به گزارش ایسنا، کریم صالح عظیمی سال ۱۳۲۵ در تبریز متولد شد. او با شنیدن صدای آواز ابوالحسن خان اقبال آذر (اقبال السطان) به موسیقی سنتی علاقمند شد و پس از معرفی از سوی محمود فرنام (نوازنده نامی دایره) به محضر ابوالحسن اقبال آذر راه یافت. صالح عظیمی ردیفدان و مدرس آواز و خواننده موسیقی سنتی تاکنون تنها ارائهدهنده سبک و شیوه آوازی استاد اقبال آذر است و وفادارترین شاگردی به شمار میرود که استاد آذر طی یک صد و چند سال زندگی خویش تربیت کرد. صالح عظیمی از سال ۱۳۶۰ در مرکز موسیقی صداوسیما، مرکز حفظ و پژوهش موسیقی سنتی ایران، حوزه هنری، مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه سوره به تدریس موسیقی و آواز مشغول بود.
فخری ملک پور استاد پیانوی ایرانی نیز در یکم مهرماه ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد. پدرش سید ذبیح الله مَلِک پور از هنردوستان و مشاهیر زمان خود بود. او آموختن موسیقی را با نواختن ساز پیانو در سن ۹ سالگی آغاز کرد و طی مدت ١۲ سال به طور پیوسته ردیف سازی و آوازی موسیقی دستگاهی ایران و کلیهی قطعات و ساختههای استاد مرتضی محجوبی را فرا گرفت. ملک پور تنها شاگرد بازمانده مرتضیخان محجوبی (از بنیانگذاران موسیقی ملی ایران) است که پیانو را بهشکل سینه به سینه و با نتهای ابداعی محجوبی یاد گرفته است. به همین دلیل استادان موسیقی سنتی، او را به عنوان تنها مکتبدار وفادار و فعال در نگهداری و تدریس شیوهی استاد مرتضی محجوبی معرفی میکنند.
رامین جزایری ساز سازِ برجسته و نوازنده تار و سهتار متولد ۱۳۴۰ در تهران است. وی آموزش موسیقی را نزد محمد رضا لطفی آغاز کرد و از سال ۱۳۶۳ به سازندگی ساز علاقهمند شد و در کلاس معروف سازسازی چاووش شرکت کرد و از محضر محمود فرهمند، آموزههای سازسازی را فرا گرفت. در کنار آن، وی در نزد زنده یاد استاد مهدی کمالیان، سه تار ساز پیشکسوت آموختههای سازسازی را تکمیل کرد. جزایری در نواختن سهتار به شیوه استاد ابوالحسن صبا دستی چیره دارد و آلبوم «حدیث صبا» ی وی پژوهشی است درباره شیوه سهتار نوازی صبا که در قالب بازنوازی برخی از قطعات ابوالحسن صبا منتشر شد.
اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، ۳۰ بهمن در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات