• یکشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 94022011785
  • خبرنگار : 71356

اقدامات دادستانی تهران در 5 سال گذشته

جعفری‌دولت‌آبادی: بخش مهمی از حقوق شهروندی در زندان‌ها مطرح است

جعفری‌دولت‌آبادی: بخش مهمی از حقوق شهروندی در زندان‌ها مطرح است

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: حق آن است که بیش از گذشته به دادسرای تهران توجه شود و این دادسرا نیرو و امکانات بیشتری جذب کند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: حق آن است که بیش از گذشته به دادسرای تهران توجه شود و این دادسرا نیرو و امکانات بیشتری جذب کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، عباس جعفری دولت آبادی طی سخنانی در همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران،‌ اظهار کرد: دادستانی تهران ظرف پنج سال گذشته 2 میلیون 713 هزار و 370 پرونده وارده داشته که از این تعداد دو میلیون و 650 هزار و 733 پرونده مختومه شده است.

وی افزود:‌ در این پنج سال 632 هزار و 466 پرونده وارده به اجرای احکام داشته‌ایم که 653 هزار و 169 پرونده از آن‌ها مختومه شده است.

وی خطاب به قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران گفت که حجم بسیار سنگین پرونده‌ها نشان‌دهنده عزم جدی شما در رسیدگی به این پرونده‌هاست و این در حالیست که بیش از 200 نفر از قضات این دادسرا انتقال یافته‌اند.

وی با بیان اینکه دادستانی تهران در حال حاضر 27 هزار و 431 نفر زندانی تحت نظارت دارد، گفت: حق آن است که بیش از گذشته به دادسرای تهران توجه شود و این دادسرا نیرو و امکانات بیشتری جذب کند.

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه دادستانی تهران در حوزه جرائم اقتصادی کارهای بسیار سنگینی انجام داده است، گفت:‌ در حال حاضر 116 زندانی محکوم اقتصادی داریم و در این مدت 4 هزار و 402 پرونده در دادسرای اقتصادی به حکم رسیده است.

وی با بیان اینکه در حوزه دادسرای کارکنان دولت 76 زندانی داریم گفت:‌ این اعداد صرفا از این باب گفته شد که ظرف پنج سال گذشته دوستان ما در دادسرای تهران کار سنگینی داشته‌اند.

دادستان تهران گفت: امسال برای جمهوری اسلامی ایران سال بسیار مهمی است؛ چرا که در اول تیرماه قانون جدید آیین دادرسی کیفری را باید اجرا کنیم. مذاکرات هسته‌ای در سال جاری از تلاطم زیادی برخوردار است و همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم.

وی با بیان اینکه دادستانی تهران در سال جاری 7 سیاست را در دستور کار خود قرار داده گفت:‌ نخستین موضوع سیاست های پیشگیرانه است و قوه قضاییه حتما لازم است بیش از گذشته در این حوزه سرمایه گذاری کند.

وی با اشاره به عزم دستگاه قضایی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان دومین برنامه دادستانی تهران در سال جاری گفت: به لحاظ مسائلی که در کشور رخ داده سیاست قاطع دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد،‌ سرلوحه کار دادستانی خواهد بود، کما اینکه این سیاست در گذشته نیز در دستور کار دادستانی بوده و در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی گفت: سرانجام بزرگ تمام متهمان اقتصادی این است که در دستگاه قضایی محاکمه شوند.

دادستان تهران در رابطه با سومین سیاست دادستانی در سال جاری گفت: دفاع از حقوق شهروندان موضوع مهمی است که دادستانی تهران آن را در چند محور از جمله نظارت بر تحقیقات ضابطین،‌ دفاع از کیفرخواست‌ها و نظارت بر زندان ها دنبال می‌کند.

وی گفت:‌ دادستانی تهران بیشترین وقت را در حوزه دفاع از کیفرخواست ها گذاشته است، به طوری که حدود 30 دادیار ما در این حوزه فعال اند و بیش از 50 درصد از دادگاه‌ها در تهران با حضور نماینده دادستان برگزار می شوند.

دادستان تهران گفت: با 27 هزار زندانی در تهران حتما باید وقت زیادی برای نظارت بر زندان ها بگذاریم، اما با این حال زندانی وجود ندارد که از نظارت ما به دور باشد، البته به لحاظ تعداد زندانیان کار سنگینی داریم ولی حدود 30 دادیار در زندان ها مستقر هستند و سرپرست ها موظف به سرکشی از زندان ها هستند؛ چرا که فکر می کنیم بخش مهمی از حقوق شهروندی در زندان ها مطرح است.

دادستانی تهران با بیان اینکه در پنج سال گذشته حداقل 20 هزار پرونده اجرای احکام مختومه شده است و این تعداد کاهش پرونده داشته‌ایم، گفت:‌ امروز درست است که حدود 100 هزار پرونده اجرای احکام زیاد است، اما سعی کرده ایم در این بخش کنترل زیادی باشد و جلسات بسیار خوبی با قضات اجرای احکام در این راستا داشته باشیم.

جعفری دولت آبادی گفت: یکی از سیاست‌های مهمی که دادستانی به آن اعتقاد دارد تشکیل دادسراهای تخصصی است. در حال حاضر می بینیم که در حوزه های پولی و بانکی چه اتفاقاتی می افتد و ما امروز قضات کمی داریم که در این حوزه ها تخصص داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه‌هایی مانند رسانه، امنیت، مواد مخدر، زمین خواری و پزشکی این کارها انجام شده است و در حال حاضر نیز دادسرای مهم دادسرای پولی و بانکی است که ما در این جا وعده آن را می دهیم و امیدواریم این دادسرا بتواند در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله بیمه، بانک، بورس و ارز جرائم را مهار کند.

وی گفت: در حوزه زمین خواری هم این وعده را می دهیم که مسائل مربوط به محیط زیست و زمین خواری در یک مجموعه تحت عنوان "دادسرای انفال و ثروت های عمومی " تجمیع شود تا با قضات بیشتری در این زمینه کار شود.

وی گفت: یکی از کارهای مهم دادسرای تهران این است که پرونده های مهم را به سرانجام برساند. پرونده ای مانند مه‌آفرید امیرخسروی که سال‌ها وقت ما را گرفته کار کمی نبوده است، اما باید گفت پیگیری پرونده های مهم مردم را به تحقق عدالت امیدوار می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت کارآمدی دادسرا به عنوان هفتمین و آخرین سیاست دادستانی تهران در سال جاری گفت: هر چقدر دادسرا کارآمدتر باشد پلیس،‌ مسئولان و مردم راحت تر هستند و ما به ویژه با توجه به قانون جدید آیین دادرسی کیفری باید دادسرای چابک و کارآمدی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha