• پنجشنبه / ۳ دی ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 94100301739
  • منبع : نمایندگی خوزستان

معاون آموزش و پرورش خوزستان مطرح کرد؛

فقدان عدالت آموزشی در کشور

ایسنا/خوزستان معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: عدالت آموزشی در نظام آموزشی ما وجود ندارد.

معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: عدالت آموزشی در نظام آموزشی ما وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، مهدی رفیعی دهکردی در همایش تربیت سیاسی و اجتماعی که امروز پنجشنبه، سوم دی​ماه در پردیس حضرت رسول (ص) دانشگاه فرهنگیان خوزستان برگزار شد، با بیان این‌که چراغ آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است و این سند تعریفی از تربیت دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش اکنون به صورت رسمی و متمرکز است و تقریبا برای بخش بومی چیزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که برای یک منطقه محروم در نظر گرفته می‌شود همان برنامه‌ای است که در تهران اجرا می‌شود. اگر بخواهیم نظام آموزشی و جامعه‌ای پویا داشته باشیم باید فرآیندی را تعریف کنیم که مربی و متربیان نقش فعالی در آن ایجاد کنند؛ تربیت گفتن و شنیدن نیست.

دهکردی افزود: تربیت باید اعتقادی، عبادی و اخلاقی باشد و در تمام محورها اعم از سیاسی، اجتماعی، تربیت اقتصادی و کارآفرینی و تربیت‌های زیستی و هنری وجود باشد؛ تمام این محورها را باید هماهنگ و با هم پیش برد. اگر تغییر و تربیت در تمام محورها باشد نتیجه آن موثر می‌شود و دیگر روغن پالم و جنس فاسد در بازار مشاهده نمی‌شود. تربیت را باید در تمام محورها پیش برد؛ تک محوری ما را موفق نمی‌کند؛ اکنون تک محوری بخشی از مشکل آموزش و پرورش است.

معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف تربیت، تلاش آگاهانه و اختیاری مربیان در جهت رسیدن به حیات طیبه که همان زندگی ایده‌آل است. کار اصلی تربیت ایجاد شناخت است؛ خود کنترلی باید محصول آموزش و پرورش باشد آیا در آموزش و پرورش به دنبال این هدف بوده‌ایم و اگر بودیم تاکنون موفق شده​ایم؟

رفیعی با تاکید بر لزوم عقلانیت در جامعه گفت: در جامعه ما نظام معیار، اسلام است و این یکی از اصول تربیتی است؛ همچنین عقل​ورزی در تربیت یکی از اصول تربیت است. اکنون یکی از آسیب​های جامعه ما عدم وجود عقلانیت است. تصمیم​گیری با احساسات، جامعه را دچار تنش و مشکل می​کند و این عقلانیت است که جامعه را نجات می‌دهد.

وی ادامه داد: عقلانیت را باید در آموزش و پرورش و تربیت مدنظر قرار بگیرم؛ شیوه کار ما نباید نمره محور باشد، زیرا در این شیوه استعداد فردی را از تلف کرده​ایم. اکنون نظام معدلی در آموزش و پرورش استعداد دانش​آموزان را از بین برده است. دانش​آموزانی وجود دارند که به دروسی علاقه‌مند هستند و به دروسی علاقه‌مند نیستند اما همین استعداد آنها موجب پایین آمدن معدل شده و از همین جهت استعداد آن​ها از بین می‌رود و این یک آفت در آموزش و پرورش است.

معاون فرهنگی دبیر کل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: در مدارس ما مربی محور و کانون تربیت است. به همین جهت باید مربیان توانمند باشند و یک معلم باید همیشه آگاه باشد و همواره دانش​افزایی کند باید در مدارس برای حفظ و ارتقای آزادانه متربیان تلاش کرد.

رفیعی افزود: آموزش و پرورش ما اکنون به صورت رسمی و متمرکز است و تقریبا برای بخش بومی چیزی وجود ندارد. برنامه‌ای که برای یک منطقه محروم در نظر گرفته می‌شود همان برنامه‌ای است که در تهران اجرا می‌شود و به همین جهت عدالت آموزشی در نظام آموزش‌و‌پرورش ما وجود ندارد. نظام آموزشی باید پاسخگو تکثر و استعدادها باشد؛ اگر اکنون دانش​آموزی در زمینه هنری استعداد داشته باشد آیا نظام آموزشی ما می​تواند پاسخگوی آن باشد؟ سیستم آموزشی ما از تکثر لازم برخوردار نیست.

وی با اشاره به اهمیت و لزوم انجام کار گروهی در مدارس گفت: در مدارس تا چه میزان کارگروهی وجود دارد؟ روش‌های تدریس ما باید به نحوی باشد که کار تیمی را تقویت کند. مدارس ما اکنون زمینه کار گروهی را فراهم نمی‌کنند. در تربیت سیاسی باید فرصت​ها را فراهم و فرصت مشارکت را ایجاد کرد؛ به همین جهت معلمان از همان کلاس​های درس باید این زمینه را فراهم کنند.

معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: تربیت سیاسی یک روزه حاصل نمی‌شود. جامعه ما مشکل ساختاری دارد، صدا و سیما نتوانسته خود را به سطح جامعه برساند و اکنون نرخ مشاهده صدا و سیما 33 درصد است و همه دنبال آن هستند که اطلاعات مورد نیاز خود را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند. شبکه‌های اجتماعی اکنون موجب ایجاد تفرق می‌شوند و این یکی از آسیب​های اجتماعی است.

رفیعی ادامه داد: اکنون بر حسب آمار وزارت بهداشت قتل با چاقو دومین عامل مرگ در کشور است؛ چرا وضع اخلاق در جامعه این چنین است و چرا تحمل دیدگاه یکدیگر تا این میزان پایین آمده است. به طور قطع باید اخلاق در تربیت مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: برای تربیت نیاز به تعامل داریم؛ باید فضا متعامل که پایه آن مفاهمه و گفت وگو است را شکل دهیم تا بتوانیم به نتیجه‌گیری مطلوب برسیم، علی​رغم این که مورد بی​توجهی‌هایی قرار می​گیرد اما نتوانسته تاکنون تعاملی ایجاد کند؛ تعامل همه​جانبه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: تربیت سیاسی ایجاد زمینه استعدادهای مدیریتی دانش​آموزان همراه با پرورش ویژگی​های انسانی است. این ویژگی​ها باید در دانش​آموزان و دانشجویان بروز کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha