• پنجشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 96102111094
  • خبرنگار : 71541

حمایت از بازی داخلی با گرفتن عوارض محقق نمی‌شود!

حمایت از بازی داخلی با گرفتن عوارض محقق نمی‌شود!

مدیرعامل یک شرکت بازی‌سازی با بیان اینکه هدف حمایت از تولید داخلی با گرفتن عوارض از بازی‌های خارجی محقق نمی‌شود، به نقش شرکت‌های ناشر بازی خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازی ایرانی اشاره کرد و گفت: اخذ عوارض موجب می‌شود دولت خودش را دوباره بزرگ ‌کند و این برخلاف تمام سیاست‌های دولت مبنی بر کوچک‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

امیرحسین فصیحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع اخذ عوارض از بازی‌های خارجی اظهار کرد: به چند دلیل مخالف این تصمیم هستم؛ یکی از مهم‌ترین دلایل این است که در حال حاضر بازی‌های خارجی به صورت رسمی در ایران منتشر می‌شوند که این اتفاق خوبی است. از قدیم همیشه بازی‌هایی به صورت کپی غیرقانونی کرک‌شده و دزدی وارد ایران می‌شدند اما اکنون به واسطه مارکت‌هایی مانند کافه‌بازار و کاری که کرده و تعامل با ناشران بین‌المللی، شرکت‌های داخلی نقش ناشر را ایفا کرده و بازی‌ها را فارسی و به صورت رسمی به درگاه شتاب وصل می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیش از این بازی‌سازها همیشه از قیمت‌های کم بازی‌های خارجی گله داشتند، افزود: اکنون بازار صحیحی ایجاد شده است. قبلا انتشار نادرست بازی‌های خارجی باعث می‌شد بازی‌ساز ایرانی نتواند محصول‌اش را با قیمت صحیح بفروشد. اما زمانی که بازی خارجی می‌آید، سطح پرداخت را بالا می‌برد و باعث می‌شود مخاطب با هزینه صحیح آشنا شود، با این شرایط که یک کیفیت خوب به مخاطب عرضه شود و هزینه درست هم بگیرند. اما اگر در این کار رسمی و صحیح سنگ‌اندازی کنیم اشتباه است.

این بازی‌ساز در ادامه با اشاره به بازی‌های کامپیوتری که کپی‌های غیرقانونی آنها هنوز هم موجود است، گفت: مشکل اصلی این بازی‌ها هستند و دولت برای آنها برنامه‌ای ندارد. در مقابل می‌خواهند از کسانی که رسمی و صحیح کار می‌کنند عوارض بگیرند. در چنین شرایطی مارکت رسمی مانند کافه‌بازار هم ضعیف می‌شود و ضربه می‌خورد. در صورتی که اگر صنعت بازی ما شکل گرفته به دلیل حضور شرکت‌های خصوصی است و اگر این بازار ضربه بخورد به ضرر بازی‌ساز ایرانی هم هست.

شرکت‌های خارجی در نقش ناشر بازی‌های ایرانی

فصیحی با تاکید بر نقش شرکت‌های بازی‌ساز خارجی به عنوان ناشر بازی‌های ایرانی بیان کرد: بازی‌های ایرانی همیشه مشکل نبود ناشر را داشتند. اما شرکت‌های ناشر بازی خارجی می‌توانند در آینده در بازی ایرانی سرمایه‌گذاری ‌کنند. بهتر است که بازی‌ساز ایرانی پولش را از سرمایه‌گذار خصوصی بگیرد تا از دولت. البته در چند سال گذشته هم حمایتی از بازی‌سازها نشده است اما اخذ عوارض در لایحه بودجه موجب می‌شود دولت خودش را دوباره بزرگ ‌کند و این برخلاف تمام سیاست‌های دولت مبنی بر کوچک‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

وی اصلاح شرایط بیمه و معافیت مالیاتی را از راه‌هایی دانست که می‌تواند به بازی‌ساز کمک کند و گفت: این کمک می‌تواند مالی هم باشد، اما این پول باید از راه صحیح بیاید. اگر وزارت ارشاد به بازی اهمیت می‌دهد، باید بودجه‌اش را افزایش دهد، نه این‌که با افزایش عوارض این کار را انجام دهند که حالا ۱۰ درصد است و ممکن است مدیر بعدی بخواهد آن را افزایش دهد. ضمن این‌که بهتر است حمایت دولتی در انتها باشد و ابتدا مانند همه جای دنیا سرمایه‌گذاری خصوصی باشد.

این بازی‌ساز  با بیان اینکه هدف حمایت از تولید داخلی با گرفتن عوارض محقق نمی‌شود و به ضرر هم هست، توضیح داد: این کار بازار را خراب می‌کند و فساد را افزایش می‌دهد. صنعتی که داشت به درستی شکل می‌گرفت، اینکه شرکت‌های خارجی ایران را به رسمیت بشناسند و بخواهند محصول‌شان را در ایران عرضه کنند و بازی‌های ایرانی دیده شود، با این بهانه که بخواهیم پولی به دولت بدهیم خراب می‌شود. همان‌طور که بازی PC با همین کارها طی سال‌های گذشته از بین رفت و با ادامه این روند، این اتفاق برای بازار موبایل که تا کنون درست فعالیت کرده نیز می‌افتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha