بزرگوار عزیز شما میگین چرا معلما بابت تعطیلات تابستون حقوق کامل میگیرند اگر شما واقعا به این فکر کنین که تربیت یک فرزند داخل یک خونه چه سخت و دشواره هیچوقت این حرفو واسه یک معلم که هشت ماه تلاش میکنه که هم امر تربیت و هم امر آموزش با عده ی زیادی از دانش آموزان رو میگذرونه رو نمیگفتین که چرا اون سه ماهو حقوق کامل میگیرن این در حالییه که میگین یک ساعت سر کلاس درس برابر با ۸ ساعت کار کردن داخل یک معدنه

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۵ ۲۰:۰۲

دلیل تعطیلیش اینه که معلمان باید در طول این تعطیلات مشغول بروزرسانی دانش خودشون باشن برای تربیت و آموزش بهتر و بروز دانش آموزان. اما الان میرن مسافرکشی برا تامین اجاره خونه

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۶ ۰۶:۲۴

باسلام همکار گرامی قبول کنیدکار آموزشی خیلی سخته.اگه تعطیلات نباشه معلم بیش از اینها فرسوده میشه