به گزارش ایسنا، محمود واعظی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: ممکن است نتوانسته باشیم تاکنون تعریف خوبی از شبکه ملی اطلاعات به مردم ارایه بدهیم. درواقع قرار نیست در کشور دو شبکه درست کنیم. با مثالی میتوان گفت که اگر شبکه ملی اطلاعات مانند استفاده از تلفن برای تماسهای شهری و بینشهری در بخش پهنای باند اینترنت باشد و تلفن به خارج بخش دیگری از این شبکه است.
وی با اشاره به هوشمند بودن IT افزود: تمام آدرسهایی که در ایران است، محتوای داخلی دارد و در بستر شبکه ملی اطلاعات است که امنیت، سرعت و کیفیت بالا و تعرفه پایین را شامل میشود.
دولت، حفظ حریم افراد را تضمین میکند
واعظی همچنین به حفظ حریم خصوصی افراد در شبکه ملی اطلاعات اشاره و بیان کرد: دولت و وزارت ارتباطات تضمین میکند به هرچه که در داخل کشور باشد دسترسی وجود ندارد و امنیت حریم خصوصی اشخاص حفظ میشود.
وزیر ارتباطات با اشاره به فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات پروژه بسیار بزرگی است که ۱۳ سال است که وزرای قبلی به دنبال آن بودند و مقام معظم رهبری نیز در حکم شورای عالی فضای مجازی به راهاندازی این شبکه تاکید کرده بود، بنابراین ما از مطالعاتی که در گذشته انجام شده بود استفاده و با توجه به آماده بودن بستر فنی فاز اول را راهاندازی کردیم.
وی ادامه داد: در ابتدای دولت پهنای باند داخلی در ابتدای دولت پهنای باند داخل ۶۲۰ مگابیت بر ثانیه بود که در حال حاضر به بیش از ۴۰۰۰ رسیده است و همچنین کمیتههای متعددی از رگولاتوری و زیرساخت و محتوا و صیانت تشکیل شده است. البته کار به این بزرگی بی نقص نیست و ما کمیتهای تشکیل دادهایم که ضعفهای فاز اول را بررسی کند و با شرکتهای مختلف و تولیدکنندگان محتوا در تماس هستیم که ضعفها برای فاز دوم برطرف شود.
قم، پنجمین مرکز NIX
واعظی با اشاره به راهاندازی مراکز تبادل داده، ادامه داد: قصد داریم با توجه به قم قطب تولید محتوای دینی کشور است یک مرکز NIX در روز چهارشنبه افتتاح کنیم و در قدمهای بعدی این کار را در خوزستان به بعد اصفهان به انجام برسانیم که سه نقطه به چهار نقطه قبلی اضافه شود.
وزیر ارتباطات همچنین دربارهی تغییر قیمتها با توجه به شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: به همه شرکتهای FCP و اپراتورهای تلفن همراه و شرکت مخابرات از زمان راهاندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات دو ماه وقت دادیم که تجهیزاتی داشته باشند که بتوانند شناسایی کنند کدام مشترک از پهنای باند داخل و کدام از پهنای باند خارجی استفاده میکند تا بتوانند پهنای باند داخل را با تخفیف بالا ارائه دهند و طبق آخرین گزارشها حدود هفت شرکت این تعرفه را اعلام کردند و در نهایت همه آنها باید این کار را انجام دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه برای اپراتورها و ارائه دهندگان اینترنت سقف قیمت مشخص میشود که نباید بالاتر از آن عرضه کنند و کمتر از این قیمت رقابتی است که بین اپراتورها و شرکتها وجود دارد، گفت: ما سقف گذشته را بین ۱۷ تا ۳۳ درصد بر اساس نوع استفاده کاهش دادیم. پیش از این ۱ گیگابایت پهنای باند ۴۵۰۰ تومان بود که در سال گذشته با ۲۰ درصد تخفیف آن را به ۳۶۰۰ تومان رساندیم و در حال حاضر این هزینه به ۳۰۰۰ تومان رسیده است و حتی تا ۲۵۰۰ تومان هم پایین میآید. البته ممکن است اپراتورها بیش از ۳۳ درصد تخفیف میدادند و به همین دلیل با اعمال تخفیفها هزینه های آنها تغییری نکرده است.
ترابردپذیری، فرصتی برای رقابت اپراتورها
واعظی با بیان اینکه مردم میتوانند با مشاهده شرایط یک اپراتور، اپراتور خود را تغییر دهند، ادامه داد: در حال حاضر با ترابرد پذیری(تغییر اپراتور بدون تغییر شماره) بین اپراتورها رقابتی را ایجاد کردیم و تا الان ۸۵ هزار نفر درخواست دادند که اپراتور خود را تغییر دهند. بدین ترتیب دیگر اپراتورها نیستند که تعیین تکلیف میکنند بلکه اگر قیمت و کیفیت مناسب نباشد میتوانند اپراتور خود را عوض کنند و همانطور که در یک ماه گذشته رقابت خوبی بین اپراتورها ایجاد شده تا خدمات بهتری را برای حفظ کاربرانشان ارائه دهند.
وی با اشاره به تلاش شرکتها در راستای جذب مشتری و رقابت سالم اظهار کرد: متاسفانه برخی از شرکتها تصور میکنند میتوانند با روشهای دیگر جذب مشتری کنند البته در این مدت دیدیم که اپراتورها تلاش میکنند کاربرانشان از آنها جدا نشوند. همچنین با کمیتهای را تشکیل دادیم که مرتبا اعمال اپراتورها را رصد میکند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به میزان موفقیت ترابرد پذیری گفت: موفقیت ما از هفته های اول ۱۰ تا ۱۲ درصد بود که به تدریج بالا رفته و در حال حاضر ترابرد پذیری یکی از اپراتور های ۳۰ درصد دیگری ۴۵ درصد و دیگری به ۵۰ درصد رسیده است و ما مصمم هستیم این کار اجرایی شود. زیرا تنها راهی که می تواند کیفیت خدمات را افزایش و تعرفهها را کاهش دهد رقابت سالم است و اگر مردم قدرت انتخاب داشته باشند میتوانند اپراتور خود را اصلاح کنند.
به سامانه ۱۹۵ شکایت کنید
واعظی همچنین در پاسخ به نحوه انتقال شکایات اظهار کرد: ما اولا از مردم میخواهیم با استفاده از شماره ۱۹۵ که رابط ما و مردم است مشکلات خود را منتقل کنند همچنین بر اساس پروانهای که به اپراتورها داده شده، سازمان تنظیم مقررات رادیویی اختیارات زیادی در جریمه کردن دارد و ما در اختیارات اپراتوری که به مردم سرویس مناسب ندهد تجدید نظر خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت تولید محتوا در پیشبرد شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات این است که ما به اندازهای تولید محتوا داشته باشیم که نیازمندیهای مردم در داخل کشور در دسترس باشد. همچنین تولید محتوا باید در داخل کشور به عنوان درآمد و ثروت تلقی شود. بنابراین ما درصددیم سازوکاری را طراحی کنیم که هرکس در حوزههای علمی، فرهنگی، سرگرمی، ویدیو و غیره تولید محتوا میکند سهم خود را داشته باشد که در آن صورت تولید محتوا خودش به شغل تبدیل میشود.
واعظی با اشاره به روند مثبت تولید محتوا اظهار کرد: تحولاتی که از هفته دولت تاکنون پیش آمده غیرقابل پیشبینی بوده است و در حال حاضر شرکتهای ارائه کننده تولید محتوا در یک ماه گذشته هر آنچه از نظر تولید محتوا و پهنای باند داخلی ارائه می شده ۲ و ۳ برابر شده است.
وی با بیان اینکه در سه سال در گذشته حوزه تولید محتوا کارهایی که دست دولت بود را برون سپاری کردیم ادامه داد: بر اساس سیاستهای رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی مردم و بخش خصوصی را در همه امور شرکت میدهیم. به همین دلیل تولید محتوا در اختیار دانشگاهها و مراکز عملی است و باید بستری فراهم شود که تولید کنندگان محتوا احساس کنند تولید درآمد میکنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر نگاه اقتصادی به تولید محتوای داخلی، بیان کرد: برای نمونه ما در سه سال گذشته به برنامه نویسی توجه کردیم به طوری که حدود ۱۰۰ هزار برنامه در این مدت نوشته شده است و ما حتی صادرات نرمافزار داریم. بنابراین میخواهیم نهضتی که در این مدت در برنامه نویسی به وجود آمده در تولید محتوای داخل هم ایجاد شود.
وی ادامه داد: همچنین پیش از این وام وجوه اداره شده تنها برای پروژههای سختافزاری و نرمافزاری بود اما در حال حاضر درصدی از آنرا برای تولید محتوا قرار دادیم که اگر گروهی میخواهند محتوا تولید کنند و سرمایه اولیه ندارند بتوانند از وامهای کم بهره استفاده کنند.
سرشماری اینترنتی، دستاورد شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین سرشماری را یکی از دستآورد های شبکه ملی اطلاعات دانست و بیان کرد: اگر شبکه ملی اطلاعات نبود همچنان برای سرشماری دارای مشکل بودیم اما در حال حاضر سرشماری با حفظ امنیت و سرعت بالا انجام میشود و در هر ثانیه تعداد قابل توجهی بدون مشکل نام نویسی میکنند و این به این خاطر است شبکهای با پهنای باند مناسب به وجود آمده است.
وی در پاسخ به مشکلات سرشماری در روزهای اول بیان کرد: مرکز آمار یک بخش آیتی دارد و افراد فنی این مرکز ارزیابی کرده بودند که امکاناتشان پاسخگو است البته ما اعلام کردیم که امکانات ما در اختیار مرکز آمار است. اما در روز اول مراجعه بالایی به این سایت شد که آمادگی آنرا نداشت و با مشکل مواجه شد که بلافاصله رئیس جمهور دستور داد ما امکانات خود را در اختیار مرکز قراردهیم.
واعظی با بیان اینکه تمام آنچه از سرشماری در حال انجام است در بستر شبکه ملی اطلاعات صورت میگیرد و از پهنای باند داخل استفاده میشود که امنیت آن تضمین شده است، ادامه داد: از ابتدای سرشماری تا روز شنبه حدود ۲۰ درصد از خانوارها شرکت کرده اند و ۵ درصد از این مشارکت تنها در روز شنبه اتفاق افتاده است. البته مردم ابتدا باور نداشتند که سرشماری به این سهولت انجام شود که پس از آن اطمینان یافتند و با آْرامش اطلاعات خود را وارد سایت میکنند.
وی با اشاره به نقش صدا و سیما در انجام سرشماری و اقبال شهرها و روستاها اظهار کرد: در بسیاری از کشورها مشارکت مردم در سرشماری به ۵ تا ۱۰ درصد و نهایت به ۲۰ درصد رسیده است و تنها در کشور ژاپن ۳۵ درصد از سرشماری سال گذشته اینترنتی انجام شد. بنابراین ما در رتبه دوم قرار داریم و امیدواریم با تمدید سرشماری الکترویکی تا ۲۷ مهر از ۳۵ درصد عبور کنیم که این موضوع در ITU که امتیاز فناوری اطاعات کشورها را اعلام میکند، امتیاز خوبی محسوب میشود و میتوان ثابت کرد که این ابزار تنها برای اوقات فراغت نیست و بسیاری از امور حرفه ای را میتوان با آن انجام داد.
دسترسی آزاد اطلاعات شامل مطالب غیراخلاقی نیست
واعظی با اشاره به دسترسی آزاد اطلاعات، اظهار کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات باید بازتعریف شود و بدان معنا نیست که به محتوای غیراخلاقی و مطالبی علیه امنیت کشور یا اعتقادات دینی هم دسترسی باشد. دسترسی آزاد اطلاعات بدین معناست که فعالیت سازمانهای مختلف به طور یکسان در دسترس همه باشد.
وی با بیان اینکه این تفسیر که هر آنچه در فضای مجازی وجود دارد باید برای همگان آزاد باشد، تفسیر ما نیست، افزود: این موضوع در کشورهای دیگر هم هست که با سیاستهای غیراخلاقی یا علیه امنیت ملی مخالف باشند. همچنین این خواست مردم متدین است که این محتواها مسدود باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به فیلترینگ هوشمند بیان کرد: فیلترینگ هوشمند سه فاز دارد که ما در حال حاضر در فاز دوم آن قرار داریم. البته این موضوع بسیار پیچیده است و برای آن با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی قرارداد بستیم.
واعظی ادامه داد: حدود پنج درصد سایتها و محتواهایی که مردم به آن مراجعه میکنند چه به صورت مستقیم و چه با فیلترشکن، نامناسب است. در برخی جاها این عدد به کمتر از سه و برخی دیگر به یک درصد رسیده که البته هنوز هم زیاد است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه فاز دوم فیلترینگ هوشمند تا دو ماه آینده تمام شود و وارد فاز سوم شویم، ادامه داد: هدف ما فقط سایتها نیست، بلکه شبکههای اجتماعی هم هست و قطعا آن دسته از شبکههای اجتماعی که به مقررات داخل کشور ما احترام نگذارند، نمیتوانند ادامه حیات دهند.
خود مردم مراقب فضای مجازی باشند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه از مردم میخواهیم خودشان هم مراعات کنند، گفت: فضای مجازی نیز مانند فضای واقعی است و مردم باید مراقی باشند، زیرا این فضا هم به نوعی مراقبت نیاز دارد.
واعظی در ادامه بیان کرد: ما مسئول شبکه هستیم و با همکاری نزدیک با دستگاههایی که مسولیت محتوا را دارند، باید فضای مجازی را سالم کنیم. این دغدغه جدی ماست و در کشور ما با این انقلاب فرهنگی، باید اخلاق درست رعایت شود.
وی درباره چگونگی فیلتر شدن سایت ها نیز گفت: سایت هایی که غیراخلاقی، مستهجن و ضد امنیت نظام هستند، کلا مسدود میشوند، اما برای سایتهایی که ۸۰ درصد مطالب علمی داشته و در کنارش صفحات نامناسبی دارند، تلاش میکنیم درصدهای باقیمانده را مسدود کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری کنگره جهانی پست در هفته گذشته بیان کرد: این کنگره هر چهار سال یک بار تشکیل میشود و خط مشی چهار سال آینده را تصویب میکند و دبیرکل معاونین و شورای اجرایی و همه ارکان انتخاب میشوند. امسال این کنگره در استانبول ترکیه تشکیل شد و من در روز حضور اجلاس وزرا شرکت کردم که فرصت خوبی برای رایزنی با هیاتها بود.
وی ادامه داد: ایران نامزد عضویت در شورا بود. ما در ۱۲ سال گذشته این سمت را از دست داده بودیم که خوشبختانه با رای گیری، دوباره انتخاب شدیم و این موضوع، مزیتی در تمام تصمیم گیری ها و ارزیابی های کشورهاست.
واعظی در ادامه با اشاره به اهمیت پست بیان کرد: اتحایه قدیمی پست از قدیمی ترین سازمان های بین المللی است. پست در گذشته که مخابرات نبود، اهمیت ویژه ای داشت، با آمدن تلفن و تلگراف شرایطش تغییر کرد و در سالهای اخیر با آمدن اینترنت وضعیتش متحول کرد. بنابراین حضور جمهوری اسلامی ایران در این شورا میتواند منافع را حفظ کند.
تجارت الکترونیک، ماموریت جدید پست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حضور ایران برای سیاست گذاری پست کشورهای دنیا اظهار کرد: ۱۰ کشور آسیایی و در کل حدود ۵۰ کشور عضو اتحادیه پست هستند و ما عضو شورای راهبردی هستیم که پیشنهادی را برای تجارت الکترونیک دادیم که مورد تصویب اعضا قرار گرفت.
واعظی ادامه داد: در سالهای اخیر تجارت الکترونیک با سرعت در حال گسترش است و حجم آن در دنیا ۱۶۰۰ میلیارد دلار و در ایران در سال گذشته به ۶۱ هزار میلیارد تومان رسید و با توجه به نقش پست در تجارت الکترونیک، ما پیشنهاد دادیم که تجارت الکترونیک به عنوان محور پست قرار بگیرد.
وی همچنین با بیان اینکه تجارت الکترونیک در ایران و سایر کشورها در حال گسترش است، گفت: پست به نوعی در سال های گذشته با ورود IT به پست، چهره و خدماتش تغییر کرد و تجارت الکترونیک به ماموریت هایش اضافه شد.
استفاده از موبایل به جای پول تا دو ماه دیگر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در توضیح پول الکترونیکی گفت: رگولاتوری ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات و رگولاتوری مالی کشور، بانک مرکزی است و ما برای ایجاد پول الکترونیکی باید توافقی با بانک مرکزی و دکتر سیف -رییس بانک مرکزی- انجام دهیم، بنابراین مذاکراتی با آنان داشتیم که طبق گزارشهای دریافت شده، پیشرفت خیلی خوبی دارد.
واعظی درباره تفاوت کارت الکترونیک و پول الکترونیک توضیح داد: وقتی بخواهیم از موبایل برای خرید استفاده کنیم، طبیعی است که به نوعی کیف پول تبدیل شود که با آن خریدهای کوچک انجام میدهیم. درواقع پول الکترونیکی اعتباری است برای کسانی که موبایل دارند و بر اساس توافق با بانک مرکزی میتوانند از آن استفاده کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقدمات این موضوع با اپراتورها در حال انجام است و فکر میکنم تا دو ماه آینده به نتیجه اجرایی برسیم، بدین ترتیب با موبایل میتوانید خریدهایتان و یا پرداخت کرایه تاکسی را سریعتر انجام دهید و در وقت صرفه جویی کنید.
انتهای پیام
نظرات