به گزارش ایسنا، با روی کار آمدن دولت یازدهم و افزایش همکاریهای اقتصادی ایران با کشورهای آسیایی مانند چین، دغدغه افزایش استفاده از توان اقتصادی ایران در همکاریهای بین المللی جدی گرفته شد و در این بین دولت چین پیشنهاد داد که با استفاده از ظرفیتهای ایران، بار دیگر جاده تاریخی ابریشم را زنده کند.
این مسیر تاریخی که از دوران باستان اصلیترین مسیر انتقال کالا و تجارت میان آسیا و اروپا بوده است در وضعیت امروز اقتصاد جهان که چین در آن بخش قابل توجهی از منابع و کالاها مورد نیاز اروپا را تامین میکند می تواند بار دیگر نقشی مهم ایفا کند.
سازمان بنادر در گزارش جدید خود در این رابطه اعلام کرده که ۸۵ درصد از صادرات چین به سمت مقاصد اروپایی انجام شده و در حال حاضر کانال سوئز اصلی ترین محور این انتقالات به حساب می آید، در حالی که در صورت استفاده از ظرفیت ایران هم مسیر بسیار کوتاهتر می شود و هم میزان وابستگی چین به این کانال کاهش خواهد یافت.
کریدور جدیدی که چند روز قبل با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد نیز با همین هدف کار خود را آغاز می کند. این مسیر که میان چین، قزاقستان و ایران فعالیت خواهد کرد، از توان دریایی خزر و همچنین مسیر کوتاه ایران برای رسیدن به اروپا استفاده خواهد کرد تا هم میزان ترانزیت در خاک ایران افزایش یابد و هم چین بتواند در هزینه های خود کاهشی قابل توجه به وجود آورد.
این کریدور جدید در حالی فعال شده که پیش از این دو طرف بر سر آغاز به کار قطارهای اقتصادی میان طرفین نیز به توافق رسیده بودند. مرز ریلی سرخس که از گذشته فعالیت می کرده و مسیر اینچه برون که چند سال قبل با حضور سران کشورهای منطقه به بهره برداری رسید میتواند به عنوان یک چالش جدید ترانزیتی، این بار قطار را وارد جاده ابریشم کند.
ایران که از گذشته با ترکیه تبادلات ریلی باری داشته، چند ماه قبل با ساخت یک پل ریلی رسما به آذربایجان نیز متصل شد تا امکان ترانزیت ترکیبی کالا در این منطقه به شکلی جدی افزایش پیدا کند.
در کنار چین، هند نیز با استفاده از شرایط جغرافیایی ایران، برنامه ریزی جدی برای توسعه بندر چابهار را در دستور کار خود قرار داده که با بهره برداری از طرحهای این بندر، میتوان انتظار داشت مسیر تجاری هند با کشورهای آسیای میانه و افغانستان نیز با محوریت ایران پیگیری شود.
انتهای پیام
نظرات