• دوشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98051406916
  • خبرنگار : 71282

یک کارشناس حوزه کار:

دکتر، مهندسی را مثل مته در ذهن فرزندان فرو کردیم!

دکتر، مهندسی را مثل مته در ذهن فرزندان فرو کردیم!

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه باید برای همه شغل‌ها ارزش قایل شویم گفت: مهارت‌های ورود به بازار کار باید از دوران دبستان به دانش آموزان ارائه شود و در سنین بالاتر مربیانی هدایت دانش آموزان را برعهده بگیرند.

عبداله مختاری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در بسیاری از کشورها آموزش‌های لازم برای ورود به بازار کار و به تناسب آن انتخاب رشته تحصیلی از همان دوران مدرسه آغاز می‌شود، گفت: قبلا در مدرسه به دانش آموز می‌گفتیم دوست داری چه کاره شوی و حرفه آینده او را بر مبنای علاقه و نیاز بازار نمی سنجیدیم، بیشتر اجبار خانواده‌ها یا سلیقه فرد بود که یک رشته تحصیلی را ادامه می‌داد ولی در بزرگسالی به سراغ رشته دیگری می‌رفت.

وی افزود: متاسفانه نه تنها در دوران مدرسه بلکه در دوران دبیرستان هم کسی دانش آموزان را هدایت نمی‌کند که به رشته کار و دانش برود یا وارد دکتری و پزشکی و مهندسی شود؛ بلکه رشته تحصیلی بر اساس ریز نمرات تحصیلی یا اجبار خانواده‌ها تعیین می‌شود که هیچ کمکی به آینده شغلی دانش آموز نمی‌کند.

عنوان دکتر، مهندسی را مثل مته در ذهن بچه‌ها فرو کردیم

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: آنقدر عنوان دکتر مهندسی را مثل مته در ذهن فرزندانمان فرو کرده‌ایم که به انجام کارهای یدی تمایل نشان نمی‌دهند و فکر می‌کنند اگر پشت میز بنشینند کافی است.

مختاری با انتقاد از عدم توجه رسانه‌ها و صدا و سیما به ارزشگذاری تمام مشاغل گفت: امروز نهادهای اجتماعی و رسانه‌ها باید به این مساله بپرازند که برای همه شغل‌ها ارزش قایل شویم و صدا و سیما در فیلم هایش تنها دکتر و مهندس را نشان ندهد و از همه ظرفیت‌های شغلی استفاده کند. ما در بحث ترویج فرهنگ کار ارزشگذاری نکرده‌ایم و همین مساله موجب شده تا نگاه به بعضی شغل‌ها تبعیض‌آمیز باشد.

شرکت در کلاس‌های فن‌آموزی و آشنایی با محیط واقعی کار

وی در پایان بر لزوم فراگیری آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای از سوی دانش آموزان و دانشجویان تاکید کرد و گفت: دانش آموزان باید از همان دوران ابتدایی در کلاسهای فن آموزی شرکت کنند و در دوران دانشجویی در کنار آموزشهای تئوری واحدهای عملی را نیز بگذرانند تا بتوانند وارد محیط واقعی کسب و کار شوند.

به گزارش ایسنا،  در حالی که بخش اعظمی از فارغ‌التحصیلان با چالش بی مهارتی در بازار کار مواجه هستند، آمارها نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد افرادی که به قصد اشتغال وارد دوره‌های مهارتی می‌شوند، در راهیابی به بازار کار موفق‌ترند. کارشناسان معتقدند پیوند میان آموزش با نیاز بازار کار موجب می‌شود تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی شغل مورد نظر خود را سریع‌تر پیدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha