• سه‌شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93052110585
  • خبرنگار : 71121

تکرار ادعای اماراتی‌ها به برتری در دادگاه

ایران مجبور به صادرات گاز به امارات می‌شود؟

ایران مجبور به صادرات گاز به امارات می‌شود؟

شرکت اماراتی داناگاز اعلام کرد که دادگاه بین‌المللی در خصوص پرونده کرسنت به نفع این شرکت و علیه ایران حکم داده است.

شرکت اماراتی داناگاز اعلام کرد که دادگاه بین‌المللی در خصوص پرونده کرسنت به نفع این شرکت و علیه ایران حکم داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)به نقل از وال استریت ژورنال، شرکت داناگاز مستقر در امارات اعلام کرد: یک دادگاه بین‌المللی در خصوص پرونده کرسنت و مناقشه 10 ساله بر سر قرارداد گازی با ایران، به نفع شرکت نفتی کرسنت (شرکت تابعه داناگاز) رای داده است.

براساس این حکم دادگاه درباره مناقشه طولانی بر سر قیمت‌گذاری گاز ایران، ممکن است ایران مجبور به انتقال گاز طبیعی به تاسیسات داناگاز در شارجه شود.

داناگاز مدعی شد دادگاه بین‌المللی اعلام کرده قرارداد 25 ساله امضا شده در سال 2001 بین شرکت ملی گاز کرسنت و شرکت ملی نفت ایران برای عرضه گاز به شرکت اماراتی معتبر بوده و ایران موظف بوده از دسامبر 2005 میلادی به این شرکت گاز تحویل دهد.

براساس این قرارداد ایران باید از سال 2005 روزانه 600 میلیون متر مکعب گاز به شرکت اماراتی تحویل می‌داده است.

شرکت نفتی کرسنت همچنین ابراز امیدواری کرد که تمام مسائل به صورت مسالمت‌آمیز از طریق مذاکرات سازنده با شرکت ملی نفت ایران حل و فصل شود.

در پی انتشار این خبر سهام شرکت دانا گاز 1.5 درصد افزایش یافته است.

در سال 2001 شرکت ملی گاز کرسنت و شرکت ملی نفتی ایران قراردادی را برای عرضه روزانه 600 میلیون متر مکعب گاز ایران به شرکت اماراتی امضا کردند که باید از سال 2005 اجرایی می‌شد. اما تحویل گاز در زمان دولت قبلی به دلیل نارضایتی از قیمت قید شده در قرارداد به تاخیر افتاد و مسئولان خواستار لغو این قرارداد و انتقال گاز برای مصرف داخلی شدند.

شرکت کرسنت شکایت خود را در سال 2009 زمانیکه ایران تحویل گاز به این شرکت را به دلیل افزایش قیمت نفت به تاخیر انداخت شروع کرد. در آن زمان برخی مقامات ایران خواستار اصلاح فرمول قیمت‌گذاری گاز شدند.

در پی این حکم انتظار می‌رود عرضه گاز به شرکت اماراتی از سر گرفته شود اما طرفین زمان مشخصی را مشخص نکرده‌اند.

یک منبع آگاه به این موضوع گفت: حتی اگر شرکت ملی نفت ایران این حکم را قبول کند، برای عرضه گاز به شرکت کرسنت مدتی زمان می‌برد زیرا ایران هنوز تاسیسات تولید گاز میدان سلمان در خلیج فارس را تکمیل نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha