زهرا نقوی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شعار سال ۹۸ تحت عنوان "رونق تولید"، با بیان اینکه گردش کار، گردش مالی، اشتغال و مشکلات رکود از مسائل اساسی "تولید" است، افزود: تولید راهکار مشکل "بیکاری" است، اما باید تولید متناسب با نیازهای روز جامعه و کیفیت قابل قبول باشد. تعداد محصولات ایرانی که تولیداتشان از قدمت بالایی (یک قرن یا نیم قرن) در بازار ایران برخوردار باشند انگشتشمار است، چراکه هیچ گاه به میزان عرضه و تقاضا، کیفیت بالای محصولات و استفاده از تکنولوژی روز توجه نشده است.
نایب رئیس انجمن زنان مدیر کارآفرین معتقد است: اگر کارآفرینان هنگام تولید، به کمیت و کیفیت محصولات آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی ایران به دلایل متعددی بسیار خاص است، توجه کنند، رونق کسب و کار و اقتصاد جامعه افزایش خواهد یافت.
عضو هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین در ادامه با تاکید بر اینکه زنان کارآفرین نیازمند کسب آموزشهای اولیه کارآفرینی هستند، گفت: فعالیتهای گروهی اصل مهمی در پیشرفت اقتصادی زنان است؛ با توجه به اینکه زنان به لحاظ روحیه خاص زنانگی از امتیازات ویژهای برخوردارند، توصیه میشود که به صورت گروهی با زنان دیگر وارد بازار کار شوند. زنان کارآفرین میتوانند با کسب تجربه، رونق تولید و جایگاه اجتماعی خود را ارتقاء دهند.
وی معتقد است که زنان نیازمند سرمایه اولیه، کسب دانش و تجربه هستند و اگر بنا بر این باشد که زنان با فعالیتهای گروهی با یکدیگر وارد بازار کار شوند، زنانی که دارای تجربه هستند در کنار زنانی که به دانش روز واقف هستند می توانند در زمینه تولید محصولات موفق تر عمل کند. نقوی
ادامه داد: همچنین برای زنان خود اشتغال و افرادی که در آغاز راه کسب و کار خود هستند، آموزشهایی در دو حوزه عمومی و تخصصی پیشنهاد می شود. آموزشهای عمومی شامل مهارتهای مدیریتی، بازاریابی، فروش و تامین منابع مالی خرد و آموزشهای عمومی حول استاندارسازی محصول (کالا و خدمات) هستند.
به گفته وی در سال ۱۳۹۵ ،۵۷ درصد ورودیهای مقطع کارشناسی را زنان تشکیل دادند، این درحالی است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان تحصیلکرده نسبت به مردان تحصیلکرده بسیار پایینتر است. زنان تحصیلکرده خواهان ورود به بازار کار و مشارکت در مدیریت جامعه و دستیابی به موقعیتهای بهتر هستند و در برنامه ششم توسعه کشور هم پیش بینی لازم برای بهره مندی جامعه از این ظرفیت شده است لذا توجه دولت و نهادهای سیاستگذار به دو رویکرد توانمندسازی و ترویج رویکرد خوداشتغالی، کسب و کار و کارآفرینی میتواند در افزایش مشارکت اقتصادی زنان بسیار تاثیرگذار باشد.
بنابر اظهارات نقوی، یکی از مسائلی که همه دنیا به روی آن تمرکز کرده، حضور بیشتر و موثر "زنان" است. طبق پژوهش انجام شده توسط صندوق بین الملی پول اگر زنان هند همانند مردان این سرزمین وارد بازار کار و اقتصاد شوند، ۲۷ درصد نرخ جی دی پی هند افزایش خواهد یافت، همین مشارکت در آمریکا افزایش ۵ درصدی را به همراه دارد؛ لذا با توجه به اینکه نقش اجتماعی زنان رشد یافته و ایران این روزها با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می کند، ورود زنان در بحث اقتصاد، کسب و کار و مشاغل خانگی به طور حتم موجب افزایش رشد اقتصادی کشور میشود.
نایب رئیس انجمن زنان مدیر کارآفرین معتقد است: دولت در زمینه مالیات و ارزش افزوده میتواند از زنان کارآفرین حمایت کند، به طوریکه بر اساس اولویتهای زمانی دولت، زنان نوکارآفرین برای مدتی از شروع فعالیت اقتصادی از پرداخت مالیات معاف شوند.
وی با اشاره به اینکه زنان کارآفرین در شبکه سازی تجربه بالائی ندارند، تاکید کرد: زنان فعال اقتصادی لابی گری را به درستی نمیدانند، لذا توصیه می شود در این زمینه میزی در سازمانهای دولتی جهت خدمات رسانی به زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار شکل گیرد تا با سرعت بیشتری به مسائل آنها رسیدگی و مشکلات اداری آنها برطرف شود.
نقوی در ادامه به مشکلات زنان کارآفرین پرداخت و یادآور شد: هنگامی که از تجارت صحبت میشود، نباید میان زنان و مردان تفاوتی وجود داشته باشد این در حالیست که وقتی کارآفرین زن و مرد از بانک درخواست وام میکند، ارجحیت با مرد است، به همین دلیل باید این تبعیضات و بی عدالتیها رفع و شرایط مساوی بین کارآفرینان برقرار شود.
انتهای پیام
نظرات