به گزارش ایسنا، در اولین روز سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت)، از دوشنبه ۱۸ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو آغاز شده است، مستندی با نام «عروسکان» به کارگردانی علی دلکاری پخش شد که به موضوع کودک آزاری مربوط میشد.
این فیلم روایت رنجها، دردها، دغدغه ها و تعصبات ساکنان یک روستا در یکی از استان های شمال غربی کشور است که حضور یک کارشناس مددکاری همراه بوده؛ کسی که مجوزهای لازم برای آموزش در این زمینه را به ساکنان روستا داشت تا شاید رسم کودک همسری در این روستا با آموزش و آگاهی رسانی ریشه کن شود.
در این مستند مادرانی را می بینیم که از کار خود برای شوهر دادن زود هنگام دخترانشان دفاع میکردند و البته اگر در آن موقعیت و از نگاه آنها به شرایط نگاه شود شاید تقصیر کمتری بر دوش آن ها باشد. آنها دختران خود را تا سن ۹ سالگی برای انجام تمام امور خانه و خانه داری آماده میکنند در حالی که هیچ کدام از این بچهها آموزش لازم را برای همسرداری و فرزندآوری نمیبینند و حتی بلوغ لازم جسمی را برای این امر ندارند.
«عروسکان» تصویرگر دردها اشکها و حسرت های دختران جوان و زیبای بعضا زیر ۲۰ سالهای است که به خاطر فشار خانواده، ترس از آبرو آن هم بخاطر تهدیدهای پسرانی که آن ها را دوست دارند از عشق و علاقه خود به درس و تحصیل و داشتن شغل گذشته، تن به ازدواج داده و روزهایی را به شب میرسانند که برایشان هیچ انگیزهای ندارد.
آنها به مددکار فیلم التماس میکنند تا کمک کند این رسم غلط در روستای شان از بین برود که شاید دختران بعد از آنها دچار این اجبار نشود.
مستند «عروسکان» روایتی خوب از یک درد و معضل مهم اجتماعی است که بنا به تعصبات و رسم و رسوم خاصی در بعضی نقاط کشور دیده میشود. در حالی که در همین فیلم هم تاکید میشود آمار دقیقی از کودک همسری در کشور وجود ندارد و حتی اشاره میشود که مسئولان تمایلی به ارائه و وجود داشتن چنین آماری هم ندارند.
این مستند ۳۰ دقیقهای که در بخش مسابقه ملی جشنواره شرکت کرده، روز پنجشنبه یک بار دیگر در سانس ۱۶ تا ۱۸ به نمایش گذاشته میشود.
به گزارش ایسنا، اولین روز جشنواره سینما حقیقت که از صبح دوشنبه با برگزاری مراسم افتتاحیه و حضور چهره هایی که بزرگداشت آنها برای این رویداد تدارک دیده شده بود، آغاز شد، آرام وکمی خلوت و با حضور برخی مستندسازان و همچنین علاقه مندان به سینمای مستند در پردیس سینمایی چارسو به پایان رسید.
رزرو بلیت و تهیه بلیت کاغذی برای ورود به سالن، حتی برای اهالی رسانه، از اتفاقات ویژه این دوره از جشنواره است چرا که دبیر جشنواره، محمد حمیدی مقدم تاکید دارد در این دوره مخاطب سنجی دقیقی از جشنواره حقیقت صورت گیرد.
با این حال به نظر میرسد دست کم در روز اول مشکل چندانی وجود نداشت هرچند عدهای موفق به خریداری بلیت نشده بودند و با توجه به وجود تعدادی صندلی خالی در بعضی سالنها امکان گرفتن بلیت را خیلی دیر پیدا کردند.
امسال بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هم انتخاب خواهد شد و برای آثاری که در بخش مسابقه ملی حضور دارند صندوق های رای گیری با گزینه های ضعیف متوسط و خوب آماده شده است.
انتهای پیام
نظرات