به گزارش ایسنا،علیرضا جباری فام در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با بیان اینکه صنعت کفش تبریز یکی از صنایع اشتغالزا با سرمایه کم است، اظهار کرد: امروز چرم و کفش دست دوز تبریز به عنوان یک برند ملی دارای شهرت جهانی است؛ هر چند سابقه فعالیت طولانی این صنعت و شناخته شدن بودن کفش تبریز در کشور یک پشتوانه برای این صنعت به شمار می آید اما حضور رقبای منطقهای و جهان در بازار مصرف کشور و بازارهای منطقه ای این صنعت قدیمی را با چالشهایی مواجه کرده است.
وی با اشاره به فعالیت یک هزار و 500 واحد کفاشی در بخش فروش و 300 واحد در بخش خدمات، عنوان کرد: در صنعت کفش تبریز حدود 40 هزار نفر به صورت مستقیم فعالیت دارند که حدود110 هزار نفر از این صنعت به صورت مستقیم ارتزاق میکنند و تعداد 50 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت اشتغال دارند.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به مشکلات صنعت کفش تبریز، خاطرنشان کرد: عدم وجود نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش که در سال جاری به شدت آن افزوده شده است، فرسوده بودن و بروز نبودن ماشین آلات صنعت کفش، عدم وجود مواد اولیه مرغوب داخلی و پایین بودن دانش تولید مواد اولیه، نبود شرکتهای بازرگانی تامین مواد اولیه، بالابودن نرخ بهره تسهیلات اعطایی به صنعت کفش ازجمله مشکلات دست و پا گیر تولید کننده و صادر کننده این صنعت است.
وی پایین بودن سطح دانش و عدم وجود هنرستان و مراکز فنی و حرفهای و دانشگاه فعال صنعت کفش را از دیگر مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: مد و برند سازی و ایجاد شبکههای توزیع پیشرفته، توسعه صادرات، تبلیغات هوشمندانه و اطلاع رسانی در جهت فرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از تولیدات داخلی، سرمایه گذاری مشترک خارجی در جهت حفظ و توسعه سهم بازار داخلی و خارجی، کاهش هرینه های تولید و بهره وری آن و همچنین ایجاد زیرساختهای انسانی، سازمانی و تحقیقاتی از جمله راهبردهای توسعه کفش تبریز است.
انتهای پیام
نظرات