• یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: جنوب کرمان
  • کد خبر: 96092614418
  • منبع : نمایندگی کرمان

یک باستان شناس تاکید کرد:

ضرورت ساخت موزه‌ای برای نگهداری اشیای تاریخی جیرفت

ضرورت ساخت موزه‌ای برای نگهداری اشیای تاریخی جیرفت

ایسنا/جنوب کرمان پیشکسوت علم باستانشناسی گفت: ساخت یک موزه بزرگ و منطقه ‌ای جهت نگهداری اشیائ تاریخی کشف شده در شهرستان جیرفت ضرورت دارد

صادق ملک شهمیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: هدف از برگزاری همایش باستانشناسی جنوب شرق، نمایش آخرین یافته‌های  باستانشناسی جنوب شرق خصوصا تمدن هلیل است. تمدن حوزه هلیل رود کاملا شناخته شده نیست وبرای دست یابی به یافته ها واطلاعات بیشتر در این حوزه مهم نیاز به کاوش های بیشتری است.


وی همچنین در خصوص اشیای بدست آمده از حوزه هلیل رود گفت: این اشیا بیان کننده قدمت چندین هزارساله  این حوزه هستند و برای اینکه ما انها را در دیدم عموم خصوصا گردشگران داخلی خارجی و علاقه مندان به حوزه باستانشناسی قرار بدهیم. راه اندازی و ساخت  یک موزه بزرگ  به نظر می رسد
ایشان همچنین درخصوص ترجمه الواح خشتی بدست آمده از حوزه تمدن هلیل رود  گفت خط حک شده بر روی این الواح چون کشف رمز نشده قابل ترجمه نیستند.


ملک شهمیرزادی در رابطه با گسترده فرهنگی همایش باستانشناسی جنوب شرق تصریح کرد: حوزه فرهنگی این همایش به لحاظ پیوستگی فرهنگی گستره  بزرگی را خارج از مرزهای سیاسی شامل  پاکستان، افغانستان، جنوب خلیج فارس و دریا مکران  را نیز در بر می‌گیرد.

صادق ملک شهمیرزاد، دکترای باستان‌شناسی و انسان‌شناس از دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است: برگزاری چنین همایش می‌تواند در ارتقاء سطح اطلاعات عمومی مردم و جامعه دانشگاهی نقش موثری ایفا کند. جنوب شرق ایران  خصوصا حوزه تمدن هلیل رود با توجه به قدمت تاریخی می تواند برای جلب توجه باستانشناسان  جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه باستانشناسی نقش و سهم بسزایی داشته باشد.


ملک شهمیرزادی همچنین خواستار توسعه بهتر  زیرساخت‌های جنوب کرمان خصوصا صنعت حمل ونقل ریلی و هوایی و سایر زیرساخت‌ها  جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی شد.


همایش باستانشناسی جنوب شرق به مدت 3 روز درتاریخ 21 تا  23آذر  با حضور با باستانشناسان از دانشگاه‌های هاروارد آمریکا، سوربن و لیون فرانسه  فرانکفورت، گوتینگن وتوبینگن آلمان و دانشگاه‌های  پادوا و ناپل ایتالیا و مسئولین کشوری  و استانی در دانشگاه جیرفت  به مدت 3 روز برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha