• دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 93082613559
  • منبع : نمایندگی مازندران

مرمت قلعه مارکوی رامسر پول می‌خواهد

مرمت قلعه مارکوی رامسر پول می‌خواهد

ایسنا/مازندران معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: برای مرم قلعه مارکو یک میلیارد تومان بودجه لازم است که در توان سازمان گردشگری نیست و بهتر است به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: برای مرم قلعه مارکو یک میلیارد تومان بودجه لازم است که در توان سازمان گردشگری نیست و بهتر است به بخش خصوصی واگذار شود.

مهدی ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، اظهار کرد: در سال‌های گذشته توافقی با شهرداری رامسر برای ورود به این منطقه گردشگری انجام شد که متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی افزود: آمادگی کامل داریم که این مجموعه را به طور کامل در اختیار شهرداری قرار دهیم و یا کار را به سرمایه‌گذارانی که هم اکنون مشتاق به سرمایه‌گذاری هستند واگذار کنیم تا این منطقه رونقی دوباره پیدا کند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: باید زمین‌های پایین دست قلعه مارکو که اغلب در مالکیت بخش خصوصی است و برخی بخش‌های این منطقه که مربوط به شهرداری و منابع طبیعی است باید با ارایه راه‌کار به متقاضی بخش خصوصی واگذار شود.

ایزدی اظهار کرد: قلعه مارکو یکی از آثار تاریخی رامسر است که در بالاترین نقطه این شهر قرار دارد، علاوه بر آن، این قلعه سنگی دارای معماری منحصر به فردی است و جایگاه تاریخی مهمی دارد.

وی افزود: در دوره‌های گذشته اقدامات پژوهشی برای این قلعه سنگی انجام داده‌ایم که طی آن به تعدادی سفال از گذشته دست یافتیم. در سالهای گذشته، حفاری غیرمجاز در این منطقه انجام شده بود که در حال حاضر این قلعه با استقرار گردشگری محافظت شده است.

ایزدی در پاسخ به اینکه آیا اخیرا حفاری غیرمجازی در منطقه گردشگری مارکو صورت گرفته است، تصریح کرد: در گزارشی که اخیرا از سرپرستی یگان‌های حفاظتی گردشگری رسیده هیچ مطلبی درباره حفاری غیر مجاز در این منطقه گزارش نشده و تاکنون از مامورین انتظامی، مردم و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی اخباری در این موضوع به دست ما نرسیده است.

وی افزود: در چند سال اخیر به سبب نداشتن ردیف اعتباری هیچگونه فعالیت پژوهشی و کاووشی در منطقه گردشگری مارکو انجام نشده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران بیان کرد: پس از اقدامات پژوهشی انجام شده در گذشته، طرح مرمتی برای این بنا ارایه شد تا این قلعه به وضع سابق خود برگردد و گردشگران بتوانند از فضای طبیعی این طرح بهره‌مند شوند. میراث فرهنگی در سال‌های گذشته اقدام به ساخت پله برای دسترسی گردشگران به ارتفاع 300 متری فضای اطراف قلعه کرد که در نتیجه بیش از 260 پله به صورت رمپ ساخته شد.

وی درباره وضعیت پله‌های این قلعه گفت: هر بنایی که ساخته می‌شود بعد از سال‌ها نیازمند مرمت خواهد بود و پله‌های این بنا به سبب باران و رطوبت فرسوده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha