به گزارش ایسنا، مهندس علی امام امروز در نشست خبری خود اعلام کرد: ١٨ خرداد سال گذشته خط هفت مترو افتتاح شد اما در آبان ماه سال قبل به دلیل مشکلات ایمنی تعطیل شد.
وی با بیان اینکه مشکلات مالی شامل حال مترو نیز شد و با تأمین منابع حداقلی توانستیم بخش میانی خط ۷ مترو را ایمن سازی کنیم، افزود:بخش میانی خط٧ به طول شش کیلومتر با ٥ ایستگاه برای بهره برداری آماده شده است و طبق وعده تا پایان خرداد ماه میتواند وارد مدار شود.
مدیر عامل شرکت مترو افزود: روز شنبه با شهردار تهران جلسه داشته و اعلام کردم بخش میانی خط ۷ مترو با حل نواقص آماده بهره برداری است و قرار است فردا(سه شنبه) آقای افشانی از خطوط ٦و ٧ بازدیدی داشته باشند.
با نظر شهردار تهران خط ۷ افتتاح میشود
وی با بیان اینکه از نظر فنی آماده هستیم که تا پایان خرداد ماه فاز یک خط ۷ مترو را به مدار بهرهبرداری برسانیم، گفت: البته این اتفاق بنا به نظر شهردار تهران انجام خواهد شد.
مدیر عامل شرکت مترو گفت: متروی تهران هم در بودجه سالیانه دولت که مصوب مجلس است و هم در بودجه شهرداری که مصوب شورای شهر تهران است ردیف بودجه دارد و سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه مصوب در قانون برای توسعه مترو، توسعه خط پرند و اسلامشهر در نظر گرفته شد که تا پایان سال ۹۶، ۶۳ درصد آن یعنی ۱۰۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این در حالی است که مترو جزو گرانترین مدهای حمل و نقلی است ولی اعداد تخصیص یافته در قیاس با خطوط در دست اجرا عدد کوچکی است و علیرغم حسن نیتی که وجود دارد اما باید اعلام کنم که این رقم ناچیز است.
وی با بیان اینکه در سال جاری نیز ۱۷۶۵ میلیارد تومان اعتبار از سوی شورای شهر تهران برای مترو در نظر گرفته شده است که این رقم در سال گذشته ۲۳۵۰ میلیارد تومان بوده است که کاهش یافته است، گفت: در فصل بودجهریزی کل کشور رایزنیهای زیادی با نمایندگان مجلس انجام دادیم تا سهم مترو افزایش یابد و اتفاقات خوبی نیز در کمیسیون عمران مجلس رقم خورد. اما در فرایند تصویب بنا به دلایلی که برای ما هم مشخص نیست در کمیسیون تلفیق، بودجه مترو آن طور که انتظار داشتیم تصویب نشد و نهایتا عدد ۱۱۳ میلیارد تومان از بودجه سنواتی دولت برای مترو در نظر گرفتند و این در حالی است که سال گذشته بودجه مترو در دولت ۱۶۰ میلیارد تومان بود.
امام با بیان اینکه از ابتدای امسال نیز ۷۵ درصد این عدد از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است، گفت: در روزهای آینده حدود ۵۵ درصد این بودجه یعنی چیزی حدود ۴۶ میلیارد تومان قرار است تخصیص یابد که این عدد کوچکی است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای آتی مترو تکمیل خطوط بهرهبرداری شده است، گفت: خطوط ۱ تا ۵ قبل از مدیریت بنده تکمیل شده بودند اما این خطوط نواقصی نیز داشتند که عمدتا در حوزه تهویه، پله برقی و آسانسور بود که در حال رفع این مشکلات هستیم.
مدیر عامل شرکت مترو درباره تکمیل خطوط ۶ و ۷ نیز با بیان اینکه طبیعتا تکمیل خط ۶ و ۷ مترو جزو مهمترین تعهدات شهرداری تهران است که با حمایت مدیریت شهری میتوان آن را در چند فاز تکمیل کرد، گفت: خط ۷ مترو به علت مشکلاتی تعطیل شد و حالا با تزریق منابع حداقلی با جدیت مشکل آن را مرتفع کردیم و بنا به نظر شهردار تهران آماده هستیم که فاز یک این خط از مهدیه تا نواب را تا آخر خردادماه به بهرهبرداری برسانیم.
وی با بیان اینکه خط ۶ مترو از کوهسار تا دولتآباد نیز از نظر فیزیکی پیشرفت خوبی داشته اما از نظر تجهیزات تنها ۱۲ درصد تکمیل یافته است، گفت: فاز یک خط ۶ مترو تا شهریورماه به طول ۱۰ کیلومتر از دولتآباد تا امام حسین (ع) نیز به شرط تأمین مالی افتتاح خواهد شد و تا پایان خرداد ۹۸ نیز آماده هستیم که کل خط ۶ مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
امام با بیان اینکه در راستای حمایت از کالای ایرانی تفاهمنامهای را با جهاد دانشگاهی در حال انعقاد هستیم تا با استفاده از توان شرکتهای تابعه جهاد دانشگاهی بتوانیم از تجهیزات مرتبط با حمل و نقل ریلی استفاده کنیم که به زودی تفاهمنامهای منعقد خواهد شد. البته در سنوات گذشته همکاریهایی وجود داشته است؛ اما در حال انجام آن هستیم که با جدیت از تجهیزاتی که استاندارد بالایی دارند و میتوانند استانداردهای جهانی را پاس کنند، استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه به مترو ابلاغ کردهایم که از توان تولیدات داخلی استفاده کنند، گفت: البته این کالاهای تولید داخل باید بتوانند استانداردهای جهانی در حوزه حمل و نقل را پاس کنند.
امام درباره انتشار اوراق مشارکت گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط بانک شهر در انتهای سال منتشر شد که امیدواریم تا دو هفته آینده این مسئله نهایی شود. همچنین فاینانس خط ۶، ۷ و ۳ را نیز سعی داریم از طریق رایزنی با شورای اقتصاد تمدید کنیم تا مشکل آن مرتفع شود.
وی همچنین درباره سرانجام تأمین واگن برای مترو تهران، گفت: طبق قراردادی که با شرکت واگنسازی داشتیم قرار بود ۹۱ دستگاه واگن به شرکت مترو تحویل داده شود که چند روز پیش آخرین سری واگنها نیز تحویل داده شد که در صورت موافقت شهردار تهران میتوانیم با حضور وی مراسم تحویل واگنها را برگزار کنیم.
مدیر عامل شرکت مترو در پاسخ به سوال خبرنگاران نیز درباره ادامه بخش غربی خط ۷ گفت: براساس طرح موجود خط ۷ مترو میتواند تا دانشگاه آزاد برسد که این تفاهمنامهای میان شهردار اسبق تهران و رئیس سابق دانشگاه آزاد بوده است که تاریخ این تفاهمنامه نیز به قبل از سال ۹۳ برمیگردد که بر این اساس خط ۷ مترو تا جنتآباد شمالی ادامه یابد که بتواند به دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد نیز سرویسدهی کند، اما در این سالها این تفاهمنامه عملیاتی نشد.
امام با بیان اینکه دانشگاه آزاد نیز قول همکاری داده است که در صورت امتداد این خط میتواند به شهرداری با ارائه زمین برای ساخت ایستگاه کمک کند، گفت: البته هنوز استارت این کار زده نشده است اما با توجه به تقاضای سفر در آن منطقه دور از ذهن نیست که این مهم رخ دهد.
وی درباره امتداد مترو تا منطقه ۲۲ گفت: یک تیم کارشناسی در حال بررسی مدهای حمل و نقل در منطقه ۲۲ هستند و تا پایان شهریورماه نیز کار پژوهشی این تیم به پایان میرسد و باید صبر کنیم که ببینیم از چه روشهایی میتوان در منطقه ۲۲ استفاده کرد چرا که علاوه بر مترو میتوانیم از سایر مدهای حمل و نقل از جمله قطار سبک شهری نیز استفاده کنیم.
امتداد مترو تا لواسان
وی همچنین درباره اظهارات فرماندار شمیرانات برای امتداد مترو تا لواسانات گفت: این بحث که مترو از ایستگاه قائم به لواسانات برسد از زمان مدیریت مهندس هاشمی تاکنون ادامه داشته است اما بعید میدانم این طرح از محل منابع شهرداری تهران تأمین شود چرا که فراتر از شهر تهران است و برای امتداد خطوط مترو از ایستگاه قائم تا لواسانات باید هماهنگی در سطوح بالاتر یعنی استانداری، فرمانداری و دولت باشد اما از نظر فنی امکان وصل مترو به لواسانات وجود دارد اما نیازمند توافقات بیشتر هستیم.
وی در واکنش به اظهارات روز گذشته شهردار تهران مبنی بر اینکه خط ۷ تا آخر شهریورماه نیز به بهرهبرداری نمیرسد، گفت: ما درباره یک فاز خط ۷ صحبت میکنیم اما تصمیم با شهردار تهران است و معتقدیم آمادگی آن وجود دارد که این خط را در صورت تأمین منابع مالی تا شهریورماه افتتاح کنیم.
وی درباره میزان بدهی مترو تهران به پیمانکاران گفت: در حال حاضر ۱۷۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم و البته دقت داشته باشید که وقتی مدیریت جدید مستقر شد ماهها بود که پیمانکاران نتوانسته بودند حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند که موجب نارضایتی برخی از کارگران نیز شده بود که البته طبیعی است و آنها حق داشتند اما در شش ماهه دوم سال سعی کردیم به خصوص در آستانه شب عید تعهداتمان به پیمانکاران را پرداخت کنیم تا آنها هم بتوانند حقوق کارگران خود را بدهند که تمام تلاشمان این است که شرایطی فراهم نشود تا شاهد تأخیر در پرداخت حقوق پیمانکاران باشیم.
وی درباره اتصال مترو خط ۲ تا پایان شرق افزود: چهار و نیم کیلومتر فاصله میان ایستگاه مترو اشراق تا پایانه شرق است و امیدواریم بتوانیم با انجام این مهم مترو را به پایانه شرق که در حال افتتاح است برسانیم تا رضایت مردم فراهم شود.
وی در پاسخ به این سوال که با بودجه اندک مترو چه کاری میتوان انجام داد، تصریح کرد: در کنار این بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر خواهد شد که اگر وزارت کشور تأیید کند و بانک مرکزی نیز کارهای آن را سریعا انجام دهد میتوانیم در کنار بودجه از ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز استفاده کنیم که بخش زیادی از نیازهای ما را تأمین میکند.
وی درباره نقش بانک شهر در خط ۶ مترو گفت: سرمایهگذار خط ۶ مترو بانک شهر است اما تعهد بین شهرداری و بانک شهر دو طرفه بود و قرار بود شهرداری املاک بدهد و بانک هم منابع مالی را تأمین کند اما متأسفانه این املاک در زمان خود به بانک داده نشد و پیگیر هستیم که این مشکل حل شود و دقت داشته باشید قصوری متوجه بانک شهر نیست.
وی درباره ایمنسازی فرودگاه امام (ره) نیز با بیان اینکه قبل از حضور من پیگیر ایمنسازی خط فرودگاه امام خمینی (ره) بودهاند، گفت: بررسی نقطه نظرات همه کارشناسان و همچنین رایزنیها به درازا کشیده است اما امیدواریم تا یک ماه آینده طرح ایمنسازی نهایی شود.
امام درباره وضعیت مجتمعهای ایستگاهی نیز با بیان اینکه براساس تصمیمی که چهار سال پیش گرفته شده بود، متأسفانه مجتمعهای ایستگاهی از مترو جدا و به معاونت مالی سپرده شد، گفت: در مدیریت جدید تصمیم گرفته شد که از نظر حقوقی این مجتمعهای ایستگاهی به معاونت ترافیک برگردند، اما فعالسازی مجدد آن و اینکه آیا درآمد آن خرج مترو شود نیازمند موافقت شهردار است.
وی همچنین درباره وضعیت چشمه علی نیز با بیان اینکه من هیچ وقت نگفتم که قطع شدن آب چشمهعلی فقط به خاطر مترو نبوده است، گفت: مشاوران مترو و همچنین اساتید زمینشناسی بررسیهای زیادی انجام دادند اما باید اعلام کنم که جای دغدغه و نگرانی نیست که مترو به میراث فرهنگی ضربه بزند چرا که مترو با فاصله زیاد از این آثار عبور کرده است.
مدیر عامل شرکت مترو با بیان اینکه در یک سال گذشته شاهد نواسانات آب در چشمه علی بودیم، گفت: دستگاه TBM در مواقعی که دچار آسیب بشود نیازمند تعمیرات است و چون در داخل تونل قرار دارد مجبور هستیم آن را متوقف کرده و تعمیر کنیم و باید آب پمپاژ شود و این پمپاژ مقطعی آب، آب چشمهعلی را کم و حتی در مواقعی قطع میکند اما دقت داشته باشید که در نیمه تیرماه ما از منطقه چشمهعلی عبور میکنیم و مشکلی نیز پیش نخواهد آمد.
وی درباره حواشی هواکش مترو در جنب موزه فرش گفت: بین دو ایستگاه مترو باید یک هواکش باشد که آن موقع با هماهنگی مدیریت وقت میراث فرهنگی این هواکش میانتونلی ایجاد شد و حتی قرار بود که نمای هواکش کاملا منطبق با معماری موزه فرش باشد. اما حالا نظرات تغییر کرده و ما نیز در حال جابهجایی هواکش میانتونلی هستیم.
انتهای پیام
نظرات